همشهری آنلاین: مراسم تقدیر از برگزیدگان هفتمین سوگواره هنر عاشورایی شامگاه 13 آذرماه در تالار «سوره» حوزه هنری تهران برگزار شد.

هنر عاشورایی

به گزارش ایسنا، این مراسم با پرداخت جوایزی مجموعا به مبلغ 330 میلیون ریال به برگزیدگان به پایان رسید.

در ابتدای این مراسم امیر سلطانعلی، خواننده تیتراژ آغازین مجموعه «مختارنامه» قطعاتی را برای حاضرین اجرا کرد که به دلیل کیفیت نامطلوب صدا حاضرین چندان صدایی را نمی‌شنیدند.

سپس مرتضی گودرزی دیباج مدیر کل هنرهای تجسمی حوزه هنری هم برای ایراد سخنرانی به روی سن آمد.

وی گفت: هر سال که محرم‌ماه می‌آید برگزار کنندگان این مراسم مذهبی، شهر را با وسایلی نمادین تزئین می‌کنند که اغلب آنها پارچه‌های یکدست سیاه است.

در این میان افرادی با ذوق و هنرمندان اقدام به خلق آثاری می‌کنند که فقط اندکی از آنها هنری است و ما شاهد هستیم خط سیر مورد استفاده اغلب هنرمندان تقریبا یکسان است.

وی سخنانش را با طرح این پرسش ادامه داد که؛ وقتی در محافل مختلف سخن از هنر عاشورایی می‌شود آیا این هنر صرفا باید به واقعه عاشورا بپردازد؟ اما باید گفت در این مورد باید برخوردی واقع‌گرایانه داشت.

گودرزی دیباج افزود: برای پاسخ به این پرسش‌ها باید به درون مایه عاشورا مراجعه کرد و باید دید آیا متناسب با این رویداد، هنرمندان ما عمل کرده‌اند.

این هنرمند با اشاره به اینکه جنگ امام حسین(ع) جنگی صرفا فیزیکی نبوده است،‌ تصریح کرد: چرا با آنکه امام حسین (ع) می‌دانست به پیروزی نمی‌رسد، باز هم به میدان رفت و گویا واقعه عاشورا از همان ابتدا پردازش شده بود.

وی با بیان اینکه مسیری را که عاشورا تبیین نمود برای تمام انسان‌ها در طول تاریخ پیام دارد‌، تصریح کرد: هنر عاشورا هنری ظلم ستیز‌، آگاهی بخش‌،بشارت‌دهنده‌،محکم و مملو از خلاقیت است.

گودرزی با بیان اینکه هر اثری که در راستای معنا و مفهوم کربلا و عاشورا باشد هنری متعهد است،‌ تاکید کرد: امام حسین (ع) تلاش کردند که ما بفهیم چگونه انسان باشیم و انسانی رفتارکنیم.

وی در پایان این سوال را مطرح کرد که آیا استفاده از مباحث تکراری در بیان هنر عاشورا می‌تواند حاوی پیام واقعی عاشورا باشد؟

پس از این سخنان و با پخش نماهنگی کوتاه با حضور ریاست حوزه هنری، مجید مصلحی و مرتضی گودرزی از برگزیدگان تقدیر به عمل آمد.

بخش پوستر (با موضوع پرچم‌های سوگواری) برگزیده‌ای نداشت واز چهار تن بدون اولویت با لوح تقدیر و جایزه یک و نیم میلیون تومانی تقدیر شد.

در این بخش حمید قربان‌پور(خراسان رضوی)، محمد صابر شیخ رضایی(تهران)، علیرضا پوراکبری(تهران)، امین الله صادقی رودانی(هرمزگان) انتخاب شدند.

در بخش پوستر (با موضوع حضرت علی اکبر) هم برگزیده‌ای معرفی نشد و از چهار تن بدون اولویت با لوح تقدیر و جایزه یک و نیم میلیون تومانی تقدیر شد.

در این بخش میثم خالوندی (سمنان)، احمد عزیزپور (ایلام)، محسن جعفری (خراسان رضوی)، علیرضا جوادی (تهران) انتخاب شدند.

در بخش تصویرسازی (با موضوع حضرت علی اکبر)، سید میثم موسوی از تهران به عنوان نفر اول جایزه سه و نیم میلیون تومانی و دیپلم افتخار را دریافت کرد.

در این بخش همچنین مهرناز سراج القم (کرمان) و عصمت خاکی (اصفهان) به ترتیب به عنوان نفرات دوم و سوم شناخته شدند و جوایز دو و نیم میلیون تومانی و یک و نیم میلیون تومانی را به همراه دیپلم افتخار دریافت کردند.

در بخش تصویرسازی (با موضوع حماسه عاشورا)، رضا دالوند از استان لرستان به عنوان نفر برگزیده جایزه سه و نیم میلیون تومانی را به همراه دیپلم افتخار دریافت کرد.

در این بخش نرگس دلاوری (تهران) و محمدرضا صدیق (اردبیل) به ترتیب به عنوان نفرات دوم و سوم شناخته شدند و به ترتیب جوایز دو و نیم میلیون تومانی و یک و نیم میلیون تومانی را به همراه دیپلم افتخار دریافت کردند.

در بخش پوستر (با موضوع حماسه عاشورا) محمد جواد ذهادت (قم) به عنوان نفر اول شناخته شد و از وی با دیپلم افتخار و جایزه سه میلیون تومانی تقدیر به عمل آمد.

همچنین در این بخش محمد صادق شیخ رضایی (تهران) و علیرضا جوادی (تهران) به عنوان نفرات دوم و سوم برگزیده شدند و جوایز دو میلیون تومانی و یک میلیون تومانی را دریافت کردند.

نمایشگاه آثار هفتمین سوگواره هنرعاشورایی تا 9 دی ماه در نگارخانه ابوالفضل عالی و گالری شماره یک خانه عکاسان برگزار می‌شود.

 

کد خبر 193305

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز