همشهری‌آنلاین: رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که هر شخصی، هدف شهدا را چیزی غیر از خدا ذکر کند، به آرمان شهدا خیانت کرده است، گفت: چقدر انسان باید تنزل پیدا کند که به جای خدا و ارزش‌های الهی، ملیت و ایرانیت را مطرح کند.

مصباح یزدی

به گزارش ایلنا، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، شنبه شب (11 آذر)‌ در همایش یادواره شهدای موسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی(ره) که در محل سالن همایش‌های این مؤسسه برگزار شد، اظهار داشت: آب و خاک، بهای خون شهداء نیست و از این رو جایگزینی ارزش‌های دیگر به جای ارزش‌های الهی، خیانت به خون شهداء است.

وی تأکید کرد: اگر نعمتی به سوی ما روانه شود که برکتش حد و مرز نداشته باشد، طبیعتا شکرش نیز بی حد و بی نهایت خواهد بود و حال اگر این نعمت، نعمت هدایت باشد، شکرش حد و مرزی نخواهد داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حادثه عاشورا و با بیان این که اقدام امام حسین(ع) برای تحقق هدایت بشر بود و از این رو مستحق شکر بی پایان است، گفت: کار کسانی مانند شهداء که همچون امام حسین(ع) برای دفاع از ارزش های الهی جان خود را فدا می کنند، شکری بی پایان است.

وی با تأکید بر این که بدون شک، شهدای ما دارای مراتب و کمالاتی بود که معیار گزینش شان تنها در حکمت الهی تعیین می شود، تأکید کرد: این جوانان، اسطوره هایی هستند که قدر و قیمت آنان را نمی توان حساب کرد.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به دوران 8 سال جنگ تحمیلی، گفت: به برکت اسلام جنگ برای ارزش های محدود، جای خود را به ارزش های بی نهایت داد و ملت ما سرافرازانه در این راه گام برداشت.

وی با بیان این که هر شخصی، هدف شهدا را چیزی غیر از خدا ذکر کند، به آرمان شهدا خیانت کرده است، تصریح کرد: وظیفه مهم ما آن است که در راستای اهداف آنان حرکت کنیم؛ یکی از مسایلی که هیچ گاه نباید از یاد ببریم این نکته است که بهای خون شهدا، راه الله و هدایت بشر بوده است، نه آب و خاک و ملیت و قومیت؛ آب، خاک و وطن، مسایلی قراردادی هستند و ارزش های آن ارزش های انسانی و محدود است، ولی راه خدا، راهی بی نهایت و نورانی است.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که اگر نگاهی به تاریخ ناسیونالیسم بیاندازیم خواهیم دید که چقدر از این دیدگاه ضرر کرده ایم، گفت: نگاه صرف ملی گرایی، بدون خدامحوری است که از درونش، شعار "نه غزه، نه لبنان" بیرون می‌آید و این نگاه بر خلاف آرمان شهداء است.

وی با بیان این که آنچه باعث افتخار است این است که این میهن، میهن اسلامی است، افزود: امروز متاسفانه مباحث وطن پرستی از سوی کسانی که در جامعه اسلامی هستند مطرح ‌شود که باید عنوان کرد اگر کسی به جای طرح ارزش‌های اسلامی، اینگونه مباحث را مطرح کند به خون شهدا خیانت کرده است.

آیت الله مصباح یزدی تاکید کرد: در وصیت نامه هیچ شهیدی نیامده است که برای دفاع از وطن خود به میدان جنگ رفتند و شهید شدند، بلکه نوشته‌اند که در راه حفظ اسلام و خون سیدالشهداء (ع) پا به عرصه جنگ گذاشتند.

وی با بیان اینکه انگیزه‌ها و اهداف متفاوتی برای حضور در جنگ‌ها و خلق حماسه‌ها وجود دارد، ابراز داشت: اگر در هر کجای دنیا نزاع و درگیری رخ دهد افرادی که در آن حضور می‌یابند به معنای خطرپذیری آنها است اما باید دید چه انگیزه‌ای است که باعث می‌شود انسان‌ها جان خود را در این مسیر از دست بدهند؛ برای مثال وطن دوستی یکی از ارزش‌هایی است که ارتش‌های کشورهای مختلف جهان با بزرگ‌نمایی، افراد را به حضور در میدان جنگ ترغیب کرده و آن را این گونه جلوه می‌دهند که هیچ ارزشی بالا‌تر از وطن دوستی برای انسان وجود ندارد در حالی که این امر تنها یک ارزش انسانی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در مکتب اسلام ارزش‌هایی مطرح است که این ارزش‌ها در برابر وطن دوستی همانند نور در برابر ظلمت است، گفت: تلاش در راه حفظ وطن چیز کوچکی است که در بین حیوانات نیز مشاهده می‌شود در حالی که آنچه مربوط به خداوند است ارزشی بی‌‌‌نهایت به شمار می‌رود و نثار جان در راه حفظ وطن مقیاس کوچکی است.

وی با بیان این که آب و خاک و وطن چیزی قراردادی است که ارزش اهدای جان را ندارد، خاطرنشان کرد: زمانی بسیاری از کشورهای خاورمیانه و آسیای شرقی جزو ایران بودند و روزی بیست کشور مستقل منطقه جزو وسعت ایران به شمار می‌رفتند که آیا حالا باید گفت ما به وجود چنین کشورهایی افتخار می‌کنیم؟ چقدر انسان باید تنزل پیدا کند که به جای خدا و ارزش‌های الهی، ملیت و ایرانیت را مطرح کند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که طرح مباحث وطن دوستی شعار دوران جاهلیت است، تاکید کرد: اگر ارزش‌ها و بینش‌ها بر اساس مکتب اسلام پاگیرد آن وقت برکات خداوند نیز بر ما نازل خواهد شد و روز به روز به سعادت نزدیک می‌شویم.

وی با بیان این که همه کره زمین به اندازه یک انسان مومن ارزش ندارد چرا که ارزش مومن به اندازه کعبه است و در واقع آنچه ارزش دارد ایمان و ارتباط با خداوند است، گفت: اگر اهداف شهدا را زیر و رو کنیم و به جای ارزش‌های اسلامی، ملیت و آب و خاک را مطرح کنیم شهدا ما را نفرین خواهند کرد و در واقع این افکار، شهدا را مسخ می‌کند، از این روست که نباید گذاشت کسانی از روی جهل، شعار‌ها و ارزش‌های اسلامی را به ارزش‌های جاهلی، انسانی و الحادی تبدیل کنند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: یکی از مهم ترین وظایف ما در این دوران، حفظ راه و مسیر سرخی است که شهدا آغاز کردند و برای این کار باید اهداف متعالی آنان برای نسل جوان به درستی بیان شود.

کد خبر 193113
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز