مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکی از قدیمی‌ترین تلسکوپ‌های فضایی که وجود سیارات خارج از منظومه خورشیدی را رصد می‌کرد احتمالا در آستانه مرگ قرار دارد

تلسکوپ ماهواره COROT  در معرض تشعشعات آسمانی

به گزارش مهر، ماهواره COROT که در سال 2006 برای جستجوی سیارات خارج از منظومه شمسی پرتاب شد، دیگر توان استفاده از رایانه خود را ندارد از این رو داده‌ها را از تلسکوپ 12 اینچی خود دریافت نمی‌کند.

دانشمندان سازمان فضایی اروپا، عامل این از کار افتادگی را قرار گرفتن این ماهواره در معرض تشعشعات زیاد می‌دانند. این فضاپیمای مدارگرد، زمان بسیار طولانی را در معرض ذرات شدید در125مایل تا 500 مایلی بالای زمین موسوم به منطقه "ناسانی اطلس جنوبی" بوده است.

میدان مغناطیسی زمین در این منطقه ضعیف است ولی ماهواره COROT دو برابر بیشتر در معرض پرتو در طول مسیر مداری خود از این منطقه قرار گرفته و ظاهرا تحمل این تشعشات بیش از توان آن بوده است.

این ماهواره توانست نخستین سیاره خارج از منظومه سنگی را موسوم به COROT-7b را کشف کند. 30 سیاره تایید شده دیگر و حدود 500 جرم آسمانی که گفته می‌شود سیاره هستند از جمله اکتشافات این ماهواره محسوب می‌شود.

مدیران این ماموریت می‌گویند شانس بسیار کمی وجود دارد که این فضاپیما دوباره احیا شود.

ملکوم فریدلوند از سازمان فضایی اروپا و یکی از دانشمندان این پروژه می‌گوید احیای این ماهواره بستگی به مکان آسیب دیدگی آن دارد. اگر آن دسته از بخش‌هایی آسیب دیده باشد که قطعه یدکی دارند می‌توان به روی دادن یک اتفاق خوب امیدوار بود.

کد خبر 192150
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز