سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

آمریکا پس از پایان جنگ جهانی دوم دچار سه فاجعه نظامی شده است که همگان به آن اذعان دارند: کره، ویتنام و عراق.

واکنش مردم آمریکا در برابر هر کدام از این بحران‌ها انتخاب رهبران جدید با مجوز پایان دادن به جنگ‌ها و پرهیز کردن از جنگ‌های جدید بود، اما در هر مورد، رهبران جدید آمریکا به تعهد اصیل نسبت به صلح و دیپلماسی که به آن نیاز بود، تن ندادند. در عوض، آنان با راندن ظرفیت جنگ‌آفرینی آمریکا به سایه، به‌کار گرفتن نیروهای سیا و ویژه در عملیات پنهانی و جنگ‌های نیابتی، بذر خشونت و بی‌عدالتی را گستراندند که چندین دهه دوام ‌آورد و اغلب سال‌ها بعد به شکل جنگ بروز کرد.

آیزنهاور شش ‌ماه پس از به قدرت رسیدن، موافقتنامه ترک مخاصمه را برای پایان دادن به جنگ کره امضا کرد، اما سه هفته بعد مجوز نخستین عملیات پنهانی سیا را برای سرنگون کردن دولت منتخب ایران صادر کرد. ملی شدن صنعت نفت ایران منتفی شد و شرکت‌های نفتی آمریکایی بخشی چشمگیر از تولید نفت ایران را به‌دست آوردند.

کودتای آمریکا و حمایت آن از حکومت مستبدانه شاه به انقلاب اسلامی سال 1979و بحران گروگانگیری در سفارت آمریکا منتهی شد. شکست آمریکا در ویتنام به 10سال صلح نسبی انجامید که در آن آمریکا از هرگونه جنگ علنی در سراسر جهان پرهیز کرد. اما بار دیگر، این امر سرپوشی بود بر آنچه فرماندهان ارتش آمریکا «رویکرد پنهان، آرام و دور از رسانه‌ها به جنگ در افغانستان و آمریکای مرکزی» توصیف می‌کردند. نیروهای محلی با تسلیحات آمریکایی و با حمایت شمار اندکی از مستشاران آمریکایی بار دیگر زندگی میلیون‌ها نفر را دستخوش آشوب کردند.

در السالوادور و نیکاراگوئه، احزاب سیاسی که آمریکا در دهه 1980با آنها می‌جنگید، در انتخابات پیروز شده و به قدرت رسیدند و در افغانستان، مجاهدینی که آمریکا در دهه 1980تسلیح و از آنان حمایت کرد، یکی از بزرگ‌ترین ضربه‌ها را در 11سپتامبر 2001به آمریکا زدند و آن را به ورطه یک دهه جنگ، بحران اقتصادی و هرج و مرج جهانی کشاندند که هنوز از آن خلاصی نیافته است.

یک هفته نیست که خبری از حملات هواپیماهای بدون خلبان آمریکایی در پاکستان یا یمن نشود. آمریکا همچنین عملیات ترور را با استفاده از نیروهای ویژه اجرا می‌کند؛ مانند عملیات کشتن اسامه بن لادن. دریادار اریک اولسون فرمانده سابق ستاد نیروهای عملیات ویژه در یک گردهمایی در مؤسسه اسپن گفت که این ستاد هر شب 12مورد عملیات از این دست در افغانستان و پاکستان انجام می‌دهد.

شمار کل حملات شبانه در افغانستان از 20مورد در‌ماه در اوایل سال 2009به بیش از یک هزار مورد در‌ماه ظرف دو سال رسید و فرماندهان ارشد تأیید می‌کنند که در دست‌کم نیمی از آنها فرد یا خانه اشتباه هدف قرار می‌گیرد؛ یعنی به جای اینکه فرماندهان طالبان و القاعده یا حتی زیرمجموعه‌های آنها هدف حمله قرار گیرند، خانه مردم بی‌گناه هدف گرفته و ویران می‌شود. اکنون 60هزار نفر از نیروهای ویژه آمریکایی در 120کشور جهان دست به ترور، حملات شبانه، عملیات و رزمایش مشترک می‌زنند و مأموریت‌های آموزشی انجام می‌دهند.

این دو برابر آمار زمانی است که اوباما به قدرت رسید. آلفرد مک‌کوی در کتاب «سیاست هرویین» درباره چگونگی ائتلاف سری بین سیا و ژنرال‌های ملی‌گرای چینی در برمه و تایلند، تبهکاران اهل کرسیکا در مارسی، جنگ‌سالاران افغان و فرماندهان نظامی هائیتی توضیح می‌دهد. در هر کدام از این موارد، شرکای سیا با استفاده از مصونیت خود در مقام متحد آمریکا به بازیگران اصلی در عرصه تجارت جهانی مواد‌مخدر تبدیل شدند. اکنون نیروهای ویژه سابق مکزیک که در پایگاه‌های فورت برگ و فورت بنینگ در آمریکا آموزش دیده‌اند، کارتل مواد‌مخدر زتاس را اداره می‌کنند.

هافینگتن‌پست
ترجمه: وحیدرضا نعیمی

کد خبر 192558
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز