دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۴
۰ نفر

ارتش آمریکا با کشاندن مقتدی صدر به خانه‌ای در نجف به بهانه انجام مذاکرات صلح قصد کشتن او را داشت اما موفق نشد.

یک مقام ارشد دولت عراق در گفتگو با روزنامه ایندیپندنت چاپ لندن با فاش کردن این خبر گفت، این توطئه ارتش آمریکا ناکام ماند اما تاثیر مخربی به جا گذاشته و اکنون
 مقتدی صدر هیچ اطمینان و اعتمادی به ائتلاف تحت رهبری آمریکا در عراق ندارد و از کنترل خارج شده است.

فاش کننده این خبر موفق الربیعی مشاور امنیت ملی عراق است. او می‌گوید که معلوم نیست چه کسی دستور قتل مقتدی را صادر کرده بود اما این از اقدامات غلط و بدون محاسبه آمریکایی‌ها در عراق است.

این اتفاق به دو سال و نیم پیش در ماه اوت سال 2004 بازمی‌گردد، زمانی که صدر و شبه نظامیان ارتش مهدی در محاصره تفنگداران آمریکایی در نجف قرار گرفتند.

ربیعی با رایزنی و میانجیگری و با اطلاع سفارت آمریکا در عراق،‌ فرماندهی نظامی آمریکا و همچنین دولت عراق، با مقتدی صدر قراری گذاشت تا توافق آتش‌بس بعد از درگیری‌های نجف را با او نهایی کند. اما ناگهان متوجه شد که این قرار از سوی نیروهای آمریکایی به یک تله تبدیل شده است.

ربیعی در راه خانه پدر مقتدی صدر  که در رژیم صدام کشته شده‌ بود و به عنوان محل قرار انتخاب شده بود، با خبر شد که این خانه هدف بمباران سنگین هواپیماهای آمریکایی قرار گرفته است. 

اما این روحانی شیعه توانست در آخرین لحظات از این توطئه جان سالم به در ببرد و از محل بگریزد. ربیعی می‌گوید، بعد از بازگشت به بغداد به شدت خشمگین بوده و مراتب اعتراض خود را به اطلاع فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق و سفیر این کشور رسانده‌است.

اما هر دوی آنها اطلاع از این توطئه را تکذیب کردند. بعد از این اتفاق بود که شبه نظامیان طرفدار صدر دست به حمله‌ای گسترده زدند و تا آنجا پیش رفتند که بخشی از بغداد را به تصرف درآوردند. با بروز ناآرامی در مناطق شیعه نشین جنوب عراق آمریکا مجبور شد که با عجله نیروهای خود را به مناطق ناآرام بفرستد.

ربیعی می‌گوید، آمریکایی‌ها هیچ وقت جایگاه صدر و خانواده او را در میان مردم عراق به درستی درک نکردند و همواره درباره او دچار خطا شدند. به گفته این مقام عراقی، صدر هم از نظر مذهبی و هم از نظر ملی‌گرایی نمادی قابل احترام برای عراقی‌هاست.

از نظر آمریکایی‌ها، صدر و جنبش او تنها یک خطر هستند و واشنگتن هیچگاه سعی نکرده با درک و تحلیل درست موقعیت، از این تهدید یک فرصت بسازد.

در سال 2003 و 2004، نیروهای آمریکایی از سرعت فراگیر شدن جنگ شبه نظامیان طرفدار صدر در بغداد و جنوب عراق شگفت‌زده شدند اما از این واقعه درس نگرفتند.

کد خبر 22579

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز