چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۱ - ۰۵:۰۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: کاملا طبیعی بود که با توجه به حاشیه‌ها و جنجال‌های به وجود آمده در جشنواره سال گذشته، سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر دست‌به‌عصاتر و محدودتر از پارسال برگزار شود.

جشنواره فیلم فجر

این را هم می‌شد از اولین اظهارنظرهای محمدرضا عباسیان دبیر جشنواره امسال متوجه شد و هم از اولین نشست خبری جشنواره سی‌ویکم فجر که دیروز در تالار دیوان شمس برگزار شد.

دیگر قرار نیست جشنواره فیلم فجر آینه تمام‌نمای سینمای ایران باشد. دیگر بالابردن تعداد آثار حاضر در جشنواره امتیازی محسوب نمی‌شود و قرار نیست بیش از 70 فیلم ایرانی در جشنواره به نمایش درآید تا مدیران آن را نشانه کارنامه پربار خود بدانند. تجربه سال گذشته نشان داد که جشنواره فیلم فجر می‌تواند چنان آبستن حوادث شود که تا یک سال سینمای ایران همچنان تحت تأثیر جنجال‌هایش باشد. اتفاقی که مدیران سینمایی قصد دارند از تکرارش جلوگیری کنند. به همین دلیل است که جشنواره سی‌ویکم به شلوغی جشنواره سی‌ام برگزار نخواهد شد؛ قرار است تنها فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه از حد استاندارد فراتر برود و بخش مهمان و خارج از مسابقه‌ای در کار نخواهد بود. نکته دیگر کوشش برای برقرارکردن انضباط اقتصادی در فرآیند برگزاری جشنواره است و ظاهراً به همین دلیل محمد خزاعی دبیر جشنواره پارسال، امسال جایش را به محمدرضا عباسیان داده است.

خزاعی معمولاً برای با‌شکوه برگزارکردن جشنواره‌ها، بودجه بالایی را هزینه می‌کند و امسال خبری از ریخت‌وپاش‌های سال گذشته نخواهد بود. به گفته برگزار‌کنندگان جشنواره سی‌ام، فقط در مراسم افتتاحیه هزینه‌ای گزاف صرف شد که گویا با هزینه تولید یک فیلم سینمایی برابری می‌کرد، این بار اما، همه چیز جمع‌وجور‌تر و محدودتر برگزار خواهد شد.

افزایش سرسام‌آور نرخ تورم تأثیراتش را بر جشنواره فجر نیز نشان می‌دهد و بالارفتن قیمت ارز باعث شده تا احتمال تجدیدنظر در پرداخت جوایز نقدی به برگزیدگان بخش بین‌الملل نیز قوت بگیرد. دیروز محمدرضا عباسیان دبیر سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر میزبان خبرنگاران بود تا به تشریح جزئیات مهم‌ترین رخداد سینمایی کشور بپردازد.

وی ضمن اعلام جدیدترین سیاست‌های جشنواره فیلم فجر، گفت: تلاش جدی‌مان بر این است که امسال معرفی‌کننده آثاری باشیم که ‌شأن سالگرد انقلاب اسلامی (دهه فجر) را حفظ کرده و پذیرای آثاری باشیم که از خط و خطوط مشخص نظام نگذشته باشند.

دبیر سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر که در نخستین نشست خود با خبرنگاران سخن می‌گفت، در ادامه سخنانش به تغییرات این دوره از جشنواره نسبت به دوره قبل اشاره و عنوان کرد: در بخش مسابقه ملی، جایزه ویژه دبیر جشنواره و همچنین جایزه فیلمنامه اقتباسی کاملا حذف شده است. همچنین امسال دیگر بخش مستقلی به نام بخش خارج از مسابقه نخواهیم داشت و فیلم‌های بخش خارج از مسابقه که در‌ شأن سایر فیلم‌های بخش مسابقه ایران هستند اما به دلایلی داوری‌شان امکان‌پذیر نیست، در همان بخش سودای سیمرغ نمایش داده می‌شوند. وی درباره تغییرات بخش فیلم‌های اول هم بیان کرد: در بخش فیلم‌های اول با وجود روال هر ساله، یک هیأت انتخاب تمامی فیلم‌های رسیده به این بخش را ارزیابی کرده و حداکثر 11اثر به بخش نگاه نو راه پیدا می‌کنند. همچنین از جوایز این بخش چهار دیپلم افتخار حذف و تنها سیمرغ‌های بلورین بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین دستاورد فنی و هنری اهدا خواهد شد، همچنین یک سیمرغ بلورین در این بخش در اختیار هیأت داوران خواهد بود.

عباسیان درباره تغییرات بخش سینمای مستند جشنواره فجر خاطرنشان کرد: امسال هم مانند سال گذشته بخش سینما حقیقت و فیلم‌های مستند بلند را در جشنواره خواهیم داشت اما با این تغییر که در این دوره از جشنواره زمان فیلم‌های پذیرفته شده به 60دقیقه کاهش یافته است که این اقدام براساس درخواست مستندسازان برای مشارکت بیشتر بود. همچنین هیأت انتخاب این بخش حداکثر 11مستند را برای حضور در بخش مسابقه انتخاب خواهند کرد. درباره جوایز این بخش هم باید بگویم که سه دیپلم افتخار سال قبل از بخش سینماحقیقت حذف شده و به برگزیدگان این بخش، سیمرغ‌های بلورین بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و جایزه ویژه هیأت داوران اهدا خواهد شد. عباسیان در بیان سایر تغییرات بخش بین‌الملل جشنواره به حذف بخش جلوه‌گاه شرق اشاره و بیان کرد: امسال بخش جلوه‌گاه شرق کاملا حذف شده و فیلم‌های این بخش در قالب مسابقه بین‌الملل مورد بررسی قرار می‌گیرند و یک سیمرغ به فیلم‌های آسیایی اختصاص داده خواهد شد.دبیر سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران برای حضور در این بخش باید مانند سال قبل پروانه نمایش دائم یا موقت بگیرند، اظهار کرد: تصمیم‌گیری درباره پروانه نمایش فیلم‌ها برای حضور در جشنواره فجر بر عهده معاونت آثار سازمان سینمایی است اما تا آنجایی که می‌دانم تلاش دوستان بر این است که آثار بخش مسابقه سینمای ایران پروانه نمایش دائم بگیرند تا هنگام اکران مشکلی نداشته باشند. در هر صورت تأکیدم بر این است که تصمیم نهایی در این موضوع بر عهده معاونت آثار و آقای عرفان‌منش است.

عباسیان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «با توجه به نقش سینماهای حوزه هنری در برنامه نمایشی جشنواره فیلم فجر، آیا این نهاد هم باید فیلم‌های بخش مسابقه را مشاهده کرده و اجازه نمایش آنها را در سینماهایش صادر کند»، تأکید کرد: اولا که این مورد را باید از حوزه هنری بپرسید که آیا چنین سیاستی دارند یا خیر؛ ثانیا با توجه به اهمیت جشنواره فیلم فجر که مهم‌ترین جشنواره و اتفاق فرهنگی در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است، خیلی بعید می‌دانم که دوستان در حوزه هنری چنین خبطی را انجام دهند. در هر صورت اگر این اتفاق بیفتد جشنواره قطعا سینماهای حوزه هنری را از نمایش فیلم‌ها محروم خواهد کرد اما همانطور که گفتم خیلی بعید است که چنین اتفاقی بیفتد.

کد خبر 189735

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز