گروه اجتماعی: روزنامه همشهری در تاریخ 19مهر‌ماه گزارشی با عنوان « پرداخت شهریه عقب افتاده، مانعی جدید بر سر راه تحصیلات دانشگاهی معلولان» منتشر کرد

روزنامه

که در آن مشکلات دانشجویان معلول و عدم‌پرداخت شهریه تحصیلشان از سوی سازمان بهزیستی بررسی شده بود. گروهی از معلولان در تماس با روزنامه اعلام کرده‌اند که وضعیت ادامه تحصیلشان به مخاطره افتاده است و دلیل بروز این مشکل را عدم‌پرداخت شهریه از سوی سازمان بهزیستی عنوان کرده‌اند. سازمان بهزیستی جوابیه‌ای برای این گزارش به روزنامه فرستاده است که می‌خوانید:

همانطور که در متن گزارش آمده طبق ماده هشت قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، معلولان نیازمند واجد شرایط‌ می‌توانند با معرفی سازمان بهزیستی از آموزش رایگان در واحدهای آموزشی تابعه وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دستگاه‌‌های دولتی و نیز دانشگاه آزاد اسلامی بهره‌مند گردند.

در این قانون به ارائه معرفی نامه سازمان بهزیستی به‌عنوان مرجع قانونی تأیید‌کننده معلولیت اشاره شده است و رایگان بودن آموزش‌ها به هیچ عنوان تفسیری برای موظف شدن سازمان بهزیستی به تأمین شهریه لازم نیست. رایگان بودن آموزش به مفهوم عدم‌طلب شهریه از معلولان توسط متولیان آموزش کشور یعنی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. مسئولیت تأمین اعتبار لازم بر عهده این وزارتخانه‌ها بوده و معاونت نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری موظف به تخصیص این اعتبار است.

بند (ک) ماده 20قانون برنامه پنجم‌ توسعه به شرح ذیل بار دیگر بر شیوه‌ صحیح اجرای قانون فوق تصریح کرده است: شهریه دانشجویان جانباز 25درصد و بالاتر و فرزندان آنان، فرزندان شاهد، آزادگان و فرزندان آنان و دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از محل اعتبارات ردیف مستقل معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تأمین می‌شود.
بنابر قوانین فوق سازمان بهزیستی صرفا موظف به پیگیری نظارت و فراهم‌سازی‌ زیرساخت‌های لازم جهت اجرایی کردن قوانین مرتبط با شهریه دانشجویان بوده و کمک‌هایی که تا‌کنون با عنوان کمک هزینه شهریه دانشجویان معلول نیازمند از سوی سازمان تأمین می‌شد صرفا با هدف حمایت از دانشجویان بوده است. سازمان بهزیستی به‌عنوان یک سازمان حمایتی به هیچ عنوان مکلف یا مدعی تأمین هزینه‌های مربوط به آموزش معلولان نیست زیرا دستگاه‌های متولی امر آموزش در کشور ایران وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و... هستند.

بند 70قانون بودجه سال 1391نیز به شفاف‌سازی‌ هر چه بیشتر بند (ک) ماده 20قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه پرداخته است. تحصیل ایثارگران و مشمولان بند(ک) ‌ماده 20قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه و حافظان کل قرآن در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی دولتی رایگان است. هزینه‌های مربوط به مراکز آموزشی و پژوهشی غیردولتی نیز از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط اعم از بنیاد شهید و امور ایثارگران سازمان بهزیستی کمیته امداد امام خمینی و سازمان اوقاف و امور خیریه در ابتدای هر نیمسال تحصیلی پرداخت می‌شود.

از مجموع مطالب فوق چنین برمی‌آید که به‌دلیل کوتاهی سایر وزارتخانه‌های ذی‌ربط از وظایف خود در قبال دانشجویان معلول سازمان بهزیستی برای رفاه حال این عزیزان و فراتر از وظایف خود نسبت به تسهیل پرداخت شهریه درحد امکانات محدود خود اهتمام ورزیده است. خوشبختانه در سایه توجه خاص خادمان مخلص ملت پیش‌بینی‌های لازم در قوانین صورت گرفته و با پیگیری‌های مسئولان سازمان و توجه خاص معاونت محترم نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری اعتبارات این بخش از افزایش قابل ملاحظه‌ای برخوردار شده است. همچنین مکاتباتی با وزارتخانه‌های مربوطه انجام‌شده که تا‌کنون پاسخ مشخصی از آنها دریافت نشده است.

جلساتی با موضوع اجرای قانون با معاونت نظارت راهبردی و دفتر توانمند‌سازی‌ وزارت رفاه صورت پذیرفته که نتیجه آن افزایش اعتبار و در مرحله بعد پیگیری الزام سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در اجرا ی قوانین خواهد بود. خاطرنشان می‌سازد که در حال حاضر حدود 19هزار دانشجوی معلول تحت پوشش این سازمان هستند که با تلاش‌های انجام شده تا‌کنون 15هزار نفر از آنان از کمک‌ هزینه برخوردار شده‌اند.

توضیح همشهری: مسئولان سازمان بهزیستی در سال‌های گذشته همیشه اعلام کرده‌اند که تحصیل دانشجویان معلول تحت پوشش این سازمان رایگان است و تمامی این افراد از کمک هزینه تحصیلی سازمان بهزیستی بهره‌مند می‌شوند. این در حالی است که در جوابیه‌ای که از سوی سازمان بهزیستی به روزنامه همشهری فرستاده شده قدری تغییر در این موضع ایجاد‌ و اعلام شده که سازمان بهزیستی مسئولیتی در این زمینه ندارد و مسئولیت تأمین اعتبار لازم برعهده معاونت نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری است. این امر مشکل معلولان را حل نمی‌کند و دعوای بین سازمانی ربطی به معلولا ن ندارد.

از سوی دیگر دیروز رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم درباره برخی مشکلات تحصیلات معلولان و عدم‌رعایت قانون از سوی دستگاه‌های اجرایی گفت: هر جا که قانون باشد از سوی هر کسی باید رعایت شود.
محمد مهدی زاهدی در این راستا به خبرگزاری ایلنا گفت: تا الان هیچ گزارشی به کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره عدم‌اجرای قانون در این حوزه نرسیده است.

وی در ادامه افزود: برخی می‌گویند که بعضی بندهای مربوط به قانون معلولان در کشور اجرا نمی‌شود. اگر چنین است سازمان بهزیستی کشور باید در این زمینه گزارش خود را ارائه کند. این سازمان باید گزارش دهد که کدام بخش‌های قانون توسط چه سازمان‌ها یا نهادهایی اجرایی نمی‌شود تا ما بتوانیم آنها را در کمیسیون بررسی و پیگیری کنیم. نماینده راور و کرمان درخصوص عدم‌همکاری دانشگاه آزاد برای عدم‌دریافت شهریه از معلولان، خاطرنشان کرد: ‌

تا‌کنون هیچ گزارشی از سوی بهزیستی درخصوص عدم‌همکاری دانشگاه آزاد نرسیده است؛‌ ضمن اینکه اگر مسئله‌ای باشد دانشگاه آزاد یا بهزیستی هر دو باید با کمیسیون همکاری کنند و گزارش دهند. وی گفت: ‌من به‌عنوان رئیس کمیسیون می‌گویم که اگر گزارشی از سوی بهزیستی در هر زمینه‌ای مانند عدم‌همکاری دانشگاه آزاد ارائه شود، پیگیری می‌کنیم.

‌این در خواست را داریم که اگر هر جا مسئله‌ای مربوط به کمیسیون آموزش وجود دارد به ما گزارش دهند و کمیسیون نیز در بحث نظارتی آن را دنبال می‌کند. در حالی که به نظر می رسد نمایندگان مجلس هم آمادگی کافی برای پیگیری حل مشکلات معلولان را دارند اما تماس های تلفنی جامعه معلولان باروزنامه همشهری نشان می دهد که این مشکلات همچنان پابرجاست. گفته های افرادی که با روزنامه تماس گرفته اند بیانگر این است که روزهای سختی در پیش دارند و مذاکره با مددکارانشان در سازمان بهزیستی بی نتیجه مانده است.انتظار معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی این است که از سوی نهادهای دولتی برای ادامه تحصیل حمایت شوند.

کد خبر 189263
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز