گروه سیاسی: سخنگوی قوه قضاییه به پرونده فساد بزرگ بانکی اشاره کرد و گفت: در وقوع فساد بزرگ بانکی چهار دستگاه دولتی نقش مهمی داشته اند؛ گمرک، اقتصاد و دارایی، بانک‌ها و بانک مرکزی که اگر به وظایف خود به درستی عمل می‌کردند این فساد رخ نمی‌داد و یا در این حد نبود.

غلامحسین محسنی اژه‌ای در همایش سالانه پلیس پیشگیری ناجا اظهار داشت: یک فساد بانکی در سال 90در کشور به وقوع پیوست که برای همه جای تأسف دارد. در این زمینه برخورد کردیم اما اگر آسیب شناسی نکنیم و برای پیشگیری اقدامات را انجام ندهیم باز تکرار می‌شود. او افزود: بانک در وقوع این جرم 14تخلف انجام داده بود. ثبت تقاضا بدون بررسی، اعتبارسنجی نکردن، دقت نکردن در اسناد، نبود نظارت از سوی شعبه و مدیرعامل بانک از مهم‌ترین این تخلفات است. بانک مرکزی نیز در این زمینه به وظایف خود عمل نکرده و بانک‌ها از سقف معین شده برای تسهیلات تجاوز کرده بودند. دادستان کل کشور ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات روابط ناصحیح بین این مجرمان با بعضی افراد در جاهای دیگر بود. مثلا فردی در مجلس بدون اطلاع از نیت مجرمانه این افراد به آنها اعتماد کرده و برای وام سفارش شان را به بانک کرده بود. اژه‌ای افزود: حالا با وقوع این فساد اعتماد مردم ضربه خورده و اگر اقدامات مؤثری انجام ندهیم و این جرم دوباره تکرار شود هیچ کاری انجام نداده‌ایم. غلامحسین محسنی اژه ای درحاشیه این همایش به سخنان سعید مرتضوی، متهم پرونده کهریزک که گفته بود دادگاه صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد هم واکنش نشان داد.

وی نسبت به اظهارات سعید مرتضوی درباره صلاحیت دادگاه اینطور واکنش نشان داد که «دادگاه رسیدگی‌کننده به پرونده درخصوص ایراداتی که مرتضوی به صلاحیت دادگاه گرفت پاسخ می‌دهد». او درخصوص این ادعای مرتضوی که در زمان بازداشت‌ها مرخصی بوده گفت که « این موضوع از سوی دادگاه بررسی می‌شود».

اژه ای با اعلام بازداشت فردی با هویت «سلطان پتروشیمی» تأکید کرد که فعلا نمی‌تواند درباره این پرونده سخن بگوید اما او گفت که قطعا حکم اعدام چهار محکوم در پرونده فساد بزرگ مالی به اجرا گذاشته خواهد شد. وی با بیان اینکه شواهدی نشان می‌دهد دشمن در مقام ایجاد برنامه‌هایی برای قبل از انتخابات سال آینده است که امیدواریم در این راه موفق نشود، افزود: این فتنه با ماجرای انتخابات 88متفاوت است و دشمن با چهره فریبکاری و نفاق می‌آید.

کد خبر 205013

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز