همشهری آنلاین: سخنگوی قوه قضائیه درباره شایعه بازداشت برخی از مدیران شهرداری در جریان پرونده اختلال در بازار ارز گفت: «خبر ندارم که فردی در شهرداری یا منصوب به مقام خاصی در این پرونده دستگیر شده یا نه.»

به گزارش همشهری آنلاین، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای عصر دوشنبه 22 آبان ماه در سی و نهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده‌های قضایی در ارتباط با مهدی هاشمی، ستار بهشتی، کهریزک، اخلالگران بازار ارز، دراویش گنابادی و ... صحبت کرد که مشروح آن در ادامه آمده است:   

  • واکنش نسبت به انتشار بیانیه خانواده هاشمی : خانواده هاشمی چندی قبل با صدور بیانیه‌ای چند مطلب را مطرح و نسبت به بردن مریض از بیمارستان به اوین مطالب منتشر شده در رسانه‌ها و اقدامات بازپرسی مطالبی را مطرح کردند. باید بگویم که دوست داریم به هر زندانی تا جایی که ممکن است توجه شود اما فراهم کردن آنچه که خانواده‌های زندانیان می‌خواهند برای ما مقدور نیست. البته باید بگویم خیلی به این زندانی از زمان بازداشت تا بیمارستان امتیاز داده شد، که اگر برای ما مقدور بود به مابقی نیز تعلق می‌گرفت. خیلی به وی امتیاز داده شد، اگرچه یک ماه بازداشت وی در انفرادی درست است، ولی او با خانواده ملاقات و چندین بار نیز با اعضای خانواده تماس تلفنی داشت.
  • اظهارنظر درباره گلایه خانواده هاشمی از رسانه‌ها : صرف نظر از تعابیر فردی که متهم است و هنوز حکمی برای وی صادر و این حکم قطعی نشده است، نباید در رسانه‌ها موضوع مطرح شود البته این موضوع صرف نظر تعابیری است که خانواده هاشمی بکار بردند که آن را تایید نمی‌کنم.
  • وضعیت تحقیق از مهدی هاشمی : متهم مدعی است دلایل جرم به من گفته نشده است اگرچه بازپرس مستنداتی برای خود دارد و بر اساس مستندات به اتهام توجه دارد، از ناحیه بازپرس اتهاماتی متوجه متهم بوده که هنوز پرونده در مرحله تحقیقات است.
  • از آغاز تا پایان بستری شدن مهدی هاشمی : این فرد در تماس با خانواده خود اظهار می‌کند که دارای ناراحتی قلبی است که بلافاصله بازپرس به زندان دستور می‌دهد تا پزشک زندان او را معاینه کند اگرچه بعد از معاینه پزشک مورد خاصی نمی‌بیند. ضمن اینکه یک متخصص قلب نیز پس از معاینه و گرفتن نوار قلب می‌گوید که چیز خاصی را مشاهده نکرده است، این در حالی است که با اصرار خانواده برای اینکه دکترهای مورد اعتماد مهدی را معاینه کنند با توجه به اینکه این موضوع الزامی نداشت، اما بازپرس اجرای آن را بدون اشکال دانست به همین دلیل دکتر ناظری با نظر خانواده روز دهم آبان این فرد را معاینه کرد و گفت در معاینات ناراحتی قلبی مشاهده نمی‌شود، اما بر اساس توضیحات متهم و علائم بالینی ضروری است که متهم بستری و آنژیو شود. البته متعارف است کسی که در بازداشت موقت است مأموری به همراه او برود به همین دلیل مهدی هاشمی به همراه مأمور به بیمارستان مورد نظر خانواده‌اش برای آنژیوگرافی فرستاده شد. در همین حین بازپرس تصور کرد که آنژیوگرافی زمان زیادی نمی‌برد و پس از اینکه روز دوشنبه به بیمارستان اعزام شد، پنجشنبه نیز مورد آنژیوگرافی قرار گرفت که در همین فاصله ملاقات‌هایی نیز از طرف خانواده انجام شد. پس از آنژیوگرافی پزشک اعلام می‌کند که مشکلی در قلب و عروق وجود ندارد و ظرف 24 ساعت اگر مشکلی بوجود نیاید، می‌تواند مرخص شود البته فردای آن روز اظهارات دیگری مبنی بر اینکه نیاز به آزمایشات دیگر است مطرح شد اما پس از 24 ساعت با توجه به اینکه مشکلی برای او پیش نیامد، به زندان منتقل شد.
  • جزئیات تشکیل پرونده برای ستار بهشتی : برای این فرد در دادسرای جرایم فرهنگ و رایانه پرونده‌ای تشکیل شد و با توجه به اینکه خانه او در رباط کریم بود نیابت قضایی به دادسرای رباط کریم برای جلب او داده شد به همین دلیل ظهر روز نهم آبان این فرد در منزلش دستگیر و برای اقدامات قضایی به دادسرای رباط کریم فرستاده می‌شود و پس از اقدامات قضایی روز دهم آبان ماه بازپرس پرونده برای او وثیقه یکصد میلیون تومانی تعیین می‌کند تا اگر او می‌تواند این وثیقه را تأمین و آزاد شود و پس از تودیع نشدن وثیقه، بازپرس پرونده او را به زندان اوین معرفی می‌کند و به مسئولان زندان می‌گوید که او جهت ادامه تحقیقات در اختیار پلیس است. 
  • گزارشی از فاصله ورود ستار بهشتی به زندان تا فوت : ساعت 16:20 روز دهم آبان ماه ستار بهشتی در زندان اوین پذیرش و به بند 350 که یک بند عمومی است منتقل می‌شود. البته ساعت 11 یازدهم آبان ماه طبق اعلام پلیس او را از زندان تحویل می‌گیرد. در روز سیزدهم آبان ماه این فرد فوت می‌کند که پلیس اعلام می‌کند صبح به او صبحانه دادیم اما ظهر هنگامی که قصد دادن ناهار این متهم را داشتیم متوجه فوتش شدیم. بلافاصله موضوع به سیستم قضایی اعلام و پرونده جدیدی برای فوتش در دادسرای امور جنایی تشکیل می‌شود. در مدتی که این فرد در زندان اوین حضور داشته است اظهار می‌کرده که خسته و کوفته بوده و قلبش نیز سنگین است که بلافاصله دکتر او را معاینه کرده و مشکل خاصی از ناحیه قلب نمی‌بیند اما به وی برای اطمینان قرص قلب نیز داده می‌شود این در حالی است که نظر پزشک این است که بهتر است این فرد توسط یک روانپزشک نیز معاینه شود. 
  • نظر پزشک قانونی درباره فوت ستار بهشتی : پزشکی قانونی نظریه‌ مفصلی داده که در آن اعلام شده است 5 جای بدن این فرد از جمله ساق پا، دست، پشت کتف و یکی از ران‌هایش دارای علامت کبودی است و آثار خاص دیگر و شکستگی ندارد. ضمن اینکه در کالبد شکافی مشخص شد که در سر و صورت او هیچ گونه خون مردگی مشاهده نشده است. پزشکی قانونی برای اعلام نظر قطعی و علت تامه مرگ و آزمایش‌های سم‌شناسی کبد و برخی از اعضای این فرد زمانبر است و ممکن است تا 45 روز طول بکشد اما از آنها خواستیم که هر چه سریعتر این آزمایش‌ها انجام شود البته امروز نیز به صورت تلفنی به ما اطلاع دادند که در آزمایش سم‌شناسی مورد خاصی مشاهده نشده است.
  • دستور ویژه رئیس قوه قضائیه برای رسیدگی به پرونده ستار بهشتی : آیت الله لاریجانی اعلام کرده‌اند که از دادسرای رباط کریم، دادسری تهران، زندان پلیس و مدتی که این فرد در هر کجا قرار داشته است تحقیق میدانی شود ضمن اینکه از پزشکی قانونی نیز تحقیقاتی در مورد علت مرگ انجام شود و اگر قصور و تقصیری در بررسی‌ها مشخص شد یا اینکه قصور و تقصیری در مرگ این فرد وجود ندارد به صورت مستند مطرح شود.
  • نامه ستار بهشتی در زندان : نکته قابل توجه مسئله مبهم یک نامه‌ای است که با عنوان نامه متوفی به رئیس بند 350 اوین منتشر شده است. در نامه علیه بازجو شکایت شده است این در حالی است که معمولا نامه‌هایی که در زندان نوشته می‌شود به مسئول اندرزگاه یا مسئول بند تحویل داده می‌شود. وقتی از مسئول بند 350 سئوال کردیم که نامه چه زمانی تحویل او شده است، عنوان کرد که اصلا از موضوع نامه خبر ندارد و وقتی در سایت‌ها نامه منتشر شد، پس از پرس و جو دو نسخه از این نامه که به صورت کاربنی بود در اتاق ستار بهشتی پیدا شد در حالیکه نسخه اصلی وجود ندارد. وقتی از او پرسیدم که آیا ممکن است نامه‌ها در چند نسخه نوشته شود، مسئول بند گفت معمولا تمامی نامه‌ها در یک نسخه نوشته می‌شود و نوشتن نامه در سه نسخه غیرمعمول است. البته ابهاماتی نیز در متن نامه وجود دارد؛ جایی که او مدعی است من بدون حکم بازداشت شده‌ام که این امر غیرمنطقی است اما حال می‌گوییم که او در زمان بازداشت شاید حکمش را ندیده است. وی ادعا کرده است که در تاریخ 11/8 پلیس فتا او را از زندان احضار کرده است درحالیکه وقتی زندانی احضار می‌شود خودش خبردار نخواهد شد. این در حالی است که یکی از مهمترین ابهامات این است که خودش هیچ گاه دسترسی برای انتقال نسخه اصلی نداشته است. اینکه نسخه اصلی دست چه کسی وجود دارد و چگونه منتشر شده است ابهام وجود دارد.
  • سرنوشت پرونده کهریزک : در این پرونده افرادی تحت تعقیب قرار گرفته و به زندان، انفصال از خدمت و قصاص محکوم شدند که با رضایت اولیای دم حکم قصاص اجرا نشد اما حکم زندان، شلاق و انفصال از خدمت اجرا شد. بخشی از پرونده که مربوط به قضات بود مشکل حقوقی داشت که این مشکل حل و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه فرستاده شد. هنوز زمان دادگاه از سوی قاضی اعلام نشده است.
  • آخرین وضعیت متهمان اخلال در بازار ارز : این پرونده در حال بررسی است و امیدواریم هر چه زودتر به دادگاه برود. در این رابطه 47 نفر بازداشت شده‌اند که تلاش می‌کنیم بخش مربوط به متهمان اصلی زودتر با صدور کیفرخواست به دادگاه فرستاده شود.
  • آخرین وضعیت پرونده دراویش گنابادی و وکلای آنها : کسی را صرف عنوان درویش یا بهایی بودن دستگیر نمی‌کنیم و اگر دستگیری انجام شود به خاطر ارتکاب جرم از سوی این افراد است اما در مورد آخرین وضعیت این پرونده در حال حاضر اطلاعاتی ندارم.
  • پاسخ به شایعه بازداشت برخی از مدیران شهرداری در جریان پرونده اختلال در بازار ارز : خبر ندارم که فردی در شهرداری یا منصوب به مقام خاصی در این پرونده دستگیر شده یا نه.
  • آخرین وضعیت پرونده جواد لاریجانی : این پرونده در مرحله رسیدگی است که در آن اختلاف‌هایی وجود داشت و بررسی‌ها برای حل آن ادامه دارد.
  • درباره بخش دوم دادگاه فساد مالی : پرونده‌ها با صدور کیفرخواست به دادگاه فرستاده شده و قاضی در این باره تعیین وقت خواهد کرد. بخشی نیز در دیوان عالی کشور در حال بررسی است و وکلا لوایح خود را به دادگاه به دیوان عالی داده‌اند.
  • اقدامات قوه قضائیه برای پیشگیری از جرایم انتخاباتی : جرایم انتخاباتی مشخص شده است و بر اساس قانون، قوه قضائیه وظیفه پیشگیری از وقوع جرم را دارد. در انتخابات ریاست جمهوری یک وظیفه دیگر نیز محول شده که با تشکیل کمیسیونی که دادستان کل کشور نیز در آن وجود دارد از جرایم پیشگیری می‌شود. چنانچه فردی از اموال دولتی برای تبلیغات استفاده کند با او برخورد خواهد شد.
  • ماجرای اعدام‌های چند روز اخیر : طی چند روز گذشته چند قاچاقچی مواد مخدر اعدام شدند که ایران در این زمینه هزینه سایر کشورها را پرداخت می‌کند. برخی از این زندانیان بیش از 50 کیلوگرم کراک و شیشه داشتند و بیش از یک بار اعدام حقشان بود. حال به جای اینکه از ایران تشکر کنند مدعیان حقوق بشر از این موضوع ناراحت هستند. همچنین تروریست‌های تاسوعای چابهار هم اعدام شدند. این افراد با اقدام تروریستی خود بیش از صد نفر را شهید و زخمی کردند که پس از محاکمه حکم آنها در دیوان عالی کشور تایید شد. حال پس از اجرای حکم این تروریست‌ها، مدعیان مقابله با تروریست نسبت به این افراد خطرناک و اجرای مجازات آنها واکنش نشان می‌دهند.
  • آخرین وضعیت پرونده دانشگاه آزاد: دانشگاه آزاد پرونده‌ای ندارد و تحقیق و تفحص مجلس از این دانشگاه دارای روند مشخصی است و چنانچه مجلس پرونده‌ای را ارجاع دهد در مورد آن تصمیم‌گیری می‌کنیم.
کد خبر 191061
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز