گروه سیاسی: عضو مجلس خبرگان رهبری و همچنین امام جمعه موقت شیراز به سوءاستفاده سیاسی ارگان مطبوعاتی دولت از نظر فقهی‌شان اعتراض کردند.

عالمان دین

اواخر تابستان و اوایل مهرماه امسال درحالی‌که سیاست‌های دولت و بانک مرکزی در کنترل التهاب بازار طلا و سکه به شکست انجامیده و چنین التهابی به اختلاسی گره خورده بود که در همان ایام سخنگوی دستگاه قضا از بررسی پشتوانه دولتی اختلاس تاریخی در این دستگاه خبر داده بود، رسانه‌های وابسته به دولت رو به فرافکنی آورده ویک شرکت وابسته به بانک شهر را مقصر التهاب در بازار سکه دانستند؛ در روزهای اخیر نیز خیز دوباره قیمت سکه در بازار این بار این رسانه را به وسوسه انداخته که با طرح سؤالی فقهی از علما؛ نظر فقهی روحانیون را مرجع برداشت‌های سیاسی خود کنند.

آیت‌الله حسن ممدوحی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان گفته از سخنان وی سوءاستفاده سیاسی شده است و محمدحسین مرادی امام جمعه موقت شیراز نیز از اساس گفت‌وگویش با ارگان مطبوعاتی دولت را تکذیب کرده است.

شنبه رسانه وابسته به دولت با طرح سؤالی که علمای گفت‌وگو‌شونده آن‌را سؤالی شخصی فرض کرده بودند، گزارشی را با عنوان شبهه علما در فعالیت اقتصادی شهرداری منتشر کردند.

هیچ سؤالی درباره شهرداری پرسیده نشد

شنبه آیت‌الله ممدوحی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با روزنامه همشهری به‌شدت از سوءاستفاده روزنامه ایران از نظر فقهی‌اش انتقاد کرد و گفت: سوءاستفاده از نظر علما حرام قطعی است.

این نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اصلاً از شخص بنده سؤالی درباره فعالیت‌های اقتصادی شهرداری تهران پرسیده نشده و من صددرصد این موضوع را تکذیب می‌کنم.

وی افزود: در تماسی که با بنده داشتند گفتند یک مسئله شخصی در میان است، کسی پولی را به شخص دیگری داده تا با آن کار کند اما در موعد مقرر پول صاحب مال برگردانده نشده و به جای آن سرمایه‌گذاری شده است؛ این کار در فقه اسلام چه حکمی دارد و اصلاً بحث شهرداری را مطرح نکردند.

آیت‌الله ممدوحی ادامه داد: این نوع برخورد، مصداق تهمت است و رسانه مربوطه فریبکاری کرده است.

این شیوه، مصداق بارز بداخلاقی است

مسئول امور روحانیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتقاد شدید از تلاش جریان خاص برای سوءاستفاده از علما برای تخریب جریانات و افراد دیگر تاکید کرد: مردم ما امروز نیاز به صداقت دارند و به همین خاطر فریب این بازی‌های رسانه‌ای جریانات بدسابقه سیاسی را نخواهند خورد.

حجت‌الاسلام سید محسن صالح در گفت‌وگو با همشهری درباره تلاش ارگان رسانه‌ای جریان انحرافی برای سوءاستفاده از علما علیه شهرداری تهران گفت: متأسفانه اخیرا شاهد آن هستیم که شاخه مطبوعاتی وابسته به برخی از جریانات سیاسی تنها در مقاطع خاص و با رویکرد حزبی و در جهت منافع سیاسی خود به سراغ علما و مراجع آمده و با گرفتن وقت ملاقات و یا مصاحبه تلاش می‌کنند کلامی به نفع رویکرد مطبوع سیاسی خود به دست آورند.

وی افزود: با توجه به این مسئله که علما در تمامی موارد مورد اعتماد مردم هستند همین که یک جریان سیاسی تنها در زمانی که احساس می‌کند می‌تواند از علما به نفع خواسته سیاسی‌اش بهره ببرد به سراغ آنها می‌رود که این امر قطعاامری غیراخلاقی است.

مدیر سابق سیاسی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: تجربه شخصی من نشان‌دهنده آن است که معمولا این رسانه‌ها سؤالات خود را به‌صورت کاملا فقهی پرسیده و هیچ اشاره‌ای به منازعات مورد نظر سیاسی خود نمی‌کنند و یک مسئله فقهی را به‌صورت کلی در اختیار علما قرار می‌دهند و کسب تکلیف می‌کنند.

وی ادامه داد: در این شرایط، عالم نیز بدون اینکه در جریان دعوای مورد نظر این جریانات باشد در مورد آن مسئله فقهی نظر خود را اعلام می‌کند اما این جریانات در هنگام انتشار مطلب، موارد خاص مدنظر خود را به‌گونه‌ای در متن سؤال می‌آورند که گویی علما به‌طور دقیق در مورد آن مسئله به‌خصوص نظر داده‌اند.

وی یادآور شد: این شیوه در زمان اصلاحات هم توسط برخی از نشریات اصلاح طلب مورد استفاده قرار می‌گرفت که مصداق بی‌اخلاقی و سوءاستفاده از جایگاه علما محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام صالح خاطرنشان کرد: اینکه برخی از این جریانات که در مقاطع دیگر و در مسائلی همچون حجاب، بدترین توهین‌ها را به علما نسبت می‌دهند، برای یک منازعه سیاسی بدون اینکه اطلاعات جامع را در اختیار علما قرار بدهند از آنها نظری را که مدنظر خود و جریان سیاسی شان هست بگیرند نشان از سیاست مذموم یک بام و دوهوایی ا‌ست که شیوه‌ رایج این جریانات خاص سیاسی‌ محسوب می‌شود.

مسئول امور روحانیت جامعه مدرسین تصریح کرد: این جریانات باید بدانند مردم ما به قدری هوشیار هستند که متوجه نیات پشت پرده خواهند شد مردم به این گروه‌ها و جریانات پشت کرده و از آنها روی برمی‌گردانند.

اصلا با من مصاحبه نکرده‌اند

حجت‌الاسلام محمد حسین مرادی امام جمعه موقت شیراز نیز دیروز در گفت‌وگو با همشهری به گفت‌وگویی که رسانه وابسته به دولت از او منتشر کرده است در دو کلمه پاسخ گفت: دروغ است!

او ادامه داد: کسی با من چنین مصاحبه‌ای نکرده، چنین سؤالی نپرسیده، چنین جوابی هم نداده‌ام. ما از اساس چنین مصاحبه‌ای را تکذیب می‌کنیم.

حجت‌الاسلام مرادی افزود: من تنها وقتی از طریق صداوسیما به‌صورت تلفنی سؤال می‌پرسند جواب می‌دهم ولی از مطبوعات کسی با بنده تماس نگرفته است. وقتی متن گفت‌وگو برای این روحانی خوانده شد، بار دیگر تاکید کرد: کسی چنین سؤالی نکرده و این مصاحبه دروغ محض است.

بهره‌برداری سیاسی از شرعیات جایز نیست

رئیس فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی نیز در این‌باره گفت که علما و روحانیون ما آگاه‌تر از آن هستند که به‌عنوان ابزار سیاسی قرار بگیرند و آگاهی و بصیرت کافی دارند که در دام یک جریان سیاسی نیفتند.

محمد تقی رهبر ادامه داد: ممکن است برخی یک سؤال فقهی بپرسند؛ فقیه وظیفه‌اش جواب دادن است و کاری ندارد که برای کجا این گفت‌وگو گرفته شده؛ حال اگر افرادی بخواهند از این سؤال فقهی سوءاستفاده کنند ربطی به علما ندارد.

کد خبر 151002
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز