مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضانوردان ایستگاه بین المللی فضایی با استفاه از یک فناوری ارتباط شبکه‌ای فضایی توانستند یک ربات کوچک در آلمان را کنترل کنند

کنترل یک ربات از ایستگاه فضایی

به گزارش خبرگزاری مهر، ناسا و سازمان فضایی اروپا توانستند از ایستگاه بین المللی فضایی با کمک یک پروتکل جدید شبکه‌ای برای ارتباطات اعماق فضا یک ربات کوچک در آلمان را با موفقیت کنترل کنند.

به عنوان بخشی از این آزمایش، ناسا یک ربات کوچک در مرکز عملیات فضایی دارمشتات آلمان ساخت و سونیتا ویلیامز فرمانده ایستگاه فضایی بین المللی از یک لپ تاپ Lenovo ThinkPad از ایستگاه فضایی به این ربات متصل شد. این علمیات شبیه سازی علمیات کنترل یک فضاپیما که در فضاهای بین سیاره‌ای حرکت می‌کنند، بود.

در این آزمایش، ناسا از پروتکل قطع شبکه با ضریب تحمل بالا (DTN) استفاده کرد که یک دهه پیش به طور مشترک با یکی از مخترعان TCP/IP و "ویت کرف" نایب رئیس گوگل فراهم کرده بود. این فناوری می‌تواند تأخیرها و قطعی‌هایی که ممکن است در فضا به علت فاصله زیاد و موانعی چون سایر سیارات و طوفان‌های خورشیدی ایجاد شود را تحمل کند.

برخلاف پروتکل اینترنت که از پیش از ارسال اطلاعات از یک ارتباط مقصد اصلی و نهایی استفاده می‌کند، DTN اطلاعات را گره به گره منتقل می‌کند و می‌تواند پیش از ارسال اطلاعات به سایر گره‌ها در انتظار باز شدن ارتباط‌ها بماند.

ناسا روی DTN به عنوان یکی از پروتکل‌های اولیه فضایی خود در آینده حساب می‌کند. براساس اظهارات بدری یونس معاون بخش ارتباطات و ناوبری فضایی، DTN که ما از ایستگاه فضایی آزمایش کردیم ممکن است روزی توسط انسان‌ها روی یک فضاپیمایی که اطراف مریخ حرکت می‌کند مورد آزمایش قرار بگیرد تا بتوان براساس آن ربات‌ها را روی سطح مریخ کنترل کرد یا از زمین ماهواره‌ها را به عنوان ایستگاه‌های واسطه کنترل کرد.

این آزمایش رباتی بخشی از آزمایش‌های DTN است که توسط ناسا و سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته و سازمان فضایی اروپا انجام می‌شود. این آزمایشها از اکتبر 2008 آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

این آزمایش خاص، شبکه‌های ارتباطی اولیه را برای مطالعات آینده تله رباتیک میسر می‌کند تا در تحقیقات آینده یک فضانورد بتواند با پوشیدن یک پوشش خارجی در ایستگاه فضایی یک ربات را که همین پوشش را دارد در زمین کنترل کند و این ربات بتواند حرکات فضانورد را تقلید کند.

کد خبر 190850
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز