همشهری آنلاین: مدیر شورای داوران همایش ملی سیره پژوهی امام هادی(ع) از شیعیان و دوستداران امیرالمومنین (ع) خواست تا برای آشنایی بیشتر با مقام امامت و ولایت، زیارت روز عید غدیر را از زبان امام هادی(ع) بخوانند.

ˈمحمدرضا اصغریˈ روز سه شنبه به خبرنگار معارف ایرنا گفت: امام دهم (ع) هنگام عزیمت به سامراء، حرم مطهر امیرالمومنین (ع) را در هجدهم ذیحجه یعنی روز عید غدیر در نجف زیارت کرد و در زیارت خود که به گفته مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان یکی از زیارت های محکم بوده؛ مقام و فضیلت های حضرت علی (ع) بیان شده است.

وی افزود: امام هادی (ع) در این زیارت به 50 آیه از قرآن در فضیلت امیرالمومنین(ع) اشاره می کنند و به صورت مفصل درباره جایگاه حضرت علی (ع) سخن می‌گویند.

نماینده شورای علمی همایش ملی سیره پژوهی امام هادی(ع) همچنین گفت: این زیارت می‌تواند در کنار زیارت جامعه کبیره قرار گرفته و به نوعی تکمیل کننده نظر امام هادی (ع) در زمینه مفهوم صحیح امامت باشد. چون همانگونه که در زیارت جامعه کبیره شرایط امام بیان می‌شود در زیارت روز غدیر نیز به این مساله پرداخته شده است.

اصغری به برگزاری همایش ملی سیره پژوهی امام هادی(ع) اشاره کرد و گفت: محورهای این همایش شامل ˈمیراث علمی - فکری امام هادی (ع)ˈ، ˈامام هادی(ع) و زمینه‌سازی برای غیبت و مهدویتˈ، ˈجریان شناسی فکری ـ اجتماعی عصر امام هادی(ع)ˈ و ˈسیره سیاسی ـ اجتماعی امام هادی(ع)ˈ است.

مدیر شورای داوران همایش ملی سیره پژوهی امام هادی(ع) از ˈدشمنی با امام هادی(ع) در دنیای معاصرˈ به عنوان یکی دیگر از محورهای این همایش یاد کرد و گفت: بی حرمتی هایی که در ماه های اخیر نسبت به ساحت مقدس امام هادی (ع) اتفاق افتاد؛ از مسایلی بود که پیشتر نیز سابقه داشت اما برای بسیاری از مسلمانان این پرسش مطرح شد که چرا دشمنان به امام علی النقی (ع) اهانت می کنند؟

وی توضیح داد: اگر دشمنان دین بخواهند با امام زمان(عج) مقابله کنند؛ طبق قاعده بایستی به سراغ پدر آن حضرت بروند و نه پدر بزرگ امام زمان (ع) و این مساله نشان دهنده نقش امام هادی (ع) در دوران امامت آن حضرت است.

اصغری همچنین از ارایه مقالات و پژوهش‌هایی با محوریت ˈمیراث تفسیری امام هادی(ع)ˈ، ˈتحلیل آموزه‌های فقهی امام هادی(ع) در منظومه معارف تشیعˈ، ˈآموزه‌های اخلاقی و حکمت‌های امام هادی(ع)ˈ، ˈنقش امام هادی(ع) در تثبیت گفتمان امامت شیعیˈ ، ˈگونه‌شناسی فضایل، مناقب و معجزات امام هادی(ع)ˈ و ˈآموزه‌های توحیدی امام هادی(ع)ˈ خبر داد.

به گفته مدیر شورای داوران همایش ملی سیره پژوهی امام هادی(ع)، هرچند کتاب های بسیاری پیرامون زیارت جامعه کبیره،این یادگار امام هادی(ع) منتشر شده که یکی از مهمترین آثار در این زمینه کتاب ˈادب فنای مقربانˈ نوشته آیت الله ˈعبدالله جوادی آملیˈ بوده اما تعدادی از مقالات ارسال شده به دبیرخانه این همایش با محوریت زیارت جامعه کبیره است.

مدیر شورای داوران همایش ملی سیره پژوهی امام هادی(ع) همچنین گفت: این همایش در امتداد کنگره ملی امام حسن عسگری (ع) بوده که سال گذشته برگزار شد و هدف از برگزاری این همایش سیره پژوهی، غنی‌سازی پژوهش‌ها و مکتوبات مرتبط با امام هادی(ع) است.

وی افزود: قرار بود این همایش در ایام میلاد امام نقی (ع) برگزار شود اما با توجه به اهمیت توزیع مجموعه مقالات همایش در میان شرکت کنندگان؛ همایش یادشده با تاخیری چند روزه برگزار می‌شود.

همایش ملی سیره‌پژوهی امام هادی‌ (ع) را دفتر اعزام مبلغ دانشگاه امام صادق(ع) و با همکاری دبیرخانه احیای سیره ابن الرضا(ع)، مرکز مقاومت بسیج شهرداری، صدا و سیما، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، معاونت امور فرهنگی اجتماعی شهرداری، شورای اسلامی شهر تهران و با مشارکت علمی پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی برگزار می‌ کند.

کد خبر 189594
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز