همشهری آنلاین: پروژه یک لپ‌تاپ برای هر کودک در تلاش است با وجود 100 میلیون کودک بدون دسترسی به تجهیزات مدرسه در سرتاسر جهان، در دو روستای اتیوپیایی قدمی جدید در راستای آموزش بردارد و تا کنون نتایج جالب توجهی از ارتباط میان کودکان بدون سواد و تبلت‌های پیشرفته مشاهده کرده است.

اتیوپی

به گزارش تکنولوژی ریویو، هدف از انجام این پروژه‌ها این است که مشخص شود آیا کودکانی که هیچ تماسی با حروف و الفبا و آموزش نداشته‌اند،‌ می‌توانند خواندن و نوشتن را به تنهایی و با استفاده از تبلت‌هایی که به برنامه‌هایی ویژه از قبیل کتاب‌های الکترونیک، فیلم، کارتون، نقاشی و دیگر برنامه‌ها مجهز شده‌اند، فرا بگیرند؟

نیکلاس نگروپونته رئیس این پروژه می‌گوید رصد‌های اولیه بر روی این پروژه کاملا دلگرم‌کننده بوده است. تبلت‌هایی که در این پروژه به کارگرفته شده‌اند تبلت‌های Xoom موتورولا هستند که از سیستم شارژ خورشیدی برخوردارند. تکنسین‌های اتیوپیایی به بزرگسالان این دو روستا نحوه استفاده از این سیستم خورشیدی را یاد داده اند و در هفته یکبار کارت‌های حافظه را تعویض می‌کنند تا محققان بتوانند نحوه استفاده از تبلت‌ها را به خوبی ببینند.

اتیوپی

پس از گذشت چند ماه،‌کودکان دو روستا به شدت درگیر استفاده و شارژ شدند و حتی مشاهده شد که سرودهای الفبا را بازخوانی کرده و کلمات را هجی می‌کنند. این آزمایش بر روی 20 کودک که در سن رفتن به مدرسه قرار دارند در دو روستای دورافتاده و کوچک در 50 کیلومتری آدیس‌آبابا انجام گرفته است. کودکان این دو روستا تا پیش از این هیچ مطلب چاپ شده،‌علامت‌های راهنمایی و رانندگی، و حتی بسته‌بندی‌هایی که بر روی آنها چیزی چاپ شده باشد را به عمر خود ندیده‌بودند.

کارمندان پروژه یک لپ‌تاپ برای هر کودک، در اوایل سال جاری جعبه‌های بسته‌بندی شده حاوی تبلت‌ها را بدون هیچ دفترچه راهنما و راهنمایی خاصی در روستاها رها کردند. نگروپونته می‌گوید: ابتدا فکر می‌کردم کودکان با جعبه‌ها بازی خواهند کرد. اما در عرض چهاردقیقه یکی از کودکان نه‌تنها در جعبه را باز کرد،‌ بلکه توانست کلید خاموش و روشن تبلت را نیز بیاید و تبلت را روشن کند.

طی پنج روز کودکان از 47 اپلیکیشن استفاده می‌کردند، طی دو هفته کودکان سرود‌های الفبا را بازخوانی می‌کردند، و طی پنج‌ماه کودکان توانستند اندروید را هک کنند! یکی از کارمندان پروژه به اشتباه دوربین تبلت را غیر فعال کرد و کودکان متوجه دوربین شده و اندروید را هک کردند. همچنین کودکان توانسته بودند صفحه اصلی تبلت را مطابق با خواسته خود بچینند،‌درحالی که نرم‌افزارهایی بر روی تبلت‌ها نصب شده بودند تا از انجام چنین کاری جلوگیری کنند.

کد خبر 189802
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز