گروه سیاسی: امروز یک هفته از دور تازه حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه می‌گذرد و تاکنون به‌دلیل سکوت کشورهای غربی و حمایت آمریکا از این تجاوزات که مانع از صدور قطعنامه در نشست فوق العاده شورای امنیت نیز شده است، نسل کشی زنان، مردان و کودکان بی‌دفاع فلسطین ادامه یافته است.

با وجود این با شدت گرفتن حملات هوایی رژیم صهیونیستی در روزهای پنجشنبه و جمعه مقامات و نهادهای کشورمان طی بیانیه‌ها و رایزنی‌های دیپلماتیک تجاوزات این رژیم را محکوم و خواهان توقف آن شدند. دیروز مردم تمام استان‌ها با تظاهراتی که در بیش از 700شهر و شهرستان کشور برگزار کردند پس از اقامه نمازجمعه اعتراض و خشم خود را نسبت به رژیم صهیونیستی فریاد زدند و با مردم غزه اعلام همدردی کردند.

تل‌آویو، شهر اشباح شده

سید احمد خاتمی در خطبه‌های نمازجمعه دیروز تهران با اشاره به اینکه مجدداً ‌رژیم خونخوار، جلاد و وحشی صهیونیستی به غزه حمله کرده است گفت که حیات ننگین این رژیم غاصب با این وحشی‌گری‌ها گره خورده و تأکید کرد: گویا این رژیم جز خون نمی‌خواهد. آفرین بر مقاومت که این بار جواب دندان شکن دادند. این مقابله به مثل دستور قرآن است. این روش درست است و جواب می‌دهد، روز رژیم صهیونیستی تبدیل به شام تار شده است.

تل آویو به شهر اشباح تبدیل شده و همه به پناهگاه‌ها رفته‌اند. ما به مقاومت فلسطین خدا قوت گفته و می‌گوییم که شما می‌توانید رژیم صهیونیستی را به روز سیاه بنشانید. خاتمی ادامه داد:‌ رژیم استکباری آمریکا از جنایت اسرائیل در غزه حمایت کرده و می‌گوید که این حق اسرائیل است. حق در تفسیر رئیس‌جمهور خبیث آمریکا واژگون تفسیر شده و باطل را حق می‌بیند. این حق آمریکاست که پیوسته مردم ما شعار مرگ بر آمریکا را یک عبادت بدانند.

نامه صالحی به بان کی مون

در واکنش به فجایع رژیم صهیونیستی در غزه، وزیرامورخارجه کشورمان با ارسال نامه‌های جداگانه به دبیرکل سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی، کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، حمله به غزه از سوی این رژیم را محکوم کرد و خواستار اقدام بین‌المللی علیه این رژیم شد. علی اکبر صالحی در نامه خود با بیان اینکه شهروندان فلسطین در غزه از سال‌های گذشته تاکنون تحت محاصره ظالمانه قرار داشته‌اند، خواستار اقدام جدی و فوری بین‌المللی برای جلوگیری از تداوم تجاوزات و حملات نظامی علیه مردم غزه و پایان دادن به محاصره همه جانبه مردم این منطقه به‌منظور جلوگیری از بروز یک فاجعه انسانی شد.

تماس‌های دیپلماتیک رئیس مجلس

رئیس مجلس نیز در گفت‌وگوی تلفنی با برخی از شخصیت‌های سیاسی، پارلمانی و همتایان خود حمله اخیر رژیم صهیونیستی به غزه را شدیدا محکوم کرد. علی لاریجانی در تماس با اندرز بی‌جانسون، دبیرکل اتحادیه بین‌المجالس جهانی، هجمه گسترده رژیم صهیونیستی از زمین، دریا و هوا به مردم بی‌گناه غزه را شرم‌آور و تأسف‌بار خواند و گفت جا‌دارد اتحادیه بین‌المجالس به‌عنوان کانون پارلمان‌های جهان که برخاسته از اراده مردم دنیاست، دراین زمینه از خود تحرک جدی نشان دهد. لاریجانی همچنین در تماس با نبیه بری رئیس مجلس لبنان، محمد ولد العربی خلیفه رئیس مجلس الجزایر و خانم فهمیده میرزا رئیس مجلس نمایندگان پاکستان و همچنین دکتر لحام رئیس مجلس سوریه و اسامه نجیفی رئیس مجلس عراق و مصطفی بن جعفر رئیس مجلس نمایندگان تونس، این جنایات را محکوم نمود و خواستار به کارگیری مساعی پارلمانی برای محکومیت این جنایات در بین کشورهای اسلامی علیه اقدامات سبعانه رژیم صهیونیستی در حمله هوایی، ‌زمینی و دریایی به غزه شد.

بیانیه جنبش عدم‌تعهد

همزمان با نامه نگاری‌های صالحی سفرای جنبش عدم‌تعهد نیز برای بررسی تجاوز رژیم اسرائیل به سرزمین‌های اشغالی در نیویورک نشست ویژه برگزار کردند که طی آن بیانیه‌ای با اجماع تصویب و منتشر شد. این بیانیه نوشت: جنبش عدم‌تعهد قویا اقدامات نظامی اخیر علیه مردم فلسطین را محکوم می‌کند و معتقد است تجاوز رژیم اسرائیل و توسل آنها به زور علیه مردم بی‌دفاع، نیازمند توجه سریع کل جامعه بین‌المللی بوده و اقدام قاطع شورای امنیت سازمان ملل به‌عنوان مسئول حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را می‌طلبد.

کد خبر 191450
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز