سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۷
۰ نفر

گروه سیاسی: اعلام وصول طرح سؤال از رئیس‌جمهور و تشکیک برخی اعضای فراکسیون اصولگرایان و دولتی‌ها در میزان امضاهای این طرح، دیروز کار مجلس را به جلسه غیرعلنی کشاند.

از سوی دیگر فراکسیون اصولگرایان مجلس بیانیه‌ای داد و دلایل خود را برای مخالفت با سؤال از رئیس‌جمهور اعلام کرد.
دیروز کار به جایی رسید که در یک جلسه غیرعلنی که به خواسته مخالفان طرح سؤال از رئیس‌جمهور برگزار شد، نمایندگان یک‌بار دیگر دلایل اعلام وصول طرح سؤال از رئیس‌جمهور را بررسی کنند و دلیل این بررسی مجدد همان برداشتی بود که فراکسیون اصولگرایان از سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب داشتند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه غیرعلنی طی سخنانی بار دیگر تأکید کرد که مقام معظم رهبری نسبت به طرح سؤال از رئیس‌جمهور هیچ نظری ارائه نکرده‌اند و در تصمیم‌گیری‌های مجلس ورود ندارند اما اعضای فراکسیون اصولگرایان ازجمله حمید رسایی، حسین نجابت و علی اصغر زارعی تأکید کردند که ما نگفته‌ایم مقام معظم رهبری نظر مخالف با طرح سؤال دارند بلکه گفته‌ایم برداشت ما از سخنان رهبری این است که با طرح این سؤال موافق نیستند.

طرح سؤال از رئیس‌جمهور در جلسه علنی روز یکشنبه در میان اعتراض‌های گسترده اعضای فراکسیون اصولگرایان با 76 امضا اعلام وصول شد.این سؤال هم‌اکنون به ریاست‌جمهوری ارسال شده و رئیس‌جمهور ظرف یک‌ماه برای پاسخ به سؤالات باید در مجلس حضور یابد. محور اصلی این طرح وضعیت ارز و نوسانات ارزی در کشور است. دیروز بعد از آنکه در جلسه علنی کش و قوسی هم میان سیدحسین نقوی حسینی از حامیان سؤال از رئیس‌جمهور و روح‌الله حسینیان از مخالفان طرح که منجر به ناراحتی قلبی برای وی شد، رخ داد، فراکسیون اصولگرایان مجلس هم بیانیه‌ای صادر و هیأت رئیسه را مقصر در اتفاقاتی معرفی کرد که احتمالا در روز سؤال از رئیس‌جمهور رخ خواهد داد.

آنها نوشتند فراکسیون اصولگرایان معتقد است اعلام وصول سؤال از رئیس‌جمهور در نخستین جلسه مجلس بعد از هشدار رهبر معظم انقلاب و بعد از نامه‌ها و نطق‌هایی که در تأیید سخنان رهبری به زبان و قلم آمد پاسخ مناسبی به آن تذکرات و هشدارها نبود.
هیأت رئیسه مجلس در اعلام وصول این سؤال به اندازه‌ای شتاب‌زده عمل کرد که حتی صبر نکرد جلسه به پایان وقت که زمان متعارف اعلام وصول‌هاست نزدیک شود و با عجله و بدون دقت در شمارش تعداد امضاکنندگان و بدون کسب اطمینان از تعداد کسانی که امضای خود را پس گرفته‌اند، سؤال را بدون ذکر اسامی امضاکنندگان اعلام وصول کرد و شک و شبهه به‌نصاب رسیدن تعداد امضاکنندگان را با ذکر اعداد 77و 76و 75باقی گذاشت.

البته روز دوشنبه هیأت رئیسه‌ مجلس سعی کرد این شک و شبهه را با انتشار اسامی امضا‌کنندگان طرح سؤال از رئیس‌جمهور رفع کند. اسامی 76نماینده امضا‌کننده را منتشر کرد که بنا به گزارش مهر، اکثر آنها از فراکسیون رهروان ولایتی‌های مجلس بودند و چند نفر از آنان اعلام کردند که امضای خود را پس گرفته‌اند اما همچنان در لیست هستند. روز گذشته لطف‌الله فروزنده معاون پارلمانی رئیس جمهور هم خواستار اجرای آئین‌نامه مجلس و احتساب انصراف 5 امضای آن و ملغی شدن سؤال شد.

بیانیه فراکسیون اصولگرایان البته یادآور نامه‌ای است که هفت نفر از نمایندگان مجلس هشتم، اسفندماه سال گذشته منتشر کردند و نوشتند که در این شرایط طرح سؤال از رئیس‌جمهور را به مصلحت نمی‌دانند و نمایندگان به جای آنکه رئیس‌جمهور را به مجلس احضار کنند با او در جلسه‌ای جدا به مشورت بنشینند. بعد از جلسه سؤال هم آنها بیانیه‌ای منتشر کردند و گفتند که «آنچه امروز در مجلس در مقام پاسخ مطرح شد نه‌تنها باعث وهن مجلس بلکه وهن دولت و قوه قضاییه و خلاصه وهن جمهوری اسلامی گردید و موجبات کدورت و اختلاف و کشمکش جدیدی را فراهم ساخت و سرمایۀ با ارزشی را بدون منفعت درخور به هدر دادیم». محمود احمدی‌نژاد باید نیمه آذرماه در مجلس برای پاسخگویی به سؤالات نمایندگان حاضر شود.

کد خبر 190456
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز