چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۸
۰ نفر

گروه سیاسی: با جدیت مجلس در تغییر ساعت رسمی کشور و بروز نشانه‌هایی از انعطاف دولت احتمال تغییر ساعت افزایش یافته است.

خبرنگار همشهری در گفتگو با نمایندگان مجلس و منابع آگاه کسب اطلاع کرد، رایزنی فشرده‌ای درباره این موضوع در جریان است و با توجه به ارائه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس (که محتوی آن افشا نشده است) و بررسی فوریت اصلاح ساعت در جلسه روز یکشنبه به نظر می‌رسد بزودی جمع‌بندی نهایی در این باره اعلام خواهد شد.

لطف‌الله فروزنده، قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت و گو  با همشهری گفت: کمیته‌ای متشکل از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها، دولت و بویژه وزارت نیرو بعد از جلسه مشترک قبل از عید کار خود را در این خصوص آغاز کرده‌اند و ان‌شاءالله این کمیته به زودی به جمع‌بندی رسیده و نظر نهایی خود را که طرفین قول به تبعیت از آن داده‌اند را اعلام خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه اعلام نظر این کمیته قبل از جلسه علنی یکشنبه مجلس خواهد بود، تصریح کرد: نظر اولیه مرکز پژوهش‌ها این بود که تغییر ساعت رسمی، اثر مثبتی را به دنبال خواهد داشت.

در عین حال حمیدرضا حاجی‌بابایی عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: تا وقتی که 37 امضای این طرح پس گرفته نشود، این طرح را نمی‌توان از دستور کار مجلس خارج کرد و از این رو این طرح در جلسه علنی یکشنبه مطرح خواهد شد.

از سوی دیگر شنیده‌ها حاکی از آن است که جزوه‌ای مشتمل بر استدلال‌های مرکز پژوهش‌ها و تجربه سایر کشورها در این زمینه در اختیار بعضی از اعضای دولت از جمله پرویز داودی قرار گرفته است.

محمد خوش‌چهره که از طراحان طرح دوفوریتی مذکور است نیز گفت: به دنبال اصرار دولت بر نظر قبلی خود مبنی بر عدم تغییر ساعت رسمی، طرح تغییر ساعت در دستور کار یکشنبه قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: ما انتظار داشتیم این طرح توسط خود دولت پذیرفته می‌شد ولی حال که این امر محقق نشده است، مجلس که قانوناً وظیفه تنظیم تقویم رسمی کشور را بر عهده دارد، در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد کرد.

نماینده تهران افزود: این طرح فرصت خوبی را به وجود می‌آورد تا مسئله ساعت رسمی کشور به صورت قانون درآید و از حالت سلیقه‌ای که در دولتهای مختلف به انحای گوناگون اعمال می‌شود جلوگیری به عمل آید.

وی با بیان اینکه تصمیم نمایندگان برای ارائه این طرح نیاز به دلیل ندارد و باید دلیل دولت را از عدم تغییر ساعت جویا شد ، گفت: برخی کشورها حتی ساعت رسمی خود را دو ساعت تغییر می‌دهند تا هم از روشنایی روز بیشتر بهره گیرند و هم در مصرف انرژی صرفه‌جویی نمایند.

خوش‌چهره درخصوص پیش‌بینی خود در مورد رأی مثبت نمایندگان به دو فوریت این طرح گفت: اگر قبل از تعطیلات این طرح در دستور کار قرار می‌گرفت، تصویب آن طبیعی بود اما متأسفانه با مسامحه هیأت رئیسه، وظیفه قانونی نمایندگان تحت عنوان تعامل با دولت بر زمین ماند.

عضو کمیسیون اقتصادی ادامه داد: تعریف هیأت رئیسه از تعامل، عدم تنش بین دولت و مجلس است اما به نظر من تعامل باید ایجابی باشد نه سلبی و باید قبل از آن یک درک مشترک وجود داشته باشد.

احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هم به همشهری گفت گزارش این مرکز درباره ساعت آماده شده است. وی درباره نحوه این گزارش توضیح نداد. وی پیشتر اعلام کرده بود موافق تغییر ساعت رسمی است.

کد خبر 18831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز