شنبه ۸ مهر ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: زنی مبتلا به اختلالی نادر به نام سندروم تورت در روز 16 هزار مرتبه واژه بیسکوئیت را تکرار می‌کند.

سندروم تورت

جسیکا توم، 32 ساله و ساکن لندن در طی یک روز معمولی 16 هزار مرتبه واژه بیسکوئیت را تکرار می‌کند، سر خود را به دیوار می‌کوبد و با مشت به قفسه سینه خود می‌کوبد، این اختلالات ناشی از ابتلای وی به بیماری به نام سندروم تورت است.

توم رابطه دردناک خود با بیماری‌اش را در کتاب خاطراتی به نام "به سرزمین بیسکوئیت خوش‌آمدید: یک سال از زندگی یک مبتلا به تورت" تشریح کرده‌است. بیسکوئیت به زبان انگلیسی به معنی شیرینی است،‌اما توم هرگز در هنگامی که این واژه را هزاران بار در روز فریاد می‌زند، به هیچ وجه قصد خوردن بیسکوئیت ندارد. برادرخوانده توم تعداد واژه‌های وی را در طی یک روز شمارش کرده و مشاهده کرد وی در دقیقه 16 بار و در ساعت 900 این واژه را تکرار می‌کند.

توم در اثر ابتلا به این بیماری همواره تیک‌های فیزیکی از خود نشان می‌دهد، علاوه بر تکرار واژه بیسکوئیت در هر لحظه، صدها بار با مشت به قفسه سینه خود می‌کوبد و حرکت پاهایش کاملا نامنظم است. سندورم تورت اختلالی عصبی است که به واسطه تیک‌های حرکتی و کلامی طی بیش از یکسال شناسایی می‌شود. تیک‌های کلامی می‌توانند شامل خر‌خر کردن، صاف کردن گلو، فریاد زدن و با پارس کردن نیز باشد.

اولین نشانه‌های این بیماری معمولا پیش از 18 سالگی خود را نمایش می‌‌دهد و می‌توان آن را از روی حرکات غیرعادی صورت، دست‌ها و بازوها تشخیص داد. کمتر از 10 درصد از مبتلایان به این بیماری در تیک‌های خود واژه‌های توهین‌آمیز و یا ناسزا استفاده می‌کنند. از هر 100 کودک، یک نفر به این بیماری ناشناخته مبتلا است و گاه این بیماری به واسطه درمان‌های مخصوص اضطراب یا گفتاردرمانی قابل کنترل می‌شود، اما در اکثر مواقع که اختلال در وضعیت پیشرفته‌ای قرار دارد، مانند بیماری توم، کنترل بیماری بسیار دشوار خواهد شد.

وی وب‌سایتی را راه‌اندازی کرده که تعداد بسیاری از مبتللایان به این سندروم را جذب خود کرده است. به گفته توم، نوشتن در این وب‌سایت برای خودش و دیگر بیماران باعث شده تا جنبه‌های منفی بیماری‌اش تخفیف پیدا کرده و بیشتر به خودش و ایجاد زبانی برای توضیح وضعیتش به مردم فکر کند.

کد خبر 186121
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز