یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۳
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: ما افرادی احساساتی و عاطفی هستیم، زود تصمیم‌گیری می‌کنیم، بانگ می‌زنیم که چنین و چنان می‌کنیم و بلافاصله هم همه‌‌چیز را به فراموشی می‌سپاریم و سعی می‌کنیم به نوعی مشکلات را توجیه کنیم که نه سیخ بسوزد و نه کباب. مصداق این نوع رفتار در حوادث و سوانحی که رخ می‌دهد بسیار ملموس است.

حوادث در ایران پس از وقوع تا چند روز سوژه داغ رسانه می‌شود، هر مقامی با توجه به مسئولیتش دستور بررسی و پیگیری و وعده برخورد شدید با خاطی یا خاطیان را می‌دهد امابعد از چندی... . برای مثال پس از سقوط هواپیمای سی 130حامل خبرنگاران در سال 84 که جمعی از اصحاب رسانه به شهادت رسیدند مقامات ارشد سه قوه و سایر مسئولان وقت وعده پیگیری و برخورد با مسببان را دادند اما تاکنون به‌طور شفاف پرونده به نتیجه مشخصی نرسیده است.

ماجرای اردوهای دانش‌آموزی

از سال گذشته رئیس آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد نتیجه بررسی کارشناسی نشان می‌دهد که اعزام دانش‌آموزان به اردوها ‌ با اتوبوس امن‌تر از قطار است. آمار تلفات این اردوها به دو دلیل افزایش یافته است؛ یکی به‌دلیل افزایش آمار دانش‌آموزان مشمول طرح از 30هزار نفر به بیش از یک میلیون نفر که بدون آماده شدن مقدمات انجام شد و دومین دلیل هم هزینه بالای اعزام دانش‌آموزان با قطار است که برای کاهش هزینه‌ها مسئولان مربوطه تصمیم گرفتند دانش‌آموزان را با اتوبوس به اردوها اعزام کنند. سال گذشته نیز جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان که عازم اردو بودند در سوانح جاده‌ای جان باختند و گروهی دیگر نیز مجروح شدند و هر بار اعلام شده موضوع پیگیری می‌شود. اما دریغ از کوچک‌ترین نتیجه.

اعزام هیأت آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش نیز از اعزام هیأتی برای بررسی حادثه تصادف اتوبوس دانش‌آموزان خبر داد. در خبری که فارس منتشر کرد، حمیدرضا حاجی‌بابایی گفته اگرچه طبق برنامه‌ریزی ستاد راهیان نور، ایاب و ذهاب توسط همکاران زحمتکش و عزیزان عاشق سازمان بسیج مستضعفین صورت می‌گیرد، اما وزارت آموزش و پرورش نیز خود را مسئول و پاسخگو می‌داند.

و باز هم تکرار داستان

اکنون پس از کشته شدن 26دانش‌آموز بروجنی و مجروح شدن جمعی دیگر از دانش‌آموزان که از اردو به خانه‌هایشان بازمی‌گشتند، موجی از اندوه و نگرانی در جامعه پدید آورده و به تبع آن برخی مسئولان دستور پیگیری و برخورد با مسببان حادثه را می‌دهند، برخی دیگر نیز تسلیت می‌گویند و ابراز همدردی می‌کنند. رئیس قوه قضاییه دستور ویژه برای رسیدگی به حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان صادر کرده، رئیس قوه مقننه نیز به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مأموریت داده تا موضوع کشته و زخمی شدن جمعی از دانش‌آموزان بروجنی را پیگیری و گزارشی ارائه کنند.

این آخرین سانحه نیست

مسئولان اکنون هر یک بنا به جایگاه حقوقی‌‌شان دستور پیگیری و وعده برخورد با مسببان حادثه کشته و مجروح شدن جمعی از دانش‌آموزان را می‌دهند، احتمالا‌ این آخرین سانحه از این دست نیست، پیش از این نیز سوانحی از این دست رخ داده است، یقینا‌ اگر سوانح پیشین در این حوزه به‌طور دقیق پیگیری و با مسبب یا مسببان آنها برخورد و افزون بر آن راهکاری برای کاهش این سوانح ارائه می‌شد یقینا امروز شاهد بروز چنین سوانحی نبودیم. البته می‌دانیم در حوادث جاده‌ای یا هوایی در کشور ما راننده خودرو یا خلبان هواپیما مقصر هستند، چند روز دیگر هم همه‌‌چیز فراموشمان می‌شود.

کد خبر 188556
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز