گروه بین‌الملل: تنها یک روز پس از رأی گسترده جامعه جهانی در حمایت از حق فلسطینیان در سازمان ملل و تصویب درخواست آنها برای به‌دست‌آوردن جایگاه کشور ناظر غیرعضو در این سازمان، رژیم صهیونیستی با صدور دستور ساخت سه هزار واحد مسکونی صهیونیست‌نشین جدید در کرانه باختری و بیت‌المقدس، اشغال فلسطین را گسترش داد.

خاور میانه

اسرائیل قصد دارد با ساخت شهرک‌های صهیونیست‌نشین جدید کرانه باختری را به دو بخش تقسیم کرده و روند شکل‌گیری کشور مستقل فلسطین را پیچیده‌تر سازد.به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از مقام‌های رژیم صهیونیستی در پاسخ به پرسشی درباره ارتباط این ساخت و سازها با رأی‌گیری اخیر درباره کشور فلسطین در سازمان ملل، چنین ارتباطی را تأیید کرد اما به مکان دقیق این شهرک‌ها در قدس اشغالی و کرانه باختری اشاره‌ای نکرد.

این درحالی است که روزنامه هاآرتص نوشت که بخشی از این واحدها در چارچوب طرح توسعه شهرک یهودی‌نشین معالیه ادومیم در غرب و پیوند زدن آن با قدس شرقی ساخته خواهد شد. به نوشته این روزنامه، با وجود تعهد بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به باراک اوباما، درباره خودداری از هرگونه ساخت‌وساز در این منطقه، وی دستور گسترش ساخت و سازها در منطقه موسوم بهA میان معالیه ادومیم و قدس را داده که بدین‌ترتیب بخش شمالی کرانه باختری از بخش جنوبی‌اش جدا خواهد شد. این اقدام کرانه باختری را به دو بخش تقسیم می‌کند و شکل‌گیری کشور مستقل فلسطین را پیچیده‌تر می‌سازد.

واکنش آمریکا

اعلام ساخت شهرک‌های جدید صهیونیست‌نشین در کرانه باختری و بیت‌المقدس با انتقاد دولت آمریکا روبه‌رو شد. این در حالی است که آمریکا در نخستین اقدام پس از ناکامی در رأی‌گیری روز جمعه سازمان ملل برای عضویت فلسطین، برای خروج از انفعال و سرپوش گذاشتن بر این شکست بزرگ، طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی را به مذاکره فراخواند تا نشان دهد که همچنان ابتکار عمل را از دست نداده‌است.

در رأی‌گیری روز جمعه سازمان ملل، تنها هشت کشور با آمریکا در دادن رأی منفی به درخواست عضویت فلسطینیان همراه شدند و بقیه کشورهای جهان از این خواسته فلسطینیان حمایت یا در قبال آن سکوت کردند.به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانسی در واشنگتن با حضور وزرای جنگ و خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که دولت کنونی آمریکا، مانند دولت‌های پیشین به صراحت به اسرائیلی‌ها گفته است که چنین اقداماتی (شهرک‌سازی‌ها) به عقبگرد روند صلح منجر خواهد شد.

هیلاری کلینتون در سخنرانی طولانی مدت با محوریت خاورمیانه، خطاب به اسرائیلی‌ها گفت: اگر نمی‌توانید به توافقی کامل دست یابید که تمامی مسائل بسیار پیچیده را حل و فصل می‌کند، به نفع‌تان است که در این راستا تلاش کنید. وی همچنین با مذاکره‌کنندگان دو طرف اسرائیلی و فلسطینی در نیویورک دیدار کرد و هر دو طرف را به ازسرگیری مذاکرات فراخواند و تأکید کرد که تنها راه شکل‌گیری کشور مستقل فلسطین مذاکره است.کلینتون همچنین اسرائیلی‌ها را به انتخاب میان دو گزینه هویت یهودی و هویت دمکراتیک فراخواند.

واکنش عباس

در نخستین واکنش فلسطینیان به شهرک‌سازی جدید صهیونیست‌ها، محمود عباس خواستار توقف شهرک‌سازی‌‌ها و ازسرگیری مذاکرات شد و گفت: مهم آن است که کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی اکنون ثابت شده که کشوری تحت اشغال است و قدس تثبیت شد که پایتخت کشور فلسطین است و این مسئله‌ای غیرقابل بحث است و کشوری بدون قدس را نمی‌پذیریم. به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمود عباس تأکید کرد که صدها بار تأکید کرده‌ایم که به‌دنبال بازگشت بی‌قید و شرط به مذاکرات هستیم و تاکنون 15قطعنامه از سوی شورای امنیت و مجمع عمومی درباره غیرقانونی بودن شهرک‌سازی‌‌ها صادر شده است اما باید از اسرائیلی‌ها پرسید که چرا این روند را متوقف نمی‌کنند؟


در همین چارچوب، محمد عمرو وزیرخارجه مصر هم در بیانیه‌ای با محکوم کردن این اقدام اسرائیلی‌ها، تأکید کرد که ادامه شهرک‌سازی‌‌ها راهکار ایجاد دو کشور و پایه‌های سازش میان دو طرف را تهدید می‌کند.

هنیه:فلسطین از بحر تا نهر است

در نخستین واکنش دولت حماس به تأیید درخواست عضویت کشور فلسطین در سازمان ملل، نخست‌وزیر این دولت اعلام کرد که این موضوع در راستای تکمیل پیروزی مبارزان مقاومت در نوار غزه است اما نباید از یک وجب از خاک فلسطین کوتاه آمد.
به گزارش تلویزیون مصر، اسماعیل هنیه در جمع اعتصاب‌کنندگان مقابل مقر صلیب سرخ برای اعلام همبستگی با اسرای اعتصاب‌کننده در زندان‌های اسرائیلی، اعلام کرد که دولتش از آنچه در سازمان ملل رخ داد، استقبال می‌کند و در عین حال به استراتژی ثابت برای آزادی تمام خاک فلسطین از بحر تا نهر و از شرق تا به غرب آن پایبند است.

شهادت یک جوان فلسطینی

در تیراندازی نظامیان رژیم صهیونیستی به نوار غزه، یک جوان فلسطینی دیروز در شرق رفح به شهادت رسید. به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، این جوان 21ساله یک روز پس از زخمی شدن در شرق شهر رفح در جنوب نوار غزه، به شهادت رسید. در تیراندازی نظامیان صهیونیست به نوار غزه، 11فلسطینی هم زخمی شدند. از زمان پایان جنگ هشت روزه اخیر در نوار غزه، تاکنون نظامیان صهیونیست 40فلسطینی را زخمی و ده‌ها صیاد را بازداشت کرده‌اند.

کد خبر 192939
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز