گروه ادب و هنر: با توجه به اینکه 100روز تا آغاز سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر زمان باقی مانده، تا حدودی می‌توان در مورد ترکیب اصلی حاضر در مهم‌‌ترین رخداد سینمایی سال گمانه‌زنی کرد.

فیلم رسوایی

جشنواره‌‌ای که فراخوان حضور در آن در فاصله کمتر از پنج‌ماه تا آغاز این رخداد سینمایی اعلام شد و دبیری‌اش را هم محمدرضا عباسیان برعهده خواهد داشت.

در فهرست نام‌های بزرگ باید به ابراهیم حاتمی‌کیا، احمدرضا درویش، علیرضا داوود نژاد، پرویز شهبازی و داریوش مهرجویی اشاره کرد و غایبان بزرگ جشنواره امسال هم مسعود کیمیایی، اصغر فرهادی، بهروز افخمی، رضا میرکریمی، مجید مجیدی، کمال تبریزی، کیومرث پوراحمد و رخشان بنی‌اعتماد قابل اشاره‌اند.

«چه خوبه که برگشتی» نام فیلم تازه داریوش مهرجویی است که پیش‌تولیدش آغاز و ترکیب عواملش نیز مشخص شده است. حامد بهداد، لیلا حاتمی و رضا عطاران بازیگران اصلی فیلم تازه مهرجویی هستند و احتمالا فیلم در پاییز فیلمبرداری می‌شود و به جشنواره خواهد رسید.

اما مهم‌ترین و بحث‌برانگیزترین فیلم جشنواره امسال احتمالا فیلم «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا خواهد بود. فیلم درباره زندگی شهید مصطفی چمران که حاتمی‌کیا با وسواس آن را جلوی دوربین برده و همه امیدوارند بازگشت خالق «مهاجر» و «آژانس شیشه‌ای» به سینمای دفاع مقدس موفقیت‌آمیز باشد.

احمدرضا درویش نیز «روز رستاخیز» را آماده نمایش کرده تا هشت سال پس از «دوئل» در جشنواره فجر حاضر باشد. درویش امور فنی روز رستاخیز را در استودیویی در لندن انجام داده است؛ فیلمی عظیم درباره امام حسین(ع) که با توجه به تجربه موفق درویش در ساخت پروژه‌های عظیم باید دید او با این موضوع حساس چه کرده است. علیرضا داوود نژاد هم که پس از فیلم خوب «مرهم» مجددا احیا شده امسال فیلم «کلاس هنرپیشگی» را در جشنواره دارد؛ فیلمی که در ادامه سینمای واقع‌گرای مرهم ساخته شده است.

ابراهیم شهبازی هم با «نفس عمیق» به فیلمسازی مطرح مبدل شد و با «عیار 14» نشان داد که فیلم قبلی‌اش حاصل یک اتفاق نبوده، فیلم «سلام / خداحافظ» را کارگردانی کرده است. شهبازی معمولا فیلم‌هایش را در سکوت خبری می‌سازد و اطلاع چندانی درباره کار تازه‌اش در دست نیست. از پروژه‌های فاخر و پرهزینه، «استرداد» فیلمی است که حضورش در جشنواره امسال قطعی به‌نظر می‌رسد؛ فیلمی که غفاری آن را کارگردانی کرده است.

بهرام توکلی کارگردان با استعداد و خوش‌قریحه «اینجا بدون من» هم فیلم «احتمالا معکوس» را کارگردانی کرده است. توکلی همواره روندی روبه‌رشد در فیلم‌هایش داشته و اگر این مسیر در فیلم تازه‌اش نیز ادامه یافته باشد باید منتظر دیدن اثر سینمایی جالب توجهی بود. وحید موسائیان با «فرزند چهارم» و رامتین لبافی با «برلین منفی7» کارگردانانی هستند که فیلم‌هایشان را در خارج از ایران ساخته‌اند؛ آثاری پرهزینه که با سرمایه دولت تهیه شده‌اند.

از نسل تازه کارگردانان هم باید به امیرحسین ثقفی اشاره کرد که پس از تجربه موفق «مرگ کسب و کار من است» این بار فیلم اجتماعی «همه چیز برای فروش» را کارگردانی کرده است. سیاوش اسعدی هم احتمالا با «جیب‌بر خیابان جنوبی» به جشنواره امسال خواهد آمد. «هیس دخترها فریاد نمی‌زنن» (پوران درخشنده)، «گناهکاران»‌ (فرامرز قریبیان)، «زندگی مشترک آقا و خانم محمدی» (روح‌الله حجازی)، «ابرهای ارغوانی» (سیامک شایقی) از دیگر آثاری هستند که احتمال حضورشان در جشنواره می‌رود. از همین حالا هم می‌توان پیش‌بینی کرد که «رسوایی» (ده‌نمکی)؛ جنجالی‌ترین فیلم جشنواره خواهد شد. جشنواره‌ای که امسال قرار است به صورت جمع و جورتر و بدون بخش‌های مهمان و خارج از مسابقه برگزار شود. جشنواره‌ای که قرار نیست آیینه تمام‌نمای سینمای ایران باشد تا بازخوردهای دیده‌‌شدن فیلم‌ها در آن سرنوشت سینما در سال آینده را تحت تاثیر قرار ندهد.

کد خبر 188347

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز