دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۰:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: صدها هزار نفر از مردم معترض عراق روز دوشنبه 9 آوریل (20 فروردین)در چهارمین سالگرد سقوط صدام حسین، دیکتاتور سابق این کشور، در نجف اشرف علیه حضور نیرو‌های آمریکایی تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری الجزیره، در این تظاهرات، مردان، زنان و کودکان با برتن کردن پارچه‌هایی به رنگ پرچم عراق و با در دست داشتن پلاکارد‌هایی که بر آن‌ها شعار‌های ضد آمریکایی نوشته شده بود، از روی پرچم‌های آمریکا عبور کرده و آنرا آتش زدند.

تظاهرکنندگان پارچه نوشته‌هایی همراه خود داشتند که بر آن‌ها شعار‌های مرگ بر بوش و مرگ بر آمریکا نوشته شده بود.بسیاری از تظاهرکنندگان عراقی از روی پرچم‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی که بر زمین ترسیم شده بود، گذر کردند.

احمد المیاحیه یکی از تظاهرکنندگان فریاد زد:در این چهار سالی که عراق به اشغال درآمده فرزندان ما کشته و بسیاری از زنان ما بیوه شده‌اند.

او افزود: اشغالگران شعار می‌دهند که مردم عراق آزاد هستند و عراق آزاد شده است.کدام آزادی؟ این جا چیزی جز ویرانی وجود ندارد.ما آزادی آن‌ها(آمریکایی) و حضورشان در عراق را نمی‌خواهیم.

فلاح حسن یکی از اعضای پارلمان عراق و عضو جناح سیاسی صدر نیز گفت:تظاهر کنندگان به منظور مخالفت با اشغالگری آمریکا و درخواست برای خروج نیرو‌های آمریکایی به نجف آمده‌اند.

تظاهرات مردم در شهر نجف اشرف یک روز پس از در خواست مقتدا صدر مبنی بر  اتحاد مردم عراق در برابر اشغالگران آمریکایی برگزار می‌شود.

در بغداد اما تدابیر شدید امنیتی و مقررات منع رفت و آمد 24 ساعته برقرار شده است.

مردم بغداد چهار سال پیش، 9 آوریل 2003، از سقوط حکومت صدام به دست نیرو‌های آمریکایی استقبال کردند، اما اکنون آن‌ها اشغالگران را  در اوج گرفتن خشونت‌ها در عراق مقصر می‌دانند.

کد خبر 19171

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز