دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: بر اساس مطالعه‌ای جدید که بر روی انواع ماهی‌ها انجام شده،‌ماهی‌های نقره‌ای رنگ، ساردین‌ها و شاه‌ماهی‌های کوچک از قدرت زیرپا گذاشتن قوانین فیزیکی برخوردارند و می‌توانند بدن خود را در برابر دیدگان شکارچیان نامرئی کنند.

ماهی

محققان دانشگاه بریستول می‌گویند سطوح درخشان نور را دوقطبی می‌کند، پدیده‌ای که که عکاسان و ماهیگیران با استفاده از عینک‌های آفتابی پلاریزه بر آن غلبه کرده و تشعشعات درخشان آزاردهنده را از میدان دید خود حذف می‌کنند. با این‌همه دانشمندان دریافتند که ماهی‌های نقره‌ای به شکلی زیرکانه این قانون انعکاس را زیرپا گذاشته‌اند.

پوست بدن ماهی شامل چینشی چندلایه از کریستال‌های ماده گوانین است. تا پیش از این تصور می‌رفت پوست بدن ماهی می‌تواند نور را در زمان بازتابیده شدن دوقطبی کند و به این شکل در میزان بازتابش افت ایجاد می‌شود. اما به تازگی مشخص شده این اتفاقی نیست که همیشه رخ دهد.

محققان دریافته‌اند که پوست ساردین‌ها و شاه‌ماهی‌های کوچک شامل دو نوع کریستال گوانین است که هریک از ویژگی‌های نوری متفاوتی برخوردارند اما ترکیب این دو ویژگی باعث می‌شود پوست ماهی نور بازتابی را دوقطبی نساخته و شدت درخشندگی بازتابش نور حفظ شود.

بر اساس گزارش دیسکاوری، نتیجه این رویداد ایجاد تصوری خواهد بود که باعث می‌شود ماهی در نظر شکارچیان نامرئی دیده شود. به گفته دانشمندان این گونه های خاص از ماهی در مسیر تکاملشان چنین ساختار چند‌لایه‌ای را به منظور پنهان کردن خود از دید شکارچیان به وجود آورده‌اند. به این شکل ماهی‌ها از تمامی زوایای دید به شدت نور را بازتاب خواهند داد و در نور محیط اقیانوس‌ها ناپدید خواهند شد.

کد خبر 188617
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز