همشهری‌آنلاین: خطیب نماز عید قربان با تاکید بر حفظ اجتماع، وحدت و همدلی برای حل مسائل و مشکلات داخلی کشور گفت: مردم و مسوولان باید از نعمت‌ها و ثروت‌هایی که در کشور وجود دارد استفاده و با برنامه‌ریزی مشکلات را حل کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت الله امامی کاشانی صبح امروز جمعه در خطبه‌های نماز عید سعید قربان با توصیه به مردم و مسوولان برای حفظ وحدت،‌ اجتماع و همدلی در مقابل دشمنان گفت: مساله اجتماع و انسجام امت اسلامی در طول تاریخ مورد تاکید و توجه بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است و امروز امت اسلام باید در برابر کفر و دشمنان اسلام این اجتماع را داشته باشد و اگر واقعا این اجتماع و وحدت وجود داشته باشد می‌توانند در برابر کفر جهانی بایستند و پیشرفت کنند.

وی تاکید کرد: اجتماع امت اسلام در سراسر جهان به ویژه در دنیایی که دشمنان می‌خواهند با ساختن فیلم‌های موهن و توهین به مقدسات آن‌ها را کوچک کنند یک وظیفه است و در این شرایط دنیای اسلام باید به حمایت از اسلام و خاندان وحی توجه کند.

امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که «این اجتماع و وحدت در برابر دشمنی که کشور را احاطه کرده است نیز لازم است» افزود: مشکلات کشور با همان حالت اجتماع و وحدت حل می‌شود، این عزت و اقتدار را مدیون امام، خون شهدا، رهبری مقام معظم رهبری و فداکاری و ایثار مردم هستیم که باید شکر این نعمت، عزت و قدرت را به جای آوریم.

امامی کاشانی با اشاره به برخی از مشکلات کشور به ویژه مسائل اقتصادی گفت:‌ مسوولان و دست‌اندرکاران باید از این نعمت کشور استفاده کنند و برنامه‌ریزی داشته باشند که با این همه ثروت و جوانان خوب و خلاق و ملت ایثارگر و بیدارگر می‌تواند با همه تحریم‌ها روی پای خود بایستد و دشمن خیال نکند با تحریم‌ها می‌تواند کشور را تکان دهد.

وی تصریح کرد: همه ما وظیفه داریم در هر پست و مقامی که هستیم به خاطر خدا این مشکلات را حل کنیم و از فرصت‌ها و موقعیت‌هایمان برای حل این مشکلات استفاده کنیم.

خطیب نماز عید قربان با تاکید بر این‌که «حفظ اجتماع، اقتدار و عزت یک وظیفه است» افزود: در مسائل اقتصادی و حل این مشکلات باید با جدیت حرکت کنیم و این یک تقوایی می‌خواهد و کارشناسی و آگاهی می‌خواهد که انسان از کارشناسان استفاده کند و نگذارد مردم در مشکل باشند ما باید این اجتماع و وحدت و ولایت را نگه داریم تا ا‌ن‌شاءالله به ظهور امام عصر(عج) متصل گردد.

آیت‌الله امامی‌کاشانی در خطبه‌های اول نماز عید سعید قربان با اشاره به این‌که «عید قربان درس‌های فراوانی دارد» گفت: یکی از آن درس‌ها فداکاری، ایثار و روشن شدن راز و رمز امتحان به ابتلا است. عید قربان عیدی است که خاطره ابراهیم خلیل و اسماعیل(ع) را که در سرزمین منا به وجود آمد تجدید می‌کند و تابلویی در تمام دوران‌ها و زمان‌ها برای نشان دادن آن پدر و فرزند و آن امتحان است.

وی خاطرنشان کرد: ابتلا به دو گونه است امتحان در مصیبت‌ها و امتحان در نعمت‌ها هر دو امتحان هستند، اما امتحان در محنت‌ها از امتحان در نعمت‌ها آسان‌تر است و امتحان در نعمت‌ها و خوبی‌ها سنگین و مشکل است و قیام به حقوق امتحان در نعمت‌ها گسترده و فراوان است.

امام جمعه موقت تهران با طرح این سوال که چرا این امتحان و آزمایش در زندگی انسان قرار داده شده است، گفت: در این باره بحث بسیار وسیعی در معارف ادیان الهی به ویژه در دین اسلام وجود دارد، اما در کل امتحان یعنی این‌که زندگی را تا آخر ترسیم کنیم خط زندگی از ولادت تا زمان مرگ، برزخ، قیامت و تا زندگی ابدی انسان ادامه دارد. انسان باید با اندیشه و فکر رفتار و عمل خود را نشان دهد. یعنی این دنیا محلی است که ما استعدادهای خود را شکوفا کنیم و برای عالم دیگر توشه ذخیره کنیم.

امامی‌کاشانی با اشاره به این‌که «نعمت و محنت مقتضی شکر است که حضرت ابراهیم (ع) آن را در زندگانی خود نشان داد که انسان چقدر می‌تواند بزرگ شود و خود را به خدا وصل کند» گفت: حضرت ابراهیم (ع) در سن 95 سالگی پس از طی تمام آزمایش‌ها آنچنان خود را نشان داد که خداوند ایشان را ابراهیم یعنی جد جامعه و پدر اجتماع خطاب کرد. یعنی ابراهیم پدر هستی است و شرایع آسمانی به او منتهی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امتحان استعدادهای انسان را شکوفا می‌کند و این امتحان رمز زندگی و خلقت است و کسی نتوانسته آن را انکار کند ما هم در نعمت و هم در نقمت‌ها در امتحان هستیم و باید از خدا کمک بخواهیم.

خطیب نماز عید سعید قربان با بیان این‌که «انسان باید نعمت‌ها را پاس بدارد و به آن‌ها احترام کند» گفت: شکر نعمت ثروت و مقام این است که در راه خدا مصرف شود نعمت جوانی به این نیست که انسان شهوت را می‌کند بلکه باید این نعمت را در راه کمال و علم و ارزش‌های انسانی و خدمت به جامعه قرار دهد. همه این نعمت‌ها برای انسان است و نباید آنها را نادیده بگیرد.

امامی‌کاشانی در پایان تاکید کرد: ارزش انسان بر این است که خود را از دامن شهوت بالا ببرد و خود را به خداوند متصل کند و این معنای توجه به نعمت‌هاست و ما از خداوند تقوا و توجه به او را مسالت می‌کنیم.

کد خبر 189059
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز