دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۸
۰ نفر

اسفندماه سال گذشته، وقتی سخنگوی دولت از تصمیم دولت مبنی بر لغو تغییر ساعت در بهار و تابستان خبر داد، در توجیه این تصمیم گفت: بررسی‌های دقیق و کارشناسانه‌ای که تایید کننده صرفه‌جویی (در اثر تغییر ساعت) باشد، وجود ندارد و از طرف دیگر تغییر ساعت رسمی کشور باعث سردرگمی در بخش‌های زیادی از جامعه می‌شود.

اما با گذشت یک سال، این روزها گزارش‌های متعددی از تأثیرات تغییر ساعت، پشت سر هم روی میز قرار می‌گیرد.

یکی از مهمترین این گزارش‌ها، گزارش سازمان بازرسی کل کشور است. طبق این گزارش، با تغییر ساعت رسمی کشور شاهد صرفه‌جویی معادل ‌٥/‌١ درصدی مصرف‌ برق در کل کشور خواهیم بود.

این میزان صرفه‌جویی با توجه به حدود ‌١٠٠ میلیون مگاوات ساعت انرژی مصرف شده در شش ماهه اول سال ‌١٣٨٥، کاهش مصرف انرژی برق معادل ٥/‌١ میلیون مگاوات ساعت به ارزش تقریبی ‌٤٥٠ میلیارد ریال را در پی خواهد داشت.

این گزارش می‌افزاید: چنان چه سوخت نیروگاه‌ها گازوییل در نظر گرفته شود، تغییر ساعت رسمی کشور، صرفه جویی به میزان ‌٦٢٢ میلیون لیترگازوییل را نیز در پی خواهد داشت. از سویی این تغییر ساعت می‌تواند از سرمایه‌گذاری‌های اضافی در احداث نیروگاه‌ها که به ازای هر کیلووات‌ساعت ‌١٠٠٠ دلار نیاز دارد، جلوگیری کند.

از سوی دیگر، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در گزارشی با اشاره به اجرای موفق طرح تغییر ساعت در 77 کشور جهان، بر لزوم تغییر مجدد ساعت رسمی کشور از ابتدای سال آینده تاکید کرد.

در این گزارش آمده است: در دنیا پیرامون تغییر ساعت مطالعات متنوعی انجام شده که نتیجه آنها علاوه بر مسلم بودن صرفه‌جویی در مصرف انرژی بیانگر فوایدی نظیر کاهش تصادف اتومبیل و آسایش بیشتر مردم با توجه به ازدیاد ساعت خواب بوده است.

دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌ها هم‌چنین افزود: اگر ساعت رسمی کشور از ابتدای سال 1386 تغییر نکند، اهالی شرق ایران، کار روزانه خود را در بهار و تابستان 3 تا 4 ساعت پس از اذان صبح شروع خواهند کرد که قطعاً ساعات تلف‌ شده زیادی در پی دارد.

به نظر می‌رسد با همه این تفاصیل، تنها چند روز دیگر برای تعیین تکلیف فرصت باقی‌مانده باشد، مگر این‌که باز هم دولت بر تصمیم خود پافشاری کند و مجلس پس از پایان تعطیلات نوروزی وارد عمل شود.

کد خبر 17672

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز