همشهری آنلاین: با بالا گرفتن احتمال وقوع درگیری میان منطقه کردستان عراق و دولت مرکزی، اقلیم کردستان عراق هلی‌کوپترهای خود را در اطراف شهر کرکوک مستقر کرد تا برای رویارویی در جنگ احتمالی با ارتش عراق آماده باشد.

حمل تانک عراق

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، دولت مرکزی و منطقه کردستان عراق همچنان در حال اعزام نیرو به مناطق مورد اختلاف هستند و با بالا گرفتن احتمال درگیری میان دو طرف، مقام‌های کردستان عراق شش فروند هلی کوپتر نظامی خود را که مسلح به انواع موشک شده‌اند در نزدیکی شهر نفت‌خیز کوکوک مستقر کردند.

منابع آگاه در وزارت پیش مرگ کردستان عراق نیز اعلام کردند که به یگان‌های پیاده این نیروها در استان‌های اربیل و سلیمانیه دستور داده شده به سوی شهرهای کرکوک و خانقین در استان دیالی حرکت کنند و این نیروها هم اکنون برای استقرار در اطراف این دو شهر اعزام شده‌اند.

بنا به گفته ساکنان محلی هم اکنون جو جنگی بر مناطق مورد اختلاف حاکم شده و ساکنان از احتمال شروع جنگ بسیار نگران هستند.

پیشتر دولت اقلیم کردستان با اعزام تانک و نفربر آمادگی خود را برای رویارویی با نیروهای دولتی اعلام کرده بود اما این نخستین بار است که هلی کوپترهای جنگی خود را به مناطق مورد اختلاف اعزام می‌کند.

در طرف مقابل نیز ارتش عراق همچنان در حال اعزام نیرو به مرزهای منطقه کردستان عراق با دولت فدرالی این کشور است و دو طرف در مقابل هم آرایش جنگی گرفته‌اند.

این در حالی است که در سطح سیاسی تلاش‌ها برای پایان دادن به اختلاف‌ها همچنان ادامه دارد و قرار است امروز هیات‌هایی از هر دو طرف برای گفت‌وگو در خصوص اختلافات موجود با میانجی‌گری آمریکا در مقر وزارت دفاع عراق در بغداد دیدار کنند.

از سوی دیگر اعلام تهدید از سوی دو طرف همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین مورد، حسین الشهرستانی، معاون نخست وزیر عراق اعلام کرد: دولت مرکزی آغازگر درگیری نخواهد بود اما مصر است که امنیت را در تمام کشور برقرار کند.

وی گفت: بغداد اجازه نخواهد داد که ثروت‌های ملی عراق به دست گروهی خاص بیفتد و به خارج از کشور قاچاق شود.

پیشتر مقام‌های کردستان عراق نیز اعلام کرده بودند، در صورتی که نیروهای نظامی دولت مرکزی وارد مناطق مورد اختلاف شوند هدف قرار خواهند گرفت.

کد خبر 192418
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز