دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

بتول سلطانی - خبرنگار همشهری در ساری: رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی مازندران طی چند سال اخیر در زمینه اهدای عضو اشاره و تصریح کرد: با توجه به توانمندی‌های دانشگاه علوم پزشکی مازندران زمان آن فرا رسیده که مرکز پیوند اعضا در این دانشگاه راه‌اندازی شود.

جراحی

دکتر محمد عقیقی گفت: پیوند قرنیه از سال 1327، پیوند کلیه از سال 1347 و پیوند مغز استخوان از 20سال قبل در ایران انجام شده است. وی به‌وجود تیم تأیید‌کننده مرگ مغزی در 44دانشگاه علوم پزشکی در ایران اشاره و تصریح کرد: وظیفه این افراد تشخیص، تأیید و قطعی کردن مرگ مغزی بیمار است. دکتر عقیقی با بیان اینکه در سال 1376نخستین استفتا درخصوص بیماران مرگ مغزی و پیوند اعضای آنان از حضرت امام خمینی(ره) صورت گرفت، افزود: بعد از آن تقریبا تمامی مراجع رأی به مجاز بودن برداشت عضو از فرد مرگ مغزی دادند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اعضایی از جمله کلیه، کبد، ریه، پانکراس و روده پیوند می‌شود خاطرنشان کرد: قرنیه، دریچه‌های قلب، مغز و استخوان و غضروف ازجمله فراورده‌هایی است که در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور آماده و در اختیار بیماران قرار داده می‌شود. رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت با بیان اینکه 15واحد فراهم آوری اعضا در ایران وجود دارد، گفت: واحدهای فراهم‌آوری اعضا به آن توسعه‌یافتگی که انتظار داریم، نرسیده است.

دکتر عقیقی اظهار کرد: 47مرکز پیوند و یک بانک نسوج در کشور وجود دارد. بیش از 31هزار پیوند کلیه در کشور انجام شده است و پیوند کلیه در کشور از قدیمی‌ترین پیوند اعضای بدن محسوب می‌شود که از این نظر بین کشورهای خاورمیانه در رتبه نخست قرار داریم.

رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به افزایش پیوند کبد در ایران اشاره و تصریح کرد: در زمینه پیوند کبد نیز تیم‌های فعالی در کشور وجود دارد. دکتر عقیقی ادامه داد: تا‌کنون 10پیوند پانکراس، 81پیوند ریه، 47هزار پیوند قرنیه، چهار هزارو 600پیوند مغز استخوان و دوهزار و 500پیوند دریچه قلبی در کشور انجام شده است.

وی توسعه مراکز پیوند کلیه در کشور را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر 30بخش پیوند کلیه، هشت بخش پیوند قلب، شش‌بخش پیوند کبد،دو بخش پیوند ریه و شش بخش پیوند مغز استخوان و 55بخش در پیوند قرنیه در حال ارائه خدمات به بیماران نیازمند وجود دارد. رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی از روند رو به رشد جذب اعضای بدن از افراد مرگ مغزی طی سال‌های 1981تا 1991خبر داد و افزود: عدم‌رضایت خانواده‌ها به اهدای عضو بیماران مرگ مغزی یکی از موانع فعالیت‌های ما محسوب می‌شود. دکتر عقیقی عدم‌رضایت خانواده‌ها به این امر را 63درصد دانست و تصریح کرد: باید تلاش کنیم با فرهنگسازی‌ این رقم کاهش یابد.

وی اهدای دو تا سه عضو از بیماران مرگ مغزی را 70درصد اعلام کرد و اظهار داشت: هرچه اعضای بیشتری را پیوند دهیم بیماران بیشتری برخوردار می‌شوند و لیست انتظار بیماران نیازمند به پیوند اعضا نیز کاهش می‌یابد.رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: 80درصد کبدها، 95درصد کلیه‌ها، 37درصد قلب و 5درصد ریه در بیماران مرگ مغزی پیوند زده می‌شوند.رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم گفت: تاکنون 52بیمار مرگ مغزی، با اهدای اعضای خود، به 260بیمار نیازمند جانی دوباره بخشیده‌اند.

دکتر محمد مهدی ناصحی با اشاره به جایگاه اهدای عضو در دین مبین اسلام، گفت: دین مبین اسلام برای حیات بخشیدن به انسان‌ها، جایگاه والایی درنظر گرفته تا آنجا که حیات بخشیدن به یک نفر را حیات بخشیدن به جامعه دانسته است.وی ظرفیت مازندران را در توسعه علمی و پزشکی برجسته دانست و تصریح کرد: 10هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی بابل و مازندران حضور دارند.رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، از وجود 156مرکز علمی و 240هزار دانشجو در حوزه‌های مختلف علمی، علوم انسانی، صنعتی و پزشکی در استان خبر داد و اظهار کرد:

یک‌هزار و 200خانه بهداشت، 250مرکز بهداشتی درمانی و 36بیمارستان در استان وجود دارد که نشان‌دهنده ظرفیت بالای مازندران در حوزه سلامت است. دکتر ناصحی، بر لزوم افزایش اهدای عضو در جامعه تأکید کرد و گفت: تاکنون 12هزار مازندرانی برای اهدای عضو ثبت نام کرده‌اند.قائم مقام وزیر بهداشت در مازندران، به بیان نقش رسانه‌ها در ایجاد بسترهای مناسب برای اهدای اعضا پرداخت و اظهار کرد: امید است با استفاده از این پتانسیل‌ها، بتوانیم گام‌های بلندی در این زمینه برداریم.دکتر ناصحی با اشاره به آغاز فعالیت مرکز پیوند اعضا در این استان از سال 87، گفت: گام‌های مؤثری در این زمینه برداشته شده و شاهد افزایش اهدای عضو در این استان هستیم که این روند باید با شتاب بیشتری ادامه یابد.

کد خبر 187970
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز