گروه اجتماعی - مینا شهنی: امروز روز جهانی معلولان است و بهتر است به همه معلولانی که دور و برتان هستند سری بزنید، احوالی بپرسید و این روز را تبریک بگویید.

معلولان

سه میلیون معلول در کشور زندگی می‌کنند که گروهی از آنها در مراکز بهزیستی ساکن هستند و گروهی نیز نزد خانواده‌هایشان. روز جهانی معلولان بهانه‌ خوبی است تا یکی از این گروه‌ها را ملاقات کنید و حالشان را بپرسید.برای سپهر که به سندروم داون مبتلاست دنیا رنگ دیگری دارد. از میان‌ چشم‌های کشیده‌ و بادامی او رنگ دنیا یکسره مهربانی است. او به همه مهر می‌ورزد و خواهان محبت همه‌ انسان‌هاست. دلش می‌گیرد وقتی کسی رو برمی‌گرداند یا می‌ترسد و یا کودکش را از او دور می‌کند.

کسانی که سندروم داون دارند یک گروه از معلولان ذهنی‌اند که گرچه عقل چندان که باید یاری‌شان نکرده اما دل‌هاشان از مهربانی کم ندارند. دنیای معلولان رنگی متفاوت دارد و رنج‌هایشان هم آنقدر متفاوت است که گاهی در حد فهم آدم‌های معمولی نیست به همین دلیل است که حل مشکلات معلولان به حضور افراد متخصص در این زمینه نیازمند است. حتی برخورد با آنها نیز نیازمند مختصاتی است که جایگاه اجتماعی‌شان را خدشه‌دار نکند. یکی از گلایه‌های معلولان، نگاه ترحم‌آمیز ناظران به هنگام رویارویی با آنان است.

دخترکی معلول که 17 سال دارد، با تأکید بر اینکه دلسوزی مردم یکی از بزرگ‌ترین موانعی است که او را از حضور در جامعه باز می‌دارد توضیح داد:مردم وقتی مرا می‌بینند مکث کوتاهی می‌کنند، آهی می‌کشند و معمولا با گفتن جمله‌های ترحم آمیز تلاش می‌کنند تا با من همدردی کنند. خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که در خیابان کسی به طرفم بیاید و بخواهد پولی کف دستم بگذارد... این کار بیش از هر اتفاق دیگری معلولان را دل‌آزرده می‌کند.

شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی معتقد است که باید برای سرویس دهی به معلولان از مردم کمک گرفت و با تقویت جذب مشارکت‌های مردمی بخش‌عمده‌ای از کارهای مربوط به این گروه توسط خود مردم انجام شود.او در حاشیه‌مراسم دیدار با نخبگان معلول و نمایندگان تشکل‌های فعال غیردولتی در سازمان بهزیستی با تأکید بر این نکات افزود:ما مردم خیر و نیکوکاری داریم که حاضرند در زمینه‌ خدمت رسانی به افراد دارای معلولیت کمک کنند هر چند میزان مشارکت‌ مردم طی سال گذشته 5.5 برابر شده است اما این ظرفیت همچنان قابل افزایش است.

به لطف خداوند تعداد انسان‌های ثروتمند در میان مردم ما زیاد است و از طرف دیگر ما مردم خیری هم داریم که تعدادی‌شان هم درآمد خوبی دارند. برای تشویق مردم برای کمک به معلولان بایستی جوامع مرجع را شناسایی کنیم، کسانی را که رفتار مردم به منبر آنها بستگی دارد بشناسیم و از آنها خواهش کنیم که توجه مردم را به این نکته جلب کنند، بعد ببینید چه ظرفیت عظیمی آزاد می‌شود و حجم کمک به افراد دارای معلولیت با افزایش چشمگیری روبه‌رو می‌شود. همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی نیز در نشست خبری دیروز خود که به مناسبت روز جهانی معلولان برگزار شد از توزیع بن میان افراد معلول خبر داد.

هاشمی گفت: شعار امسال روز جهانی معلولان همه برای رفع موانع، جامعه قابل دسترس برای معلولان است و سازمان بهزیستی تلاش می‌کند تا شرایط خوبی را برای رفاه و زندگی معلولان فراهم‌ کند. سال گذشته راهبردها و برنامه‌های سازمان بهزیستی در حوزه معلولان اعلام شد که اصلی‌ترین راهبرد کاهش نرخ معلولات در افق 1404 است که بنا داریم نرخ معلولیت را به نصف برسانیم. بحث توانمندسازی و توانبخشی یکی دیگر از برنامه‌های سازمان بهزیستی محسوب می‌شود که مسئولان بهزیستی اعتقاد دارند معلولان باید بتوانند همانند دیگر شهروندان از خدمات ارائه‌شده در جامعه استفاده کنند و در واقع به‌دنبال یکپارچه‌سازی و حضور معلولان در جامعه هستیم.

بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی معلولان پیام داده که همه مردم جهان تلاش کنند تا افراد دارای معلولیت از حقوق خود بهره‌مند شوند و از توان بالقوه عظیم خود حداکثر استفاده را ببرند.دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز بین‌المللی معلولان خواستار استفاده از توان حداکثری این قشر از افراد در امور مختلف جامعه شد.در پیام بان کی مون آمده است که استفاده از توان بالقوه معلولان با کمک و یاری همه مردم جهان میسر است.وی افزود: بازی‌های پارالمپیک امسال یادآور توان بالقوه بسیار زیاد افراد دارای معلولیت برای بلندپروازی و الهام بخشی بود. افراد معلول اثری مثبت و قوی بر جامعه دارند و اگر موانع از سر راه مشارکت آنان برداشته شود، همکاری معلولان حتی می‌تواند بیشتر نیز باشد.این پیام می‌افزاید: باید تلاش کنیم تا با یکدیگر به اهداف کنوانسیون ملل متحد درباره حقوق افراد معلول دست یابیم یعنی حذف تبعیض و محرومیت.

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامش آورده: با وجود بیش از یک میلیارد معلول در جهان امروز اهمیت این امر از هر زمان دیگر بیشتر نیز می‌شود. چالش ما ارائه دسترسی برابر برای همه مردم است یعنی آنچه به آن نیاز دارند و لایق آن هستند.در نهایت، دسترسی برابر، جهانی بهتر برای همه مردم به‌وجود می‌آورد. همانگونه که مذاکره‌کنندگان در اجلاس امسال کنفرانس ملل متحد برای توسعه پایدار با عنوان ریو+20 توافق کردند، دسترسی برابر برای دستیابی به آینده‌ای که می‌خواهیم ضروری است. به‌منظور کاهش شکاف بین تعهدات پرمعنا و اقدامات انجام نشده، مجمع عمومی سازمان ملل متحد سال آینده اجلاسی درسطح عالی درباره معلولات و توسعه برگزار می‌نماید. این گردهمایی در زمانی برگزار خواهد شد که جامعه بین‌المللی تلاش خواهد کرد تا دستور کار توسعه برای سال‌های بعد از 2015 را مهیا کند که فرصتی خواهد بود تا حقوق، نگرانی‌ها و همکاری‌های معلولان به‌گونه‌ای کامل در کانون توجه قرار گیرند.

کد خبر 193087
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز