همشهری آنلاین: مقتدا صدر که بطور غیر مترقبه در نمازجمعه کوفه شرکت کرده بود در نخستین سخنانش در این روز فریاد برآورد که نه شیطان، نه آمریکا، نه اشغالگری و نه اسرائیل.

به گزارش آسوشیتدپرس وی که برای هزاران نمازگزار طرفدارش سخن می‌گفت در اظهاراتی ضد آمریکایی باردیگر خواهان خروج سربازان آمریکایی از عراق شد.

وی گفت: ما عقب نشینی این نیروهای اشغالگر یا ارایه جدول زمانی برای این عقب نشینی را خواستاریم. من از دولت عراق می‌خواهم این اشغالگری را حتی برای یک روز دیگر نیز تمدید نکند.

صدر همچنین درگیری‌ها میان شبه نظامیان لشکر المهدی و نیروهای امنیتی عراق را محکوم کرد و گفت: این درگیری‌ها تنها به نفع اشغالگران است.

وی خاطر نشان کرد: شبه نظامیان به جای این مناقشات باید به اعتراضات صلح آمیز نظیر تظاهرات و تحصن روی آورند.

وی هم چنین از ناتوانی دولت در ارایه خدمات بهزیستی به مردم عراق انتقاد کرد.

صدر در خطبه‌های نماز جمعه از حامیانش خواست از سنی‌ها و مسیحی‌ها در برابر حملات محافظت کنند.

 ایسنا نیز به نقل ازخبرگزاری فرانسه اعلام کرد: صدر اتحاد میان عراقی‌ها را خواستار شد.

وی گفت: من به برادران سنی‌مان در عراق می‌گویم که ما برادریم و اشغالگران نمی‌توانند ما را به دو دسته تقسیم کنند. از سنی‌ها استقبال می‌شود و ما آماده‌ایم با آنها در تمامی زمینه‌ها همکاری کنیم. این دست من است که به سوی آنها دراز می‌شود.

صدر با مقصر خواندن اشغالگران در مناقشات میان لشکر المهدی و نیروهای امنیتی عراق گفت: هر گونه درگیری میان برادران ما در سپاه المهدی و پلیس ممنوع است.

وی اظهار داشت: من از شما برادران عزیز در سپاه المهدی می‌خواهم تا در رویارویی با حملات علیه مردم عراق به ابزار صلح آمیز نظیر تظاهرات روی آورید.

اظهارات صدر در حالی بیان شد که یکی از اعضای عالی‌رتبه ائتلاف شیعه در عراق به خبرگزاری رویتر گفت: مقتدی صدر به دلیل یک سری اظهارات مبنی بر اینکه وی تحت پیگرد‌ است از نظر‌ها پنهان شد؛ اما به نظر می‌رسد هیچ نشانی از تحت پیگرد بودن صدر وجود ندارد به همین دلیل او برگشته است.

وی اظهار داشت: صدر نهایت تلاشش را برای کنترل بر شبه نظامیانش به کار می‌بندد.
 
ارتش آمریکا مدعی شده بود: صدر در ماه ژانویه در آغاز طرح امنیتی بغداد به ایران گریخت؛ اما مشاوران وی تاکید کردند وی هرگز عراق را ترک نکرده است.

کد خبر 22870

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز