گروه شهرستان‌ها - حامد فوقانی: بیش از 80 روز از زلزله منطقه ارسباران آذربایجان‌شرقی می‌گذرد و زلزله‌زده‌ها حالا منتظرند تا وعده‌های دولتی‌ها و غیردولتی‌ها هرچند با تأخیر عملی شود.

زلزله - بازسازی - آذربایجان شرقی

 بسیج سازندگی یکی از سازمان‌هایی است که پس از 21مرداد نیروهای امدادی خود را به این مناطق اعزام کرد و حالا هم به گفته مسئولانش بنای دو هزار واحد خانه را به‌عهده دارد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی با حضور در غرفه همشهری در نمایشگاه مطبوعات در این مورد گفت: ما با تجربه‌ای که از زلزله بم داشتیم در مورد زلزله اخیر آذربایجان‌شرقی ورود کردیم. سردار مجید خراسانی با بیان اینکه تفاوت این زلزله با دیگر زلزله‌ها پراکندگی حادثه در بیش از 500روستا بود افزود: علاوه بر این بخش عظیمی از این منطقه صعب‌العبور بود و پس از آن به‌خاطر شرایط آب‌وهوایی خیلی زود شاهد روشن‌کردن بخاری‌ها و وسایل گرمازای خطرناک بودیم که کار را تا حدی مشکل می‌کرد.

وی اضافه کرد: بنابراین با توجه به اینکه زمان کمی در اختیارمان بود از هشت هزار واحدی که بنیاد مسکن به‌عنوان متولی بازسازی قبول کرد، دو هزار واحد را قبول کرده و از بسیج سازندگی استان‌ها و ظرفیت‌های سپاه عاشورا استفاده کردیم که در آستانه هفته بسیج و اواخر آبان‌ماه هزار واحد را افتتاح خواهیم کرد. وی افزود: از 12هزار واحد سرپناه دام و طیور که قرار است بازسازی شود، هفت هزار واحد را سپاه پذیرفته که پنج هزار واحد روز سه‌شنبه گذشته تحویل مردم شده است و دو هزار واحد دیگر تا آخر آبان واگذار می‌شود. وی فرایند مقابله با حوادث غیرمترقبه در کشور را نیازمند بازبینی دانست و افزود: اگر این بازبینی در مدیریت حوادث غیرمترقبه‌صورت نگیرد علاوه بر اینکه اداره آن با زحمت روبه‌رو خواهد شد، شاهد افزایش هزینه‌ها نیز خواهیم بود.

مسئول سازمان بسیج سازندگی با بیان اینکه این سازمان پیشنهادی مبنی بر بازبینی طرح پیشگیری و مقابله با حوادث غیرمترقبه کشور با حضور کارگروه مشترکی متشکل از وزارت کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس، مرکز پژوهش‌های ریاست‌جمهوری و سازمان بسیج، ارائه کرده است، ادامه داد: امیدواریم با پذیرش این پیشنهاد تا پایان سال 91یک طرح ملی برای مقابله با حوادث غیرمترقبه در کشور آماده شود که همه دستگاه‌ها نسبت به اجرایی‌نمودن آن همکاری کنند.

سردار خراسانی با بیان اینکه بحث جوانگرایی برای ما اهمیت دارد، اظهار کرد: تا پایان سال قصد داریم چند میلیون جوان را وارد سازندگی کنیم و 10نوع فعالیت متفاوت در زمینه‌های آموزش فنی‌حرفه‌ای، منابع طبیعی، توجه به مناطق محروم و امدادرسانی به زلزله‌زدگان و آسیب‌دیدگان داریم.

سردار خراسانی با بیان اینکه 70درصد مخاطبان ما نوجوانان و جوانان بین 15تا 30سال هستند اظهار کرد: به‌همین‌خاطر با دانشگاه‌ها ارتباط مستقیم داریم و در تابستانی که گذشت دست‌کم 100هزار نفر از نیروهای دانشگاهی در قالب 1800گروه، به مناطق محروم اعزام شدند و دو تا سه‌هفته در این مناطق حضور داشتند. رئیس بسیج سازندگی در مورد بحث اشتغال نیز گفت: بحث اشتغال یکی از وظایف سازمان است و امسال به‌طور جدی در 12عرصه ملی برای اشتغال‌زایی وارد شدیم و با دانشگاه تهران همکاری داریم و عضو شورای‌عالی اشتغال نیز هستیم.

وی در مورد فعالیت‌های فرهنگی سازمان نیز گفت: با مأموریتی که رهبری در سال 79 به ما دادند، بخش عمده مأموریت‌مان را مدیریت و سازماندهی جوانان را برای حضور در سازندگی تنظیم کردیم اما اگر تاکنون به‌خوبی این کار انجام نشده، به‌علت نقص کارهای فرهنگی است؛ یعنی پیش از اینکه هدفمان ساخت مناطق محروم باشد هدفمان باید تربیت نیروهای کارآمد باشد و این نیازمند کار فرهنگی است. وی ادامه داد: البته این کار را هم‌اکنون در دستور داریم و تقریبا نزدیک به سه تا چهار میلیون نفر در سال تحت پوشش ما قرار می‌گیرند و به‌تدریج با حضور در مناطق محروم تجارب خوبی به‌دست می‌آورند. وی اضافه کرد: 30درصد از نیروهای سازندگی اعزامی به مناطق محروم وظیفه انجام و ترویج امور فرهنگی را دارند، مثلا دو نفر کار تربیت مدرس ورزش را برعهده می‌گیرند.

کد خبر 190038

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز