یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: اولین جلسه مجلس شورای اسلامی در سال جدید که به نام وحدت ملی و انسجام اسلامی نام‌گذاری شده‌است در حالی آغاز شد که نمایندگان مردم در خانه ملت همچنان گرم دیده‌بوسی و تبریکات سال نو با یکدیگر بودند.

به گزارش خانه ملت، در اولین جلسه مجلس شورای اسلامی در سال 86، برجسته‌ترین نکته‌ای که قابل مشاهده بود، در آغوش گرفتن و دیده بوسی‌های صمیمانه نمایندگان مردم در خانه ملت با یکدیگر بود. امروز دیگر چیزی مانع نزدیکی و خوش و بش‌های اقلیت و اکثریت نبود. تنها خنده بود و محبت.

در ابتدای جلسه علنی پس از قرائت کلام ا... مجید، نمایندگان دماوند و فیروزکوه، لاهیجان، اصفهان و پارس آباد به ارائه نطق‌های خود پرداختند.

رئیس مجلس نیز در نطق پیش از دستور خود با تاکید بر اهمیت حفظ اتحاد ملی و انسجام اسلامی خاطرنشان کرد که وظیفه مسئولان تنها تکرار این شعار نیست بلکه همه باید در یافتن راهکارهایی برای تحقق این شعار بکوشند.

حدادعادل همچنین با اشاره به بازداشت و آزادی ملوانان انگلیسی، استقلال و اقتدار و رافت و رحمت را پیام‌های ایران در مواجهه با این تجاوز عنوان کرد.

در ادامه جلسه، اسماعیل جبارزاده، نماینده تبریز طی تذکری آنچه که وی بدرقه ملوانان متجاوز توسط شخص رئیس جمهور و کابینه‌اش خواند را در شان ملت ایران ندانست.

همچنین داریوش قنبری نماینده ایلام در خصوص تعطیلات طولانی و 3 هفته‌ای مجلس در ایام نوروز تذکر داد.

پس از قرائت کتبی توسط حدادعادل، مجلس وارد دستور شد. تصویب دو فوریت لایحه مقاوم سازی مدارس و تصویب کلیات لایحه توسعه حمل و نقل شهری از جمله تصمیمات نمایندگان مردم در خانه ملت در اولین روز کاری سال 86 بود.

دو فوریت لایحه مقاوم سازی مدارس به تصویب رسید

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه به دو فوریت لایحه مقاوم سازی مدارس رای دادند.

دولت در این لایحه خواستار معافیت مالیاتی برای مقاوم سازی و نوسازی مدارس و سرعت در صدور پروانه ساختمان شده است.

محمود فرشیدی وزیر آموزش و پرورش در دفاع از این لایحه اظهار داشت: مقاوم سازی مدارس یک مسئولیتی است که مجلس آن را برعهده دولت گذاشته است مقرر شد تا با اختصاص 4 میلیارد دلار که از صندوق ذخیره ارزی برداشت می‌شود سیاست مقاوم سازی طی 4 سال در کشور اجرایی شود.

وی افزود: اما بدلیل مشکلاتی که در عمل در پیش روی ما قرار گرفت طی یکسال گذشته در تهران ما توانستیم تنها یک مدرسه بسازیم.

فرشیدی از نمایندگان خواست تا با بازگشت به معافیت مالیاتی برای نوسازی و مقاوم سازی مدارس که پیش از این در قانون بر آن تصریح شده است با دولت همکاری کنند.

اما محمدحسن استکی در مخالفت با این دو فوریت با بیان اینکه می‌توان از روش‌های دیگر برای مقاوم سازی استفاده کرد اظهار داشت: پیشنهاد می‌کنم آموزش و پرورش این عوارض را در بودجه سالیانه در نظر بگیرد.

وی تصویب دو فوریت مقاوم سازی مدارس و اعمال معافیت مالیاتی در این خصوص را منجر به برهم زدن نقشه شهری دانست و از نمایندگان خواست تا اجازه دهند کار کارشناسی بیشتری بر روی این لایحه انجام شود.

این گزارش می‌افزاید، غلامعلی حدادعادل نماینده تهران در موافقت با این دو فوریت اظهار داشت: آموزش و پرورش باید ظرف سه ماه به نوسازی و مقاوم سازی مدارس بپردازد و با توجه به محدودیت زمانی و مکانی اگر بخواهیم لایحه را به صورت عادلی تصویب کنیم اجرای آن به امسال نمی‌رسد.

وی افزود: دولت دو خواسته مشخص در این لایحه دارد یکی معافیت مالیاتی و دیگری سرعت در صدور پروانه که از نمایندگان می‌خواهم با اعلام موافقت خود دولت را در این امر مهم یاری دهند.

گزارش خبرنگار خانه ملت می‌افزاید: پس از اظهارات موافق و مخالف دو فوریت لایحه «صدور مجوز احداث بنا برای فضاهای آموزشی» به رای گذاشته شد که با 165 رای از 229 نماینده حاضر به تصویب رسید.

کلیات لایحه توسعه حمل و نقل عمومی درون شهری و مدیریت سوخت به تصویب رسید

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در جلسه روز یکشنبه به کلیات لایحه توسعه حمل و نقل عمومی درون شهری و مدیریت سوخت رای دادند.

محمدرضا میرتاج الدینی نماینده تبریز در مخالفت با این لایحه با بیان اینکه بدلیل مواجه شدن زمان بررسی این لایحه با بودجه سالیانه فرصت کافی برای بررسی کارشناسی وجود نداشته، اظهار داشت: لایحه توسعه حمل و نقل عمومی درون شهری و مدیریت مصرف سوخت در واقع تلفیقی از تبصره 11 بودجه 84 و تبصره 13 بودجه سال 85 می‌باشد.

وی افزود: از سوی دیگر نحوه ارجاع این لایحه از سوی هیات رئیسه درست نبود چرا که با توجه به اینکه لایحه در بردارنده دو بخش عمده حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف بنزین می‌باشد باید کمیسیون‌های بودجه و انرژی به عنوان کمیسیون‌های اصلی در مورد این لایحه نظر می‌دادند و نه بعنوان کمیسیون فرعی.

میرتاج الدینی گفت: از سوی دیگر این لایحه در تناقض با بودجه سال 86 می‌باشد چون سهمیه بندی بنزین را از اول مهر ماه قرار داده در حالی که سهمیه بندی در بودجه از ابتدای خرداد انجام می‌شود.

نماینده تبریز خاطرنشان کرد: آزادسازی قیمت بنزین در این لایحه به سال 91 احاله شده است و مساله این است که در حال حاضر که فاصله قیمت موجود با قیمت جهانی 300 تومان است اگر آزادسازی قیمت به صورت تدریجی طی پنج سالی که مدنظر است انجام نشود دولت و مجلس چگونه می‌خواهند اینکار را انجام دهند.

اما علی اکبر آقایی نماینده سلماس و رئیس کمیسیون عمران در دفاع از این لایحه اظهار داشت: بحث تعیین مدیریت صحیح حمل و نقل شهری یکی از مسایل مهم و مورد توجه در این لایحه می‌باشد.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم در جهت ورود امکانات به ناوگان حمل و نقل شهری و تعیین قیمت سوخت انواع خودروها گام برداریم ناگزیر از پذیرش وزارت کشور برای اجرا شدن این برنامه می‌باشیم.

وی خاطرنشان کرد: تعیین کمیسیون عمران به عنوان کمیسیون اصلی رسیدگی کننده به این لایحه نیز بر مبنای آیین نامه داخلی صورت گرفته است.

حسن مرادی دیگر مخالف این لایحه بود. وی گفت: عدم تعیین نرخ بنزین خسارات اقتصادی فراوانی برای کشور به همراه داشته است.

وی افزود: با توجه به اینکه رقم یارانه بنزین در سال گذشته 10 میلیارد دلار بوده است و این رقم برای گازوئیل 5/4 و گاز طبیعی 5/9 میلیارد بوده به نحوی که در مجموع میزان یارانه اختصاصی در بخش سوخت 43 میلیارد دلار بوده رقمی که با آن می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور در بخش‌های مختلف را برطرف کرد.

مرادی اظهار داشت: با مبلغ 43 میلیارد دلار می‌توان 25 پالایشگاه در کشور احداث کرد.

وی افزود: بند «الف» این لایحه می‌گوید: بنزین باید از سبد مصرفی حذف شود این مقصدی است که برای رسیدن به آن راه درستی را انتخاب نکرده‌ایم مگر اینکه دولت بخواهد در راس 5 سال به یکباره افزایش قیمت را داشته باشد.

نماینده اراک خاطرنشان کرد: اگر قصد دولت این بود که مشکل قیمت سوخت را به تدریج جل کند باید از امسال این اقدام را شروع می‌کرد.

ایرج ندیمی در ادامه به دفاع از لایحه دولت پرداخت. وی گفت: دولت سالانه 10 میلیارد دلار برای سوخت یارانه می‌دهد روشی که اصلا درست نیست چرا که هزینه بد و بیش از حد مصرف کردن گروهی را از جیب عموم می‌دهیم.

وی افزود: تردیدی نیست که حمل و نقل عمومی درون شهری و مصرف سوخت نیازمند ساماندهی جدی می‌باشد و راهکارهای ارائه شده در این لایحه می‌تواند ما را در رسیدن به هدفمان یاری کند.

گزارش خانه ملت می‌افزاید: در ادامه پیشنهاد کفایت مذاکرات از سوی حسن زمانی فر نماینده ملایر مطرح شد که با 120 رای موافق به تصویب رسید.

در ادامه علی مویدی مخبر کمیسیون عمران به دفاع از لایحه پرداخت و اظهار داشت: ضرب الاجل ایجاد جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی، دوگانه سوز و پایه گازسوز نمودن خودروها، ساماندهی و هماهنگی مدیریت حمل و نقل شهری و نوسازی خودروهای فرسوده از جمله مواردی است که در این لایحه به آنها پرداخته شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه فرصت کافی برای اظهار نظر در کمیسیون عمران وجود داشته است و دست دولت برای ارائه راهکارهای کارشناسی بازگذاشته شده لذا به خلاف گفته برخی دوستان محدویتی برای ارائه نظرات کارشناسی در این خصوص وجود ندارد.

مخبر کمیسیون عمران خاطرنشان کرد: اهداف تعیین شده در این لایحه با آنچه در قانون بودجه 86 به تصویب رسید مغایرتی با هم ندارند لذا از دوستان می‌خواهم به کلیات لایحه و مصوبه کمیسیون عمران رای بدهند.

این گزارش می‌افزاید: مصطفی پورمحمدی وزیر کشور نیز در ادامه به دفاع از لایحه توسعه حمل و نقل عمومی درون شهری و مدیریت مصرف سوخت پرداخت.

وی افزود: حمل و نقل یک موضوع چند وجهی و پیچیده است که به تنهایی نمی‌توان آن را به سامان رساند چرا که ریشه‌های بحث به مسایل صنعتی، اقتصادی و اجتماعی برمی‌گردد.

وزیر کشور تصریح کرد: یکی از ایرادات ما این بوده که حمل و نقل را همواره بصورت پرداکنده دیدیم و اتفاقا نقطه قوت این لایحه این است که مدیریت مصرف سوخت و حمل و نقل به صورت متمرکز دیده شده است.

وی افزود: در صدر این لایحه و هدف اصلی که دنبال می‌شود بحث حمل و نقل است و قیمت سوخت هر چند که در به سامان رساندن حمل و نقل تاثیرگذار است اما یک مساله اقتصادی است.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: روح اصلی لایحه ایجاد بستر حمل و نقل عمومی است.

وی افزود: برای این منظور آنچه حائز اهمیت است تلاش گسترده اجرایی در حوزه حمل و نقل برای اصلاح زیرساخت‌ها می‌باشد که خوشبختانه حرکت خوبی از سال گذشته در این راستا آغاز شده است.

وزیر کشور اظهار داشت: برای اجرایی شدن این لایحه چه بسا نیاز به اعطای یارانه به دهک‌های پایین جامعه باشیم که این موضوع نیز دیده شده است.

این گزارش می‌افزاید: پس از سخنان موافق و مخالف کلیات لایحه به رای گذاشته شد که از مجموع 227 نماینده حاضر 138 نماینده به آن رای مثبت و 44 نفر رای منفی دادند.

سلب فوریت از لایحه توسعه حمل و نقل شهری به تصویب رسید

مجلس شورای اسلامی با سلب فوریت از لایحه توسعه حمل و نقل شهری و مدیریت مصرف سوخت موافقت کرد.

نمایندگان مجلس پس از تصویب کلیات لایحه توسعه حمل و نقل شهری به بحث در خصوص سلب فوریت از این لایحه پرداختند.

عادل آذر نماینده دهلران و طراح سلب فوریت از این لایحه اظهار داشت: محتوای لایحه توسعه حمل و نقل شهری و مدیریت مصرف سوخت با اهداف 5 ساله برنامه چهارم هماهنگ نیست.

وی افزود: مجری در سیستم حمل و نقل از یک جایگاه کلیدی و زنجیره‌ای برخوردار است که توسعه حمل و نقل با مدیریت سوخت و اصلاح ساختار مرتبط است پس باید تمام اهداف یک ساله، دو ساله و پنج ساله در این لایحه منظور شده باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ضمن مقایسه لایحه دولت با اهداف تبصره 13 قانون بودجه اظهار داشت: سیاست‌های مربوط به ترافیک، قطار شهری، اتوبوس، دوگانه سوز کردن خودروها، مکانیسم مصرف سوخت و موارد این چنینی در لایحه دولت دیده نشده است.

وی از نمایندگان خواست تا به سلب فوریت این لایحه رای دهند تا فرصت کافی برای بررسی این لایحه فراهم شود.

این گزارش می‌افزاید: پس از سخنان نماینده دهلران، مرتضی تمدن در مخالفت با سلب فوریت و هادی حق شناس در موافقت با آن سخن گفتند. در نهایت رای گیری صورت گرفت که از جمع 225 نماینده حاضر 126 نماینده به سلب فوریت رای دادند.

براین اساس لایحه توسعه حمل و نقل عمومی درون شهری و مدیریت مصرف در قالب یک طرح عادی روال بررسی نهایی را طی خواهد کرد.

لایحه اجازه تصویب اساسنامه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اعلام وصول شد.

در پایان جلسه علنی روز یکشنبه، حسین نجابت منشی هیات رئیسه گفت: لایحه اجازه تصویب اساسنامه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اعلام وصول شد.

وی افزود: همچنین ارسلان فتحی پور نماینده کلیبر و هوراند از طرح سوال خود از وزیر نفت در خصوص دلایل تاخیر در پروژه گازرسانی به شهرستان کلیبر و هوراند، با توجه به رفع مشکل انصراف دادند.

کد خبر 19100

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز