دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایشگاه بزرگ سازهای استاد عبدالله عباسی در نگارخانه اکو برپا می‌شود.

موسیقی

به گزارش همشهری آنلاین، عبدالله عباسی تارها و چنگ‌های دست‌سازش را یک‌جا از ساعت ۱۷ روز پنج‌شنبه ۱۸ آبان‌ماه رونمایی می‌کند.

هفت ساز منحصربه‌فرد چنگ (هارپ) با تارهایی از مراحل ابتدایی ساخت همراه با اجزای مختلف با تنوع صداهای در اندازه‌های مختلف برای کودکان و بزرگترها در این نمایشگاه عرضه خواهد شد.

مراسم گشایش نمایشگاه با کنسرتی همراه است که ساز تارش را امیرحسین رضا می‌نوازد و فردین لاهورپور و سمیه عباسی نی و تنبک‌اش را خواهند نواخت.

عبدالله عباسی پنجاه ساله، نامی آشنا در میان سازندگان تار است. عمر ساز سازی‌اش به بیش از سه دهه می‌رسد.

 وی استادی‌ است خودآموخته و از سازندگان نامدار در ساخت تار و چنگ در ایران و جهان است.

تار بسیاری از اساتید نامی موسیقی ایران مهر عبدالله عباسی را دارند.

این هنرمند، دوران کودکی را در کارگاه نجاری پدرش فنون نجاری آموخته و حالا بیش از ۳۴ سال است که حالا بیش از ۸۰۰ تار او در دستان نوازندگانی نامی جهان است؛ فرهنگ شریف و هوشنگ ظریف تار او را دارند و استاد جلیل شهناز تارش را ستایش می‌کند.

وقتی که 16 ساله بود برای نخستین بار از روی یک عکس، ویولنی ابتدایی با تخته سه لایه در ظرف بزرگ آب گذاشت و شکل داد و با سیم ترمز موتور سیکلت ساخت و مدتی با همان ویولن نزد مرحوم استاد اسدالله ملک مشق ویولن کرد.

همان روزها، گاهی سنتور و مضراب سنتور هم می‌ساخت.‌ سال 64 برای فراگیری ویولن نزد بختیاری رفت که سه تار را هم نخستین‌بار دیده بود و علاقمند به ساختن سه تار شد.

مدت زیادی از ساختن سه تار نمی‌گذشت که تار را هم برای نخستین بار از روی یک عکس ساخت و ساختن تار سبب شد که با استاد زیداله طلوعی آشنا شود.

با اجازه‌ طلوعی از روی تار یحیی او الگو برداشت و تار بعدی را با استفاده از این الگو ساخت که مورد استقبال استادش و دیگران هم قرار گرفت؛ در حین سازسازی یک سال و نیم هم شاگردی تارنوازی طلوعی را کرد.

سال 69 با استاد هوشنگ ظریف آشنا شد که از آن زمان به بعد فراگیری تار را ظریف ادامه داد. اما سال‌هاست به‌خاطر کوتاه شدن انگشتان دست چپش، به دلیل کار با دستگاه‌های نجاری، کمتر می‌نوازد و بیشتر می‌سازد.

عباسی حالا تلاش می‌کند با ساخت چنگ در سه اندازه مختلف، تا بار دیگر نوای چنگ را به گوش علاقمندان برساند.

وی سال 1388، ساز خود را در فهرست اختراعات ثبت کرد. حالا حاصل یک عمر تجربه‌اش را با نمایش این سازها در گالری موسسه فرهنگی اکو تا ۲۶ آبان ماه هر روز از ساعت ۱۰ تا ۲۰ به نمایش می‌گذارد.

نگارخانه اکو در خیابان موحد دانش -اقدسیه - کوچه ناز شماره ۱۰ واقع شده است.

کد خبر 190243

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز