شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۲:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس شورای‌عالی استان‌ها گفت: برخی از موارد اصلاح شده در قانون شوراها مغایر با قانون اساسی است.

مهدی چمران در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی تغییرات خوبی در قانون شوراها اعمال کرد اما در برخی موارد نظر شوراها لحاظ نشد، افزود: اینکه وزیر کشور بتواند مصوبات شوراها را لغو کند مغایر با روح قانون اساسی‌است.

وی اضافه کرد: راهکار رد مصوبات شوراها در قانون مشخص بود اما با تصویب این مورد، اختیارات شوراها کاهش می‌یابد.

چمران خاطر نشان کرد: شورای شهر بودجه شهرداری را تصویب و بر آن نظارت می‌کند و وام گرفتن نیز مربوط به مسایل مالی شهرداری است اما مجلس شورای اسلا‌می فقط اختیار دریافت وام را به عهده شوراها گذاشت و اختیار دادن وام را به شوراها نداد.

وی گفت: شورای نگهبان به دریافت و پرداخت وام به‌وسیله شوراها ایراد گرفته‌است در حالی که معتقدیم این موضوع مغایرتی با قانون ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود : مجلس در اصلاح قانون شوراها عبارت "هماهنگی در تشکیل انجمن‌های محلی و شورایاری‌ها " را گنجاند که این موضوع به جای ابهام‌زدایی ابهام‌آفرین شد.

چمران به تصویب تبصره 6 قانون بودجه سال 86 در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: براساس این تبصره‌، وزارت کشور عوارض ساختمانی را تعیین می‌کند که این موضوع خلاف قانون است زیرا موضوعی که مربوط به قانون شوراهاست نباید در قانون بودجه کشور مطرح شود و این امر باعث کاهش تدریجی اختیارات شوراها خواهد شد.

وی با بیان اینکه مردم از عملکرد شوراها راضی بوده اند خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی با درشت نمایی و برشمردن اشتباهات شوراها روش‌هایی را اعمال کردند تا از وظایف و اختیارات شوراها کاسته شود در حالی‌که شورا از ارکان قانون اساسی‌است.

چمران گفت: در حال حاضر کمیسیون‌های مجلس در حال رفع اشکالات و ابهامات شورای نگهبان از قانون شوراها هستند.

کد خبر 18992

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز