گروه شهرستان‌ها- حامد فوقانی: شاید هیچ‌کس باور نمی‌کرد که پس از مدت‌ها دوباره آنچنان بارندگی شدیدی در جنوب کشور رخ دهد که در برخی از مناطق مثل دشتستان استان بوشهر منجر به سیل شود.

دشستان - استان بوشهر - سیل

  اما این اتفاق هفته گذشته رخ داد و با جاری شدن روان‌آب‌ها و ورود حجم عظیمی از آب کوه‌های اطراف، خیابان‌های شهرستان دشتستان تبدیل به یک مسیر رودخانه‌ای شد و این رودخانه همه‌‌چیز را در خود غرق کرد. اکنون یک‌هفته‌ای می‌شود که از این حادثه گذشته و هنوز اثاثیه بسیاری از مردم دشتستان و به‌ویژه برازجان در این شهرستان زیر گل و لای مدفون است. به‌نوعی می‌توان گفت که برازجانی‌ها که برخی از آنها در غم از دست‌رفتگانشان به‌خاطر غرق شدن در سیل نیز ماتم‌زده‌اند، آواره شده‌اند. کشاورزان این خطه هم با حسرت به زمین‌هایی نگاه می‌کنند که برای کشت مجدد محصولاتی مانند گوجه‌فرنگی و کدو نیاز به بهسازی اساسی دارند.

رحیم چمانچی، یکی از شهروندان برازجانی در این رابطه به خبرنگار ما گفت: وضعیت بسیار اسفناکی در شهر حاکم است اما آنچه اکنون بیشتر از هر چیز دیگر مردم را نگران کرده، خطر مجدد وقوع سیل است زیرا هواشناسی اعلام کرده از اواسط هفته جاری دوباره موج بارشی جدیدی وارد استان بوشهر می‌شود. وی ادامه داد: در سیل اخیر خانه‌های پایین شهر واقع در محله‌های حسین‌آباد، علی‌آباد و گرمسیری برازجان به‌خاطر نزدیک‌بودن به کانال آب نسبت به خانه‌های بالای شهر خسارات بیشتری دیده‌اند؛ به‌طوری که سیل حتی تا ارتفاع یک‌ تا یک‌ونیم متر به خانه‌های مردم نفوذ کرد و اغلب اسباب و اثاثیه آنها را از بین برد.

ضرورت ساماندهی کانال‌ها

به‌نظر می‌رسد کانال‌های انتقال آب برازجان یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در وقوع سیل اخیر و درپی آن کشته‌شدن چند شهروند به‌حساب می‌آید. استاندار بوشهر در همین زمینه گفت: ساماندهی کانال‌های انتقال آب و پل‌های رودخانه‌های فصلی برازجان ضروری است. فریدون حسنوند افزود: توجه به زیرساخت‌های شهری، ساماندهی، احداث کارشناسی شده و لایروبی کانال‌های انتقال آب رودخانه‌های فصلی در برازجان ضروری است. وی بیان کرد: بنیاد مسکن روستاهایی را که در نقاط حادثه خیز قرار دارند شناسایی و اعلام کند تا درصورت امکان راهکارها برای برطرف‌شدن مشکلات حادثه خیزی آنها اندیشیده شود. وی خواستار ابطال پروانه صنایعی شد که به حریم رودخانه تجاوز کرده و مسائل فنی و حریم آب و برق منتهی به این خطوط را رعایت نکرده‌اند و اضافه کرد: مطالعه لازم برای جابه جایی منازلی که در مسیر رودخانه‌های فصلی برازجان احداث شده است نیز باید صورت بگیرد.

سهیلا محمدخانی، عضو و سخنگوی شورای شهر برازجان نیز به مهر گفت: با توجه به نفوذ سیلاب به داخل خانه‌های مردم هنوز بسیاری از خانه‌ها مشکل دارند و تنها توانسته‌اند فضای اندکی از خانه‌های خود را برای سکونت و خواب فرزندانشان آماده کنند و بسیاری از لحظات شب و روز را بیرون از خانه‌ها می‌گذرانند و با روشن کردن آتش خود را گرم نگه می‌دارند.

خسارت 110میلیارد تومانی

آنچه که تا به امروز اعلام شده خبر از خسارت 110میلیارد تومانی سیلاب می‌دهد. این رقمی است که شاپور رستمی، معاون عمرانی استاندار بوشهر هم تأیید می‌کند. حسین حسین‌پور، مدیرعامل و مؤسس دفتر امور خیریه دشتستان که به همراه نیروهای بسیج و سپاه در روزهای اخیر نقش بسزایی در امدادرسانی به سیل‌زدگان داشته‌است، در تکمیل این خبر به خبرنگار ما گفت: در این سیلاب حدود دوهزار واحد مسکونی دچار آبگرفتگی شد. وی اضافه کرد: در این میان 65میلیارد تومان به زیرساخت‌های خود شهر برازجان خسارت وارد شده است. وی اظهار داشت: عشایر حومه شهر نیز 20میلیارد تومان خسارت متحمل شده‌اند. وی افزود: این در حالی است که بیش از چهارهزار هکتار زمین‌های کشاورزی، صیفی و سبزی کاری اغلب تا صد درصد در این شهرستان آسیب دیده‌اند که برآورد دقیق خسارات در این بخش در حال بررسی است. حسین‌پور گفت: 120پست برق در این حادثه آسیب‌دیده‌ اما کم‌کم مشکلات شبکه برق در حال رفع است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون هزار خانواده آواره و برخی از آنها در خانه بستگانشان ساکن هستند افزود: ستاد اسکان هم توسط فرمانداری دشتستان در مدارسی راه‌اندازی شده‌است که امکانات مناسبی ندارند و به‌همین دلیل مردم از آنها استقبال نکرده‌اند؛ اگرچه حدود 500نفر از این مدارس فقط به‌عنوان محل خواب استفاده می‌کنند.

وی با انتقاد از اطلاع‌رسانی ضعیف ستاد بحران و وضعیت امدادرسانی افزود: با وجود بالگردی که در اختیار هوانیروز بوشهر بوده و ‌می‌شد از آن برای امدادرسانی استفاده کرد، ‌ به‌خاطر تأخیر بیش از حد در سیکل اداری، برای در اختیار قرار گرفتن بالگرد، نیروهای امدادی مجبور به گرفتن بالگردی از استان خوزستان شدند. وی افزود: هلال‌احمر امدادرسانی به 1800خانواده را انجام داده است اما در عمل مردم از نحوه امدادرسانی به‌خاطر نبود مدیریت در توزیع اقلام ضروری ناراضی بوده‌اند.

کد خبر 193131

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز