گروه اقتصادی - محمد رضایی: با وجود تکمیل احداث بسیاری از واحدهای تخریب شده در روستاهای زلزله‌زده آذربایجان شرقی، تا‌کنون اقدامات اندکی برای بازسازی مناطق شهری انجام شده است.

زلزله

به گزارش همشهری وقتی غیرت آذربایجان دست به دست مهندسان توانمند ایرانی می دهد، نباید شک کرد که احداث بیش از چهار هزار واحد مسکونی برای روستائیان این خطه در مدتی قریب به دو ماه از آغاز بازسازی مناطق زلزله زده امری شدنی است. اما از طرفی حیا و معرفت و شاید غرور آذری های شهرنشین مانع از فریاد زدن مشکلاتشان می شود؛ مشکلاتی که پس از فراغ 318 هم ولایتی همچنان آزارشان می دهد و زندگی را برای آنها مشکل کرده است.

شهرهای ورزقان، اهر و هریس این روزها صحنه های تلاش مردان و زنانی است که در هوای سرد و بارانی، نا امید از وعده های داده شده خودشان دست به کار شده اند و هر چند با سرعتی اندک، به ساختن شهری آباد امیدوارند. دیگر نه آب معدنی به دستشان می‌رسد و نه از کنسرو خبری است، و نه حتی از مسئولانی که به دیدنشان بروند.

بی‌توجهی به آنها تا جایی زندگی را برایشان سخت کرده است که مردم در موارد ضروری ازجمله آب گرم، حمام و سرویس بهداشتی به‌شدت در مضیقه هستند. نزدیک شدن به فصل سرما و نبود امکانات گرمایشی سبب نگرانی شدید خانوارهای زلزله زده شده است، حال آنکه بنیاد مسکن ورود به این مناطق را جزو وظایف خود نمی‌داند و معتقد است که شهرداری باید نقشه منازل تخریب شده را به‌منظور تشکیل پرونده به نظام مهندسی و سپس به بانک ارسال کند، اما در این امر کوتاهی می‌کند.

در این میان خانوارها با انتقاد و گلایه و با سرعتی بسیار پایین که ناشی از کمبود امکانات است، در حال بازسازی منازل خود هستند. در همین شرایط بازسازی روستاها با مشارکت بنیاد مسکن و همکاری مردم به سرعت ادامه داشته و هم‌اکنون بیش از شش هزار واحد در این مناطق به مرحله احداث سقف رسیده است.

این در حالی است که در پی وقوع زلزله در این مناطق 18هزار و 347واحد دچار تخریب بیش از 30درصدی شد که از این تعداد 9هزار و 474واحد بیش از 60 درصد آسیب دیده است. به گفته مسئولان بنیاد مسکن بازسازی منازل ساکنان دائمی در این مناطق در اولویت قرار داشته که تا دو هفته آینده چهار هزار خانوار از این تعداد می‌توانند از چادرها و کانکس‌های خود به منازل بازسازی شده منتقل شوند و این تعداد تا پایان آذرماه تمام ساکنان دائمی را در بر می‌گیرد.

نکته مهم اینکه با توجه به زلزله خیز بودن این منطقه، منازل ساخته شده برای روستائیان تقریبا از تمام شرایط ایمنی و مقاومت ساختمان برخوردار است.از سوی دیگر تلاش‌ها برای احداث واحدهای مسکونی برای ساکنان فصلی نیز ادامه داشته و بسیاری از آنها هم‌اکنون در کانکس‌های مجهز سکونت دارند. همزمان با بازسازی منازل، زیرساخت‌های لازم برای انتقال آب و برق نیز توسط دستگاه‌های مربوطه در حال انجام است.

این گزارش حاکی است که تا‌کنون 19هزار و 10پرونده برای پرداخت تسهیلات به روستائیان زلزله‌زده تشکیل شده که از این تعداد 14هزار و 731نفر به بانک معرفی شده و 12هزار و 809مورد از این تعداد منجر به انعقاد قرارداد شده است. در کنار این اقدامات برنامه‌هایی هم برای نگهداری دام‌ها در حال اجراست؛ به‌نحوی که تا‌کنون بیش از شش هزار و 400کانکس 24و 18متری برای احشام روستائیان تدارک دیده شده و بیش از هشت هزار واحد دیگر نیز در حال آماده سازی است.

کد خبر 190305
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز