دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

گروه دانش و سلامـت: با گذشت زمان ، طرح پزشک خانواده که نظام درمانی کشور امید زیادی به آن بسته است با چالش‌ها و بن‌بست‌های تازه‌ای روبه‌رو شده است.

پزشک

کمبود بودجه و همکاری نکردن بیمه‌های مختلف درمانی در کشور با این طرح ازجمله بن بست‌هایی است که آینده این طرح را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.وزیر بهداشت و مدیران معاونت بهداشتی این وزارتخانه که تا چندی پیش اصرار به اجرای کامل نسخه 02پزشک خانواده در شهرهای کشور داشتند، حالا به این نتیجه رسیده‌اند که تحقق این برنامه پول نیاز دارد و با اعتبارات فعلی نمی‌توان کارها را پیش برد.

نسخه 02برنامه پزشک خانواده با هدف اجرای این طرح در شهرهای بالای 20، 50و 100هزار نفر از ابتدای امسال با ثبت نام شهروندان به‌ترتیب در استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، مازندران و تهران آغاز شده و قرار است استان هرمزگان نیز به این چهار استان بپیوندد. البته آنطور که وزیر بهداشت عنوان کرده است، تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای اجرای برنامه پزشک خانواده در شهرهای خود اعلام آمادگی کرده‌اند. این در حالی است که با اجرای نسخه 02برنامه پزشک خانواده توسط وزارت بهداشت، منتقدان به نحوه اجرای این برنامه ، بر این عقیده بودند که این طرح با همین روند که دنبال می‌شود، به بن بست خواهد خورد.

به گزارش مهر، دکتر محمد شریعتی رئیس ستاد اجرایی پزشک خانواده در پاسخ به این انتقادات عنوان داشت که برخی از کسانی که امروز منتقد برنامه‌های ما هستند دیروز در برابر اجرا نشدن پزشک خانواده سکوت کرده بودند. البته منتقدان نسخه 02 مهم‌ترین اشکال وارده بر نحوه اجرای این برنامه در شهرها را نبود اعتبارات لازم عنوان کرده و معتقدند که اجرای این برنامه بدون بودجه و اعتبار، به بن بست خواهد رسید اما قائم‌مقام معاونت بهداشتی وزارت بهداشت با اعلام اینکه اعتبارات اجرای نسخه 02برنامه پزشک خانواده در شهرهای کشور از سوی دولت تأمین می‌شود، به ابهامات و انتقادات مطرح شده در این ارتباط پاسخ داد.

در همین حال گزارش‌ها حکایت از آن دارند که بیمه‌های درمانی با طرح پزشک خانواده همکاری لازم را ندارند. در این زمینه مدیر گروه گسترش شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بیمه‌ها هنوز از نظر سیستم اداری برای اجرای پزشک خانواده وارد عمل نشده‌اند و از میان پزشکان ثبت‌نام‌شده فقط ۱۸ نفر با سازمان تأمین اجتماعی قرارداد بسته‌اند و سازمان بیمه سلامت نیز هنوز هیچ اقدام عملی در این زمینه انجام نداده است.

سیدکاظم شاهزاده فاضلی در گفت‌و‌گو با فارس افزود: تاکنون سه هزار و 19پزشک در طرح پزشک خانواده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ثبت نام کرده‌اند و این در حالی است که به چهار هزار پزشک برای اجرای این طرح احتیاج داریم. شاهزاده فاضلی تصریح کرد: بیمه نیروهای مسلح نیز هنوز با طرح پزشک خانواده اعلام همکاری نکرده است و مسئولان بیمه کمیته امداد هم معتقدند چون این بیمه پزشک خانواده دارد پس بیماران خود را پوشش خواهد داد.

وی با بیان اینکه بیمه‌ها هنوز از نظر سیستم اداری وارد عمل نشده‌اند، گفت: طبق بررسی‌های انجام شده تعداد مردمی که در سامانه پزشک خانواده در 14مرکز بهداشت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ثبت نام کرده‌اند، 300هزار نفر هستند.

کد خبر 192426
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز