چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: پس از رکودی چندماهه، به‌نظر می‌رسد دور تازه التهابات اکران آغاز شده است؛ از اکران چند فیلم جنجالی که حوزه هنری اکران آنها راتحریم کرده است گرفته تا تصمیم شورای صنفی مبنی بر ندادن حواله فیلم به سینما‌ آزادی تا بیانیه انصار حزب‌الله همگی نشانه‌هایی آشکار از بروز جنجال‌هایی تازه برای اکران سینماها هستند.

سینما - فیلم من مادر هستم

 درحالی‌که در ماه‌های اخیر رکود و سکوت بر گیشه سینماها حکمفرما بود و تقریبا هیچ فیلمی فروش خوبی نمی‌کرد، تصمیم به اکران چند فیلم که به‌نظر می‌رسد قابلیت جذب مخاطب گسترده را داشته باشند، دوباره داستان جنجال و حاشیه‌های اکران را کلید زده است. از صبح امروز فیلم‌های بی‌خود و بی‌جهت ساخته عبدالرضا کاهانی، من مادر هستم به کارگردانی فریدون جیرانی و زندگی خصوصی آقا و خانم میم ساخته روح‌الله حجازی اکران می‌شوند. اکران فیلم «پله آخر» ساخته علی مصفا نیز یک هفته به تعویق افتاد. ندادن حواله اکران فیلم‌های زندگی خصوصی آقا و خانم میم و پله آخر به سینما آزادی نیز به گفته سخنگوی شورای صنفی نمایش پاسخی به تحریم اکران فیلم‌های من مادر هستم و بی‌خود و بی‌جهت است؛ اقدامی که حبیب کاوش آن‌را تقاضای اهالی سینما می‌خواند ولی باید دید نظر سازندگان فیلم‌های زندگی خصوصی آقا و خانم میم و پله آخر درخصوص در اختیار نداشتن سینما آزادی چیست. بیانیه انصار حزب‌الله علیه فیلم فریدون جیرانی نیز می‌تواند مطلعی بر جنجالی تازه باشد و جالب اینکه علی مطهری نیز دیروز به صف منتقدان فیلم من مادر هستم پیوست.

شورای صنفی نمایش باز هم سینما آزادی را تحریم کرد

شورای صنفی نمایش در جدیدترین تصمیم خود باز هم سینما آزادی را تحریم کرده است. شورای صنفی نمایش به‌دلیل تحریم شش فیلم از سینمای ایران تصمیم گرفته است که حواله دو فیلم زندگی خصوصی آقا و خانم میم و پله آخر را برای سینما آزادی صادر نکند. اگرچه قرار است فیلم‌های جدید از امروز هشت آذر‌ماه در سینماها اکران شوند اما با این تصمیم شورای صنفی نمایش، سینما آزادی کاملا از چرخه این اکران حذف می‌شود چرا که حوزه هنری به‌عنوان یکی از مالکان سینما آزادی، پیش از این من مادر هستم و بی‌خود و بی‌جهت را برای نمایش در سینماهایش تحریم کرده بود و حالا هم شورای صنفی حواله زندگی خصوصی آقا و خانم میم و پله آخر را به این سینما نمی‌دهد. با این روند به‌نظر می‌رسد سینما آزادی نتواند مجوز اکران «تهران1500» را از هفته آینده دریافت کند.

حبیب کاوش سخنگوی شورای صنفی نمایش ضمن تأیید حواله ندادن به سینما آزادی برای دو فیلم زندگی خصوصی آقا و خانم میم و پله آخر گفت: تا زمانی که حوزه هنری به روند فعلی‌اش ادامه دهد این مشکل پیش می‌آید، این تقاضای اهالی سینماست. این دومین بار در طول مجادله حوزه هنری و سازمان سینمایی است که شورای صنفی نمایش اقدام به تحریم سینما آزادی به‌عنوان اصلی‌ترین سینمای تحت مدیریت حوزه هنری می‌کند. این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که پیش از این مسئولان سازمان تبلیغات و وزارت ارشاد درباره مشکلات اکران به توافق رسیده‌بودند. مدیر سینما آزادی هم در همین زمینه با اشاره به اینکه شورای صنفی نمایش نمی‌تواند غیرقانونی عمل کند، گفت: پیش از این ثبت قرارداد نمایش پله آخر در رسانه‌ها توسط شورای صنفی نمایش اعلام شده اما هنوز حواله نمایش فیلم ارائه نشده است. رضا سعیدی‌پور مدیر سینما آزادی درباره حواله دو فیلم پله آخر و زندگی خصوصی آقا و خانم میم به فارس گفت: ما با دفاتر پخش فیلم‌های پله آخر و زندگی خصوصی آقا و خانم میم و تهران‌1500قرار داد بستیم و به شورای صنفی برای ثبت ارائه دادیم اما هنوز حواله نمایش این فیلم‌ها به ما ارائه نشده است.

انتقاد از تداوم اکران فیلم‌های جنجالی

انصار حزب‌الله هم در پی‌اعلام اکران فیلمی به کارگردانی جیرانی در بیانیه‌ای نسبت به صدور مجوز فیلم من مادر هستم اعتراض کرد و خواستار لغو صدور این مجوز شد. پایگاه خبری انصار حزب‌الله، در پی‌اعلام اکران فیلمی به کارگردانی جیرانی بیانیه‌ای صادر کرد که در بخش‌هایی از آن آمده است:سازمان اجرایی انصار حزب‌الله به نمایندگی از هزاران عضو خود ضمن اقامه اعتراض به قوه قضاییه به‌دلیل فراهم آوردن فرصت برای هتاکان به دین و شریعت و به سخره گیرندگان نظام و انقلاب و خون شهدا، اعلام می‌دارد: امت همیشه در صحنه حزب‌الله در برابر عملکرد شنیع سازمان سینمایی هشیار است و بدین‌وسیله هشدار می‌‌دهد که این سازمان موظف به پیروی از احکام اسلام و رأی علمای دین بوده و در این راستا تا پایان وقت اداری روز سه‌شنبه هفت آذر مهلت دارد حکم لغو مجوز نمایش عمومی فیلم کثیف من مادر هستم را اعلام نماید؛ در غیر این صورت مردم متدین با اقتدا به امام شهیدشان رأسا وارد عمل گردیده و با عمل به‌ترتیبات بند م وصیتنامه امام خمینی(ره) اعتراض خود را در عرصه عمل و با تحصن در مقابل ساختمان وزارت ارشاد ادامه خواهند داد.

محمدصادق کوشکی با اشاره به بیانیه اخیر انصار حزب‌الله در اعتراض به اکران فیلم سینمایی من مادر هستم گفت: تحصن اعتراض‌آمیز در برابر ارشاد مصداق عمل به بند م وصیتنامه امام(ره) است. محمدصادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، درباره اعتراض اخیر انصار حزب‌الله به سازمان سینمایی در زمینه صدور مجوز اکران برخی فیلم‌های مسئله‌دار به مهر گفت: تا آنجا که بنده اطلاع دارم شکایت این دوستان به قوه قضاییه در دست بررسی است و روند اجرایی خود را طی می‌کند. کوشکی تصریح کرد: قاعدتاً در کشور هیچ گروه و جریانی فراتر از قانون نیست اما باید بدانیم که علاوه‌بر قوانین مکتوب موجود، منابع دیگری هم به‌عنوان قانون در کشور ما وجود دارد که حرف‌ها و مواضع حضرت امام(ره) و نیز سخنان مقام معظم رهبری از همین دست منابع است. این استاد دانشگاه افزود: بر همین اساس و بر مبنای بند م وصیتنامه حضرت امام خمینی(ره) تنها در حوزه مسائل فرهنگی و نه مسائل اقتصادی و سیاسی، متدینین جامعه موظفند اگر قصور منکری در عملکرد مسئولان مشاهده کردند ابتدا تذکر دهند و درصورت عدم‌تأثیرگذاری تذکر بنابر نص صریح همین بند، افراد باید شخصاً وارد میدان عمل برای اصلاح شوند.

کد خبر 192607

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز