گروه شهری: پنجمین جلسه کمیته ارزیابی و برآورد خسارت زلزله احتمالی تهران با حضور اعضای 20گانه شامل نمایندگان وزارت دفاع و نیروهای مسلح و نمایندگان وزارتخانه‌های مختلف روزهای پایانی هفته گذشته برگزار شد.

معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اعلام این خبر گفت: این کمیته با هدف تصویب پیش‌نویس شرح وظایف اعضای کمیته و کلیات برنامه عمل و نقشه راه در هنگام بروز زلزله با درنظر گرفتن توانمندی‌های سازمان‌های عضو، جلسات متعددی را در دستور کار قرار داد تا هرچه زودتر بتواند برای بروز سوانح طبیعی آمادگی لازم را کسب کند.

عبدالله مظفری همچنین افزود: 20کمیته تخصصی در زمینه ارزیابی و برآورد خسارت زلزله وجود دارد که حدوداً 20سازمان عضو آن هستند و معاونت پیشگیری و خطرپذیری، ریاست این کمیته را بر عهده دارد. به گفته رئیس کمیته ارزیابی و برآورد خسارت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نرم‌افزاری با کمک استادان دانشگاه‌های کشور تهیه شده که برآورد خسارت را براساس سناریوهای مختلف انجام می‌دهد و در آن تعداد کشته‌ها، مصدومین، پناهجویان و ساختمان‌هایی که تخریب شده برآورد می‌شود.

مظفری در ادامه تصریح کرد: ما هم‌اکنون فرم اطلاعات وقایع متصوره درصورت وقوع زلزله را محله به محله آماده کرده‌ایم که در آن 100رکورد اطلاعاتی وجود دارد و به راهکارهای پیشنهادی برای پیشگیری از وقوع خسارت یا کاهش تأثیرات ناشی از وقوع زلزله در آن اشاره کرده‌ایم و اینها را در اختیار واحدهای تخصصی قرار داده‌ایم. برنامه هشدار سریع با تکیه بر تکنیک‌های روز جهان به‌صورت مردم محور و به‌عنوان یکی از برنامه‌های شاخص معاونت پیشگیری است که امیدواریم فاز اول آن را تا پایان سال راه‌اندازی کنیم. در این طرح، حادثه پیش از وقوع، شناسایی می‌شود و از طریق سامانه‌های اطلاع‌رسانی مانند موبایل مردم خبر را دریافت می‌کنند و برای زمان قطع سیستم موبایل باید بلندگوهایی در سوله‌های مدیریت بحران پیش‌بینی شود.

وی همچنین اظهار داشت: بسته به نوع حادثه ممکن است به‌طور مثال یک ساعت قبل از توفان، 15دقیقه قبل از وقوع سیل یا 15ثانیه قبل از وقوع زلزله اطلاع‌رسانی شود.مظفری در این جلسه تصریح کرد: تکلیف و وظیفه ما حفاظت از جان و مال همشهریان است. واقعیت این است که دانش امروز بشر نمی‌تواند زمان دقیقی را برای زلزله معین و مشخص کند که زلزله در چه زمانی، با چه شدتی و در چه محلی اتفاق می‌افتد اما قبل از وقوع زلزله تغییرات و نشانه‌هایی بروز می‌کنند که در پیش‌بینی زلزله قابل استناد و استفاده هستند و آنها را پیش‌نشانگرهای زلزله می‌نامند.

رئیس کمیته ارزیابی و برآورد خسارت زلزله تهران، با اشاره به‌احتمال وقوع زلزله سریع در شهر تهران از لزوم آمادگی بیشتر و تقسیم وظایف میان نهادهای مختلف خبر داد و افزود: در مورد تهران صورت مسئله، اتفاق افتادن یا نیفتادن زلزله و مکان و زمان آن نیست بلکه صورت مسئله اصلی این است که ما باید آمادگی مواجهه با آن و برنامه‌هایی برای پایداری و کاهش خطرپذیری شهر را داشته باشیم.

 

کد خبر 190689
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز