گروه بورس: با توجه به زمانبر بودن مراحل دریافت مجوز کار مؤسسات رتبه‌بندی، احتمالا این مؤسسات از نیمه دوم سال آینده فعالیت خود را در بازار سرمایه ایران آغاز می‌کنند.

بورس

به گزارش همشهری، قاسم محسنی معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اعلام کرد: سازمان بورس در حال تدوین مقررات این نهاد مالی است. معاون سازمان بورس ادامه داد: پیش‌نویس این مقررات در حال تدوین است و تا انتهای امسال مقررات نهایی شده و از اوایل سال آینده هم اعلام می‌شود تا اشخاصی که از بخش خصوصی تمایل به راه‌اندازی این مؤسسات دارند، درخواست‌های خود را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کنند.

انعقاد قرارداد با پاکستان

معاون سازمان بورس گفت: تصمیم داریم در مراحل تدوین مقررات، از تجربیات سایر کشورها در این زمینه استفاده کنیم، به همین منظور از جدیدترین مقرراتی که در کشورهای دیگر تدوین شده، استفاده شد. او افزود: از آنجا که درنظر داریم مقررات تدوین شده، متناسب با قوانین بین‌المللی باشد، از چند مؤسسه بین‌المللی دعوت به همکاری شد تا در این زمینه مشاور سازمان بورس باشند و از میان آنها، یک مؤسسه مطرح پاکستانی به نام پاکرا انتخاب شد که امروز (چهارشنبه) تفاهمنامه همکاری با آنها امضا و به‌صورت رسمی، مبادله می‌شود.

تدوین مقررات تا آخر سال

معاون اجرایی سازمان بورس هم در پاسخ به این پرسش که مؤسسات رتبه بندی از چه زمانی فعالیت خود را آغاز می‌کنند؟ گفت: تا اواخر امسال دستورالعمل مؤسسات رتبه‌بندی نهایی شده و امیدواریم که این مؤسسات پس از تصویب دستورالعمل فعالیت خود را آغاز کنند. علی سعیدی در پاسخ به این پرسش که سازمان بورس تا‌کنون چه اقداماتی را برای تاسیس مؤسسات رتبه‌بندی انجام داده؟ گفت: مؤسسات رتبه بندی اعتباری از نخستین مؤسساتی بودند که سازمان بورس تاسیس آن را الزام کرد، اما راه‌اندازی تشکیل این مؤسسات آسان نیست، زیرا با یک اظهارنظر هزینه یک شرکت کم یا زیاد می‌شود.

موضوع فعالیت

او با اشاره به نقش مؤسسات رتبه‌بندی در بازارهای سرمایه گفت: بازار سرمایه در کنار بازار پول یا همان سیستم بانکی، امکان تأمین مالی را برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند، البته از آنجا که بانک‌ها به منابع عمومی دسترسی دارند، این تأمین مالی در سطح گسترده‌تری انجام می‌شود. برای اینکه اقتصاد ایران از حالت بانک‌پایه به بازارپایه تبدیل شود، باید تأمین مالی شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه افزایش یابد؛ البته این موضوع به‌معنای از بین رفتن سیستم بانکی نیست بلکه تعادلی بین این دو نهاد ایجاد می‌شود. سعیدی با اشاره به اینکه مؤسسات رتبه‌بندی، شرکت‌ها را به‌صورت کامل مورد بررسی قرار می‌دهند، گفت: وضع بازار محصولات شرکت‌ها، وضع تولید، وضع مالی و استراتژی‌های مالی گذشته و آینده توسط مؤسسات رتبه‌بندی تجزیه و تحلیل می‌شود.

او تأکید کرد: پس از مشخص شدن این موضوعات، براساس رتبه‌هایی که مؤسسه برای عموم تعریف کرده است، رتبه‌ای مشخص می‌شود. برای مثال شرکت‌ها با رتبه‌های AAA، AA، A، BBB، BB و... امتیاز دهی می‌شوند که شرکتی با رتبه AAA از شرایط ایده آلی برای سرمایه‌گذاری برخوردار بوده و ریسک پایینی هم دارد که به‌دنبال آن از بازده پایین‌تری هم برخوردار است.معاون اجرایی سازمان بورس گفت: به این ترتیب همه افراد جامعه با این تقسیم‌بندی می‌توانند وضع ریسک هر شرکت یا اوراق بهادار را تشخیص دهند.

او تأکید کرد: نکته بسیار مهم وجود چنین مؤسساتی برای بازار پول و بازار سرمایه این است که شرکت‌ها را مجبور می‌کند تا به قول خود عمل کنند، چراکه اگر یک‌بار به تعهد خود عمل نکنند رتبه‌شان تضعیف می‌شود و برای تأمین مالی در بازار سرمایه به هزینه بالاتری نیاز خواهند داشت.

کد خبر 191960
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز