مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: قرار است از سال آینده، جاده‌هایی در کشور هلند ساخته شوند که در تاریکی می‌درخشند و می‌توانند خودروهای الکتریکی را شارژ کنند

جاده‌های شارژر خودروهای الکتریکی

به گزارش ایرنا، طرح بزرگراه‌های هوشمند هفته گذشته در هلند رونمایی شد. در این طرح جاده‌های هوشمندی با استفاده از آخرین فناوری‌ها طراحی شده است. به گفته طراحان، این جاده‌ها پایدارتر، امن‌تر و قابل رویت‌تر هستند.

مسئولان شرکتی که این جاده‌ها را طراحی کرده است، اعلام کردند که هدف از طراحی این جاده‌ها، تغییر مسیر معمول حمل و نقل از طریق تمرکز بر روی بزرگراه‌ها به جای تمرکز بر روی خودروهاست.

از جمله بلند پروازانه‌ترین ایده‌هایی که در ارتباط با مسیرهای آتی مسافرتی وجود دارد، ابداع جاده‌هایی هستند که به رانندگان اجازه می‌دهد در حین عبور بر آنها خودروهای الکتریکی خود را شارژ کنند.

طرح دیگر تعبیه چراغ‌های ذخیره کننده انرژی در جاده‌هاست به گونه‌ای که در حین نزدیک شدن خودرو به آنها به تدریج پر نور می‌شوند و زمانی که خودرو از روی آنها عبور می‌کنند، دوباره خاموش می‌شوند.

هنوز چند سال زمان لازم است تا این ایده‌ها در جاده‌ها عملیاتی شود اما از سال آینده جاده‌های هلند با خطوطی از پودرهای شب تاب خط کشی می‌شوند که با نور خورشید شارژ می‌شوند و بدین ترتیب جاده برای بیش از 10 ساعت در طول شب روشن نگه داشته می‌شوند.

فناوری دیگری که قرار است از سال آینده اجرا شود رنگ پویای حساس به دما است که باعث می‌شود زمانی که به دلیل هوای سرد و برف و یخ، سطح جاده‌ها لفزنده می‌شود رانندگان بتوانند کریستال‌های یخ را مشاهده کنند.

این ایده‌ها به عنوان بهترین طرح‌های آینده در مراسم جایزه طراحی هلند مورد تقدیر قرار گرفتند.

با این وجود در مورد این که چگونه جاده‌ها می‌توانند خودروهای الکتریکی را که بر روی آنها حرکت می‌کنند، شارژ کنند، هنوز اطلاعاتی در دست نیست.

طرح‌های مبتکرانه مانند جاده‌هایی که در شب می‌درخشند، رنگ‌های پویا، لامپ‌های هوشمند و لامپ‌های بادی در پنج سال آینده تحقق خواهند یافت.

کد خبر 189732
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز