گروه شهرستان‌ها - حامد فوقانی: سه‌ماه از زلزله ویرانگر آذربایجان شرقی گذشت.

زلزله - آذربایجان شرقی

 در این مدت بارها مسئولان اجرایی وعده بازسازی سریع مناطق زلزله زده را دادند، حتی وعده بازگشت سریع زلزله‌زدگان به خانه‌های از نو ساخته‌شده تا قبل از شروع فصل سرما در منطقه از سوی رئیس دولت داده شد. اما پس از این مدت در برخی مناطق نه‌تنها چادرهای هلال‌احمر جمع نشد بلکه وعده اهدای کانکس هم در حد چند دستگاه عملی شد. بسیاری از کارشناسان از همان ابتدا چنین وعده‌هایی را غیرعملی می‌دانستند و معتقد بودند با وجود تمام تلاش‌ها به دلیل حجم بالای خرابی‌ها، بازسازی این مناطق در طول دو سه‌ماه غیرممکن است. با این حال بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که متصدی اصلی در امر باز‌سازی‌ این مناطق است، شبانه روز همت خود را معطوف این امر کرد و امروزه به نتایج شگفت آوری هم رسیده است. مدیرکل بنیاد مسکن استان آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار ما آماری از آخرین اقدامات انجام شده در منطقه را ارائه داد. قربان محمدی با بیان اینکه در این منطقه پس از زلزله 21مرداد 18هزار و 713واحد، بالای 30درصد آسیب دید گفت: از میان این تعداد به 9499واحد بالای 60درصد آسیب وارد شد. وی در رابطه با کارهای انجام شده در جهت بازسازی منطقه اظهار داشت: در حال حاضر آواربرداری حدود 15هزار واحد به اتمام رسیده است. وی ادامه داد: پی‌کنی 15هزار و 700واحد نیز تمام‌شده و کار آرماتوربندی پی 14هزار و 700واحد نیز تمام‌شده است. محمدی اعلام کرد: از این تعداد 14هزار واحد هم کار کل فونداسیونشان به پایان رسیده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه اگر برخی آمارها با تعداد واحدهای تخریبی بالای 60درصد متفاوت است به این خاطر است که ساخت‌وساز در مناطقی هم که زیر 60درصد تخریب داشته‌اند دنبال می‌شود، افزود: این در حالی است که ما باید فقط کار ساخت‌وساز مناطقی را امسال به پایان رسانیم که بالای 60درصد تخریب داشته‌اند. محمدی همچنین اضافه کرد: اسکلت‌بندی 12هزار و 100واحد نیز تمام‌شده و 9500واحد نیز به‌طور کامل دیوارچینی شده است. وی بیان کرد: 8400 واحد را نیز سقف زده‌ایم و هزار واحد دیگر را نیز در آینده‌ای نزدیک سقف خواهیم زد. وی افزود: وقتی که سقف‌زنی این هزار واحد تمام شود کار ما طبق برآوردی که از پیش برای سال‌جاری داشته‌ایم پایان می‌یابد؛ بنابراین از برنامه زمان‌بندی عقب نیستیم و پس از پایان سقف‌زنی این هزار واحد، کار را در همین امسال باز ادامه می‌دهیم. وی ادامه داد: بدین ترتیب روزانه بین 250 تا 300 واحد در مناطق زلزله‌زده سقف‌گذاری می‌شود. مدیرکل بنیاد مسکن استان آذربایجان‌شرقی در پاسخ به این سؤال که کار از نظر اصول مهندسی و سازه‌ای برای ساخت واحدهای مقاوم چگونه پیش می‌رود؟ گفت: بتن و آرماتور ساختمان‌ها در کارخانه‌های صنعتی و به روش استاندارد تولید می‌شود.

محمدی افزود: در مورد اسکلت ساختمان‌ها هم دو روش به‌کار می‌بریم: یک‌روش پیچ و مهره‌ای است که جوش و برش در کارخانه انجام می‌شود و فقط هنگام نصب، قطعات به‌هم پیچ و مهره می‌شوند و روش دوم هم کلاف بتنی است. وی با اعلام اینکه هر دو روش با اصول استاندارد پیش می‌رود، گفت: البته 90درصد اسکلت‌ها به‌صورت پیچ و مهره‌ای انجام می‌شود. وی درخصوص سقف‌زنی نیز گفت: سقف‌ها هم یا به‌صورت تیرچه بلوک هستند یا سقف شیروانی که با ورق گالوانیزه انجام می‌شوند و رنگ‌آمیزی آنها نمای زیبایی به ساختمان می‌دهد. محمدی گفت: تمام پیمانکاران طرف قرارداد از پیمانکاران واجد شرایط هستند و طبق گزارش ناظران از مصالح استاندارد بهره می‌برند. مدیرکل بنیاد مسکن استان آذربایجان‌شرقی با اعلام اینکه نزدیک به 14هزار و 994 قرارداد تاکنون در این رابطه منعقد شده است، بیان کرد: 1039 اکیپ پیمانکار در منطقه مشغول به‌کار هستند، این در حالی است که تعداد زیادی مهندس و کارگر نیز در کارخانه‌ها کارهایی مثل جوشکاری و آماده کردن بتن را انجام می‌دهند؛ بنابراین به عقیده بنده بالغ بر 30هزار نیرو اعم از نیروی اجرایی و نظارتی در این رابطه درگیر هستند.

تحویل 80درصد واحدهای مسکونی تا پایان آبان‌ماه

فرماندار شهرستان هریس با بیان اینکه 850واحد مسکونی در شهرستان هریس و روستاهای تابعه در مرحله گچ‌کاری است، اظهار امیدواری کرد که تا پایان آبان‌ماه امسال 80درصد واحدها به زلزله‌زدگان تحویل داده شود. داریوش مرادی در گفت‌وگو با مهر افزود: روستائیان مهاجری که حتی در لیست دهیاری‌های تابعه روستاهای شهرستان هریس نیز نیستند، به روستاهای خود بازگشته‌اند.

فرماندارشهرستان هریس مهاجرت معکوس روستائیان را یکی از عوامل تعادل جمعیت روستایی و عشایری دانست و افزود: زمان‌بندی نامناسب و سودجویی روستائیان در جریان مهاجرت معکوس نوعی اجحاف در حق روستائیان دائمی در مناطق زلزله‌زده است. وی با اشاره به عدم‌اولویت‌بندی در مراحل اولیه بازسازی در مناطق زلزله‌زده روستایی اظهار داشت: تفکیک روستائیان و درخواست واحدهای مسکونی مجزا از خانه‌های پدری توسط فرزندان از دیگرعوامل کندی روند بازسازی در شهرستان هریس به شمار می‌رود. مرادی با اشاره اینکه مصالح ساختمانی برای بازسازی واحدهای مسکونی و دامی به اندازه کافی تأمین شده است، اعلام کرد: با کمبود کارگر و نیروی ماهر در شهرستان هریس مواجه نیستیم.

کد خبر 191008

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز