مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۰ - ۲۰:۴۹
۰ نفر

گروه شهری: بیش از ۳۲ درصد درآمدهای شهرداری پایدار و ۶۸ درصد آن نیمه پایدار و ناپایدار است که در ۲ سال آینده این میزان به نسبت مساوی ۵۰ درصد خواهد رسید.

عکس: گلناز بهشتی

حسین‌محمد پورزرندی دیروز در چهارمین همایش مالیه شهرداری، مشکلات و راهکارها که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد تصریح کرد: امروز در دنیا 80درصد درآمدها پایدار است و 20درصد نیمه‌پایدار، اما این میزان در کشور ما برعکس است و بیشتر درآمد ما متکی بر ساخت‌و‌سازهاست. معاون مالی و اداری شهرداری تهران افزود: در مدیریت فعلی شهری با نظام درآمدی که توسط شورای شهر به تصویب رسید، مقرر شد سالی 5 درصد به درآمد پایدار اضافه شود و امروز بالغ بر 32 درصد درآمد شهری پایدار است که در 2 سال آینده این میزان به نسبت مساوی 50 - 50 خواهد بود. پورزرندی با اعلام اینکه نظام حسابرسی در شهرداری تهران استقرار یافته و امروز به همت مدیریت شهری و شورای شهر در شرف حسابرسی سال 89 هستیم، گفت: تا پایان سال با حمایت شورا حسابرسی سال 90 نیز انجام می‌شود که این اتفاق بسیار بزرگی در حوزه پاسخگویی و عملکرد مالی شهرداری است. پورزرندی تصریح کرد: این تحول موجب رتبه بندی اعتباری و رتبه‌سنجی مالی در شهرداری تهران شده و این امکان را برای دسترسی مالی بازارهای مالی دنیا فراهم می‌کند.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران با اشاره به ابزار‌های تامین مالی مدیریت شهری در تهران اظهار داشت: برابر تدبیر شهردار تهران موفق شدیم نخستین سازمانی باشیم که فاینانس یورو را برای پروژه‌های بزرگ وارد کشور می‌کند که این کار در گذشته به‌صورت محدود و به شکل فاینانس یو‌آن بود که این اقدام مهم جزو افتخارات مدیریت شهری است و تونل صدر- نیایش و بزرگراه امام علی نیز از این طریق انجام خواهد شد.معاون شهردار تهران ادامه داد: امروز این افتخار برای مدیریت شهری وجود دارد که نظام مدیریت ریسک و تامین مالی را پیاده کند و بزرگراه امام علی براساس این نظام تا پایان سال تملک شده و سال آینده نیز بهره‌برداری آن انجام خواهد شد.

قدردانی نایب رئیس مجلس از شهرداری تهران

بنا براین گزارش، دیروز در چهارمین همایش مالیه شهرداری حجت‌الاسلام محمد حسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز شهرداری تهران از نهادهای دولتی گوی سبقت را ربوده و در دریافت منابع فاینانس برای اجرای پروژه‌های صدر - نیایش و بزرگراه امام علی قدم برداشته است.ابوترابی فرد افزود: امروز اگر در حوزه‌ای به موفقیت دست یافته‌ایم برای آن است که مسیر علمی آن را طی کرده‌ایم و برای رسیدن به موفقیت چاره‌ای جز این نداریم و قطعا شهرداری‌ها به‌ویژه شهرداری تهران می‌توانند به‌عنوان یک الگوی موفق برای تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی بزرگ نقش ایفا کنند.

وی افزود: شهرداری تهران 500‌میلیون یورو فاینانس از چین دریافت کرده و توانسته 120 میلیون یوروی آن را صورتجلسه دهد که این امر به مدیران دولتی می‌آموزد که می‌توان با اراده جدی حرکت کرد.
این نماینده مجلس ادامه داد: اگر تحریم‌ها علیه کشور جدی شود در کوتاه‌ترین زمان به یک قدرت بزرگ اقتصادی تبدیل می‌شویم که نمونه آن شهرداری تهران است و حتی می‌تواند برای ارائه یک مدل از بودجه پایدار راه را برای مدیران دولتی بنمایاند. ابوترابی‌فرد ضمن تشکر از معاون مالی و اداری شهرداری تهران گفت: در این حوزه گام‌های بلندی برداشته شده‌است که جای تشکر دارد؛ مثلا اجرای حسابداری تعهدی و نظام قیمت تمام شده کار بزرگی برای واقعی کردن قیمت‌های تمام شده و روشن‌شدن هزینه‌های پنهان و آشکار بود.

250 تومان قیمت واقعی بلیت‌اتوبوس

بنا بر این گزارش، دیروز در چهارمین همایش مالی شهرداری تهران مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران دیگر سخنران مراسم بود. وی با بیان اینکه اغلب خدمات ارائه شده از سوی شهرداری‌ها قیمت واقعی بالاتری دارند، اظهار کرد: به‌عنوان مثال نرخ بلیت مترو برابر محاسبه وزارت کشور حدود 480‌تومان و برابر محاسبه‌ شرکت مترو بیش از 500 تومان است اما متوسط نرخ بلیتی که اکنون از مسافران دریافت می‌شود 112 تومان است.وی همچنین قیمت واقعی بلیت اتوبوس در تهران را 250 تومان عنوان و اظهار کرد: این در حالی است که شرکت واحد 42 تومان بابت بلیت دریافت می‌کند.به گفته چمران مابقی هزینه بلیت باید از بودجه عمومی شهرداری یا یارانه دولتی تامین شود که همیشه نیز نگرانی‌ها بابت یارانه یا دیر و کم پرداخت شدن آن وجود دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران که ریاست شورای‌عالی استان‌ها را نیز برعهده دارد، از مشکلات مالی گریبانگیر شهرداری‌های کشور سخن گفت؛ به‌گونه‌ای که برخی شهرداری‌ها بیش از 3‌ماه است که نتوانسته‌اند حقوق کارمندان خود را بپردازند. وی در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه خدا نکند جمعیت شهرها اضافه شود، عنوان کرد: آبادانی شهرها از روستاها می‌گذرد و اگر شغل و درآمد کافی برای روستاییان فراهم باشد، مشکل مهاجرت به شهرها برطرف شده و وضعیت شهرها نیز بهتر خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در سال گذشته اظهار کرد: به‌دلیل اجرای هدفمندی یارانه‌ها عده‌ای تصور می‌کردند که تورم افزایش یابد و به این ترتیب ساخت و ساز کاهش یابد و به تبع آن از درآمد شهرداری نیز کاسته شود؛ این درحالی است که حجم ساخت و ساز در تهران بسیار بالاست و زمانی که میهمانان خارجی در تهران گردش می‌کنند، از حجم بالای ساخت‌و‌ساز تعجب می‌کنند، زیرا در هیچ جای دنیا اینطور نیست که 80 درصد درآمدشان به ساخت و سازها بستگی داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر نقش مردم در اقتصاد شهری گفت: مردم باید بیشترین کمک را به شهرداری‌ها داشته باشند؛ این در حالی است که شهروندان ثروتمند به هر وسیله‌ای تلاش می‌کنند عوارض خود را پرداخت نکنند و اصلاح این نگاه غلط به کار فرهنگی نیاز دارد.چمران گفت: مردم کشور ما عوارض شهرداری را پول زور و شهرداری‌ها را زورگیر تلقی می‌کنند؛ این درحالی است که شهروندان باید بدانند شهر مخارجی دارد و هر یک از آنها نسبت به میزان بهره‌مندی از شهر باید این هزینه‌ها را بپردازد.وی با اشاره به تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده از 3 سال گذشته، اظهار کرد: به این ترتیب بخشی از وابستگی درآمد شهرداری‌ها به ساخت‌وساز کاهش یافته و مالیات بر ارزش افزوده به یک منبع پایدار درآمدی برای شهرداری تبدیل شده است.

کد خبر 156128
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز