گروه اقتصادی - رضا کربلایی: تعداد پروانه‌های ساختمانی در شهرهای ایران آن هم در بهار سال 1390نشان می‌دهد که تهران با رشدی 50درصدی پیشتاز صدور پروانه‌های ساختمانی بوده چرا که این شاخص در شهرهای بزرگ با رشد11.4درصدی و در سایر شهرهای ایران با افت8.6درصدی نسبت به بهار سال 1389همراه شده است.

آنگونه که بانک مرکزی گزارش داده، در شهرداری‌های کشور در بهار پارسال تنها 42هزار و 294پروانه ساختمانی صادر شده که رشدی1.9درصدی را روایت می‌کند. هنوز آمار دقیقی از صدور پروانه‌های ساختمانی کل کشور در سال گذشته اعلام نشده است اما درصورت تداوم روندی که در بهار پارسال مشاهده شده در سایر فصل‌ها، این احتمال نزدیک به یقین قوت خواهد گرفت که سرمایه‌های سرگردان تصمیم به مهاجرت به سمت تهران و کلانشهرها گرفته‌اند چرا که انتظار از سودآوری و بازده اقتصادی بخش ساختمان زیاد ارزیابی می‌شود؛ به‌ویژه اینکه شهرداری تهران اعلام کرده در سال گذشته بالغ بر 33هزار و 247پروانه ساختمانی در پایتخت صادرکرده که رشدی 74درصدی نسبت به بهار سال 1389را نشان می‌دهد.

انتظار می‌رود رونق ساخت‌وساز در تهران در سال 1391به واسطه رکود شدید اقتصادی و کاهش محسوس بازدهی سایر بازارها نظیر بازار سهام و افت ظرفیت واحدهای تولیدی بازهم تداوم یابد چرا که آمارهای شهرداری تهران به وضوح تأیید می‌کند که تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده از 1391فقره به 1828فقره افزایش یافته است یعنی حدود 34درصد افزایش. به‌نظر می‌رسد وضعیت صدور پروانه‌های ساختمانی در سایر کلانشهرها و برخی شهرهای بزرگ ایران رشدی کمتر از تهران و بیشتر از شهرهای کوچک را در سال گذشته تجربه کرده باشد.

برآوردهای متکی بر گزارش‌های چند سال اخیر این احتمال را قوت می‌بخشد که بالای 90درصد از پروانه‌های ساختمانی با کاربری مسکونی صادرشده است چرا که هم تقاضا برای خرید مسکن در تهران و کلانشهرها بالاست و هم انتظار سودآوری کاربری مسکونی بیش از سایر کاربری‌ها پیش‌بینی می‌شود. بانک مرکزی در گزارشی از وضعیت نماگرهای بخش ساختمان در بهار سال 90نشان می‌دهد که از مجموع 104هزار و 249میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید مناطق شهری، 31هزار و 854میلیارد ریال برای ساختمان‌های جدید، 58هزار و 602میلیارد ریال برای تکمیل ساختمان‌های ناتمام و مابقی آن یعنی 13هزار و 793میلیارد ریال صرف ساختمان‌هایی شده که ساخت آنها پایان یافته است.

از مجموع کل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی 20هزار و 599میلیارد ریال در تهران، 26هزار و 966میلیارد ریال در شهرهای بزرگ و 56هزار و 648میلیارد ریال در سایر مناطق شهری انجام شده که رشد سرمایه‌گذاری در بهار پارسال به 37.5درصد رسیده است.

رکورد ساخت سال 86 می‌شکند؟

بازار ساخت‌وساز ایران در سال‌های اخیر پرنوسان بوده و به‌رغم اجرای طرح‌های موسوم به مسکن مهر در سطح کشور به‌نظر می‌رسد هنوز بین عرضه و تقاضا به‌ویژه در شهرتهران و کلانشهرها فاصله زیادی وجود دارد، به‌نحوی که پیش‌بینی می‌شود مسکن مهر در شهر تهران و شهرهای بزرگ حداکثر 20درصد از تقاضا را پاسخ دهد.

به گزارش همشهری، با وجود رونق گرفتن ساخت و ساز از سال 1389به بعد هنوز آمارها نشانی از شکسته شدن احتمالی رکورد ساخت‌وساز در سال 1386نمی‌دهد چرا که در آن سال بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان دست‌کم 208هزار و 920فقره پروانه ساختمانی درخواست کرده بودند که شاید امسال این رکورد شکسته شود؛ البته شاید.

کد خبر 175335
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز