همشهری آنلاین: دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت که وقت آن رسیده تا کشور مستقل فلسطینی تشکیل شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، بان کی مون،‌ دبیرکل سازمان ملل که برای مذاکره با مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطین به رام‌الله سفر کرده امروز (چهارشنبه اول آذر) در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر ضرورت خاتمه هر چه سریعتر درگیری‌ها در غزه تاکید کرد.

بان کی مون گفت: وضعیت انسانی در غزه و همچنین در اسرائیل نگران کننده است و ما با مقام‌های اسرائیلی نیز درخصوص ضرورت پایان درگیری‌ها از سوی دو طرف مذاکره کردیم.

وی با تشکر از تلاش‌های محمود عباس برای محقق کردن صلح در خاورمیانه گفت: الان وقت آن رسیده که کشور مستقل فلسطین به گونه‌ای که خواسته‌های ملت فلسطین را برآورده کند تشکیل شود و این کشور در کنار اسرائیل به حیات خود ادامه دهد.

وی ادامه داد: حملات اسرائیل به مناطق نظامی در غزه به کشته شدن غیرنظامیان و تخریب زیربناهای غزه انجامیده که این امر نگران کننده است. قبل از سفر به رام‌الله با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دیدار کردم و از وی پایان خشونت‌ها علیه غزه را خواستار شدم و او نیز بر ضرورت حفظ جان غیرنظامیان تاکید کرد.

بان کی مون افزود: ما خواستار پایان فوری شلیک موشک‌ از سوی گروه‌های فلسطینی در غزه هستیم؛ ادامه موشک‌ پراکنی‌ها غیرقابل قبول است. حمایت از جان غیرنظامیان اولویت اصلی ماست و مذاکراتی نیز در این خصوص داشته‌ایم که برای کمک بیشتر به غیرنظامیان در فلسطین بوده است.

وی همچنین اعلام کرد که پس از مذاکره با مقام‌های فلسطینی امروز(چهارشنبه) به اردن می‌رود تا در آنجا با ملک عبدالله دوم، پادشاه این کشور درخصوص تحولات غزه و فلسطین مذاکره کند.

در این کنفرانس مطبوعاتی محمود عباس اسرائیل را مسئول اصلی درگیری‌ها در غزه خواند و گفت: این اسرائیل بود که با ترور یکی از رهبران حماس باعث آغاز درگیری‌ها شد، اسرائیل باید ترورها را متوقف کند که پس از توقف حملات از سوی اسرائیل یقینا حماس و بقیه گروه‌های فلسطینی حاضر در غزه نیز به حملات خود پایان می‌دهند.

عباس ادامه داد: ما در مذاکرات خود با بان کی مون از وی خواستیم تا از نفوذش برای پایان دادن به حملات وحشیانه اسرائیل علیه غزه و محاصره این منطقه از فلسطین استفاده کند. حملات اسرائیل به غزه بیش از پیش ضرورت وحدت میان گروه‌های مختلف فلسطینی را نشان داد و ما نیز در همین راستا تماس‌هایی با گروه‌های مختلف از جمله حماس و جهاد اسلامی به منظور هماهنگ کردن مواضع در قبال غزه و نیز آشتی ملی برقرار کردیم.

وی گفت: توقف خشونت‌ها در غزه اولویت ماست و پس از پایان خشونت‌ها آشتی ملی میان گروه‌های مختلف فلسطینی مطرح خواهد شد. پایان حملات به غزه باید سرآغازی برای پایان اشغال‌گری و شهرک‌سازی‌های اسرائیل شود؛ اسرائیل باید دست از پاکسازی نژادی در قدس بردارد.

کد خبر 192074
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز