گروه اقتصادی-رضا کربلایی: ساخت‌وساز در بهار امسال روند متفاوتی را تجربه کرده به‌نحوی که مرکز آمار ایران گزارش داده تعداد پروانه‌های ساختمانی در پایتخت در بهارامسال نسبت به بهار پارسال افزایش یافته اما تعداد پروانه‌های ساختمانی در سایر شهرهای ایران با افت مواجه شده است.

مسکن

مجموع واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های ساختمانی در بهار امسال بیش از 203هزار واحد برآورد شده است.
به گزارش مرکز آمار ایران، در بهار امسال تعداد 9هزار و 502پروانه ساختمانی توسط شهرداری تهران صادرشده که نسبت به زمستان سال قبل 12درصد رشد داشته است. از کل پروانه‌های ساختمانی99.7درصد پروانه‌های صادره مربوط به احداث ساختمان بوده که نسبت به بهار پارسال حدود43.5درصد افزایش یافته است.

همچنین مجموع مساحت زیربنای تعیین شده در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران در بهار امسال بالغ بر 11هزار و 757هزار مترمربع بوده که نسبت به فصل گذشته حدود 20درصد و نسبت به بهار پارسال حدود 68درصد رشد داشته است.

این آمارهای رسمی تأکید دارد که تعداد پروانه‌های صادرشده برای احداث بنا در پایتخت در بهار امسال 69هزار و 290واحد بوده که نسبت به زمستان گذشته15.2درصد و نسبت به بهار 90بیش از 50درصد افزایش یافته است. به گفته مرکز آمار تعداد واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده براساس پروانه‌های ساختمانی صادرشده در پایتخت 34درصد از واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های ساختمانی کل کشور را شامل می‌شود.

این مرکز همچنین اعلام کرد: در بهار امسال تعداد 49هزار و 887پروانه ساختمانی توسط شهرداری‌های کشور به جز شهر تهران صادر شده که نسبت به فصل گذشته حدود15.6درصد و نسبت به بهار سال قبل 3.7درصد افت کرده است. همچنین تعداد واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های ساختمانی صادرشده توسط شهرداری‌های کشور به جز شهر تهران در بهار امسال بالغ بر 134هزار و 387واحد بوده که نسبت به زمستان پارسال 13.3درصد و نسبت به بهار پارسال 2.6درصد کمتر شده است.

کد خبر 190152
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز