گروه شهرستان‌ها: دمای هوای اغلب نقاط کشور طی دو روز گذشته به‌طور قابل توجهی کاهش پیدا کرد و بارش‌ها در ارتفاعات استان‌های نیمه‌شمالی کشور کم‌کم از باران به برف تبدیل شد.

سیل - مازندران

طبق آنچه انتظار می‌رفت سیل برخی از مناطق شمالی را فرا گرفت و خسارات گسترده‌ای برجای گذشت. البته طبق پیش‌بینی‌ها ناپایداری جوی همچنان ادامه خواهد داشت و به‌همین‌خاطر احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن سیلاب و زیر گل‌و‌لای رفتن خانه‌ها به‌ویژه در استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، سمنان، زنجان، آذربایجان‌غربی و قزوین وجود دارد. اما مسئله‌ای که نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند آن است که هنوز برخی از شهرستان‌ها نتوانسته‌اند به‌درستی سیل‌زدگان را اسکان یا سروسامان دهند. به‌عبارت دقیق‌تر گزارش‌ها حاکی از آن است که امکانات موجود در برخی از شهرستان‌ها به‌حدی نیست که بتواند جوابگوی بحران پیش آمده در زمانی کوتاه باشد و حالا با بروز سیلابی دیگر مشکلات و خسارات به مشکلات و خسارات قبلی اضافه می‌شود.

برف مناطق زلزله‌زده را فرا گرفت

از نخستین ساعات روز گذشته بر اثر ورود سامانه بارشی همراه با ریزش هوای سرد از عرض‌های شمالی کشور، برف مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی را فرا گرفت. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود بارش برف در شهرستان‌های ورزقان، هریس و اهر به‌ویژه در ارتفاعات ادامه پیدا کند و سردی هوا تا آخر هفته بر این منطقه و کل استان آذربایجان‌شرقی پایدار بماند. در همین خصوص اداره کل هواشناسی این استان طبق اطلاعیه‌ای اعلام کرد که دمای هوا در شهرستان هریس به یک درجه زیرصفر رسیده است و بارندگی‌ها امروز به‌خصوص در نیمه شرقی استان ادامه داشته و سردی هوا تا آخر هفته بر منطقه حاکم خواهد بود. این اداره کل دمای هوای تبریز را پنج درجه سانتی‌گراد بالای صفر و شدت باد را 13متر بر ثانیه اعلام کرد. گفتنی است دیروز مدارس ورزقان در تمامی مقاطع تحصیلی به‌دلیل نامساعد بودن شرایط جوی تعطیل اعلام شد.

برآورد اولیه خسارات سیل در مازندران

همانطور که گفته شد با جاری شدن سیل در استان مازندران خسارات سنگینی به بار آمد و در این میان برخی از مقامات مسئول با برآوردهای اولیه، میزان تقریبی خسارات وارده را اعلام کردند. فرماندار چالوس در همین خصوص گفت: با بازدیدهای اولیه از مناطق سیل‌زده خسارت وارده ناشی از سیل به بخش‌های مختلف این شهرستان حدود 450میلیارد ریال برآورد شده است. سیدقدیر رضایی افزود: سیل متأسفانه سبب آبگرفتگی و تخریب بیش از یکهزار و 500 واحد مسکونی ، شکستگی تعداد 10دهنه پل، ازبین بردن بخش وسیعی از اراضی کشاورزی و باغات، تخریب حدود پنج کیلومتر راه و دیگربخش‌های شهرستان چالوس شده است. وی بیشترین مناطق خسارت دیده را ازجمله مناطق مهدی‌آباد، تازه‌آباد ، علی‌آباد، الف‌کلا، پالوجده، اشکاردشت، ولی‌آباد، شهرآرا و تجن‌کلا ذکر کرد. فرماندار چالوس گستردگی خسارت وارده به بخش‌های مختلف این شهرستان را بسیارزیاد دانست و برای ارائه خدمات بهتر درزمینه امداد رسانی به سیل‌زدگان ازمسئولان دیگر شهرهای استان تقاضای کمک کرد.

فرماندار تنکابن نیز گفت: بر اثر بارش شدید باران 27خانه در تنکابن دچار آبگرفتگی شده‌است. هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: طی دو روز گذشته که از طریق رسانه ملی درخصوص وضعیت آب و هوایی اطلاع‌رسانی شده، در تنکابن نیز مانند سایر شهرهای ساحلی استان دچار بارندگی شدید شدیم ولی با مدیریت انجام شده موفق شدیم میزان آبگرفتگی را در این شهرستان‌ کاهش دهیم.

خسارت شش میلیارد ریالی به تأسیسات آبرسانی

مدیرعامل آبفار مازندران گفت: در پی بارش شدید باران و وقوع سیلاب در شهرستان‌های نوشهر، چالوس، بابل، تنکابن و آمل حدود 600میلیون تومان به تأسیسات آبرسانی روستایی در این شهرستان‌ها خسارت وارد شد.
برزگر اظهار داشت: 34روستا شامل 17روستا در چالوس، هشت روستا در نوشهر، چهار روستا در آمل، سه روستا در بابل و دو روستا ‌ در تنکابن مورد هجوم سیل قرار گرفت و تأسیسات آبرسانی در این روستاها دچار خسارت شد. وی افزود: کارشناسان ذی‌ربط خسارت اولیه سیل در این مناطق را تقریبا 600میلیون تومان برآورد کرده‌اند. مدیرعامل آبفار مازندران خاطرنشان کرد: با تلاش گروه امدادی، آب‌شرب برخی از روستاها به‌طور موقت وصل شده و تلاش‌ها برای رفع شکستگی‌ها همچنان ادامه دارد.

بارش باران ارومیه را هم غرق کرد

در پی بارش نخستین باران پاییزی در ارومیه سیلاب در معابر اصلی و فرعی این شهر جاری شد. در پی نخستین باران پاییزی که از روز یکشنبه در ارومیه آغاز شد، بسیاری از معابر اصلی و فرعی این شهر و میادین و فلکه‌های آن دچار آبگرفتگی شدند و در خیابان‌هایی ازجمله بهداری، شیخ تپه، آزادگان، دانشکده، بلوارهای باهنر و والفجر به‌عنوان مهم‌ترین معابر ارومیه سیلاب جاری شد و در برخی خیابان‌ها ازجمله میرداماد ترکیدگی لوله‌های آب بر بار این بحران افزود. در طول سه‌روز گذشته که با بارش باران در ارومیه همراه بود، آبگرفتگی و معابر و خیابان‌های مناطق مختلف ازجمله خیابان‌های منتهی به مدارس موجب شد تا در حیاط برخی مدارس، استخرهایی تشکیل شود و دانش‌آموزان برای ورود به مدارس مجبور به آب‌تنی شوند. وارد شدن خسارات به تعداد زیادی خودرو، ایجادمشکلات زیاد در تردد مردم و وسایل نقلیه و واردشدن آب به بسیاری ازواحدهای مسکونی و تجاری گوشه‌ای از مشکلاتی است که در پی بارش این نعمت الهی بر مردم ارومیه تحمیل شده است.

رامین سارمی، از کارشناسان شهرسازی استان در این ارتباط به خبرنگار ما گفت: درچنین مواقعی با یک مشاهده سطحی به جداول خیابان‌ها می‌توان به نامناسب بودن طراحی آنها به آسانی پی برد. وی ادامه داد: برخی از این جداول به هیچ وجه گنجایش حجم آب فراوان را ندارند. وی افزود: به همین دلیل با شروع باران حجم آب فراوان به راحتی انباشته شده و مازاد آب روانه خیابان‌ها و معابر می‌شود. سارمی خاطرنشان کرد: هرچند ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز هم عامل دیگری در بروز این بحران به شمار می‌آید. به گفته این کارشناس در این میان نقش شهروندان به‌دلیل بی‌توجهی آنها در پاکسازی محیط و جوی‌ها نیز در بروز مشکل غیرقابل انکار است.

برف در راه اردبیل، الزام رانندگی با زنجیر چرخ

از روز گذشته بارش برف در اردبیل هم آغاز شد در حال حاضر بارش برف شهرهای اردبیل، مشگین شهر، کوثر، هیر، سرعین و... به‌ویژه ارتفاعات و مناطق کوهستانی را سفیدپوش شده است. این در حالی است که اداره کل هواشناسی استان اردبیل با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به یخبندان مراکز نگهداری مواد غذایی، انبارها و گلخانه‌ها در این استان هشدار داد. رئیس اداره تحقیقات و پیش‌بینی نیز با اشاره به کاهش شدید هوا به مهر گفت: با خروج این سامانه از روز چهارشنبه، یخبندان در مناطق جنوبی و مرکزی استان رخ خواهد داد.

علی دولتی مهر اضافه کرد: نخستین بارش برف پاییزه در ارتفاعات، گردنه‌ها و نواحی کوهستــــانی استان دیروز صبح سبب اختلال در تردد وسایط نقلیه شده بود که این روند هم‌اکنون به حالت عادی بازگشته است. وی از شهروندان خواست ضمن توجه به هشدارهای کارشناسی این سازمان، به‌دلیل وقوع یخبندان طی دو روز آینده خسارت ناشی از آن را به‌خصوص در بخش مراکز نگهداری موادغذایی، انبارها و گلخانه‌ها کاهش دهند. اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل با اعلام بارش برف در محورهای کوهستانی استان از رانندگان خواست به هنگام تردد در این جاده‌ها وسایط نقلیه خود را به زنجیر چرخ و دیگر امکانات ایمنی مجهز سازند. این اداره کل روز سه‌شنبه اعلام کرد: در حال حاضر در گردنه صائین در محور نیر، سراب - محور مشگین‌شهر، اردبیل و محور خلخال- اسالم بارش برف همچنان ادامه دارد.

شایان ذکر است پیش‌بینی می‌شود در استان مازندران نیز هوا نیمه‌ابری تا ابری همراه با رگبار پراکنده باران، وزش باد و احتمالا رعد و برق باشد و فردا نیز هوا ابری همراه بابارندگی، وزش باد در مناطق سردسیر کوهستانی بارش به‌صورت برف و در اواخر وقت با کاهش دما و ناپایداری خواهد بود.

لغو چهار پرواز به مقصد مشهد

از آنجا که سرما و بارندگی‌ها به شرق کشور نیز رسیده است، در استان‌های خراسان‌شمالی و خراسان جنوبی مشکلاتی به‌وجود آمد. به‌طور نمونه مدیر روابط‌عمومی فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد گفت: به‌علت برودت هوای دوشنبه شب، چهار پرواز به مقصد مشهد مقدس لغو شد. حسن جعفری افزود: سه هواپیمای متعلق به پرواز ماهان(زاهدان) و هواپیمایی زاگرس(تهران) و آسمان(شیراز) در فرودگاه سبزوار نشستند و مسافران در فرودگاه سبزوار پذیرایی شدند و به‌جز 12نفر سایرین به درخواست خود با اتوبوس به مشهد مقدس رفتند. همچنین برخی گزارش ها از سیلاب ناشی از بارندگی شدید در استان خراسان رضوی و آبگرفتگی معابر مشهد حکایت دارد.

کد خبر 191244

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز