همشهری آنلاین: آژانس آب و هوایی سازمان ملل متحد اعلام کرد اصلی‌ترین عامل ایجاد گرمایش جهانی در سال 2011 به بالاترین سطح ممکن رسیده و رکوردی جدید را به ثبت رسانده است.

co2

به گزارش گاردین، بر اساس گزارش سازمان آب‌ و هوای جهانی تمرکز دی‌اکسید کربن در اتمسفر در سال 2011 به صورت میانگین به 390 بخش در میلیون رسیده است که این میزان 40 درصد بیشتر از میزان تراکم دی‌اکسید کربن در دوران صنعتی است، دورانی که میزان تراکم دی‌اکسید کربن در اتمسفر 280 بخش در یک میلیون بود.

دی‌اکسید کربن به عنوان اصلی‌ترین گاز گلخانه‌ای در جهان، برای 100 سال در اتمسفر باقی می‌ماند. بخشی از این گاز طبیعی بوده و در اثر متلاشی شدن و پوسیده شدن گیاهان و جانداران مرده به وجود می‌اید، اما دانشمندان معتقدند حجم بیشتر این گاز در اثر مصرف سوخت‌های فسیلی به وجود آمده است.

به گفته میشل ژاراد،‌دبیر کل سازمان آب و هوای جهانی از سال 1750 تا کنون بیش از 350 میلیارد تن دی‌اکسید کربن به اتمسفر افزوده شده است و این گاز برای چند قرن آینده نیز در اتمسفر باقی مانده و باعث گرمتر شدن زمین و تاثیرگذاری بر روی تمامی جنبه‌های حیات بر روی زمین خواهد شد.

به گزارش این سازمان، در فاصله زمانی سال‌های 1990 تا 2011 دی‌اکسید کربن و دیگر گازها منجر به افزایش 30 درصدی حرارت زمین شده است.

متان بعد از دی‌اکسید‌کربن بیشترین میزان تاثیر را بر روی آب و هوا دارد. تمرکز متان در اتمسفر نیز در سال 2011 به هزار و 813 بخش ر میلیارد رسیده‌است، یعنی بیش از 159 درصد بالاتر از میزان متان اتمسفری دوران پیش صنعتی. در حدود 40 درصد از این گاز ناشی از منابع طبیعی است اما مابقی آن ناشی از فعالیت‌های انسانی و پرورش دام است.

کد خبر 192038
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز