شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

مصرف میوه و سبزیجات تازه تغذیه‌ای برای تمامی اقشار جامعه اعم از مرد و زن و پیر و جوان محسوب می‌شود، با این همه بعضی از دستورات تغذیه‌ای به‌خاطر تفاوت‌های فیزیولوژیکی افراد در رده‌های سنی و جنسیتی برای برخی با تأکیدات بیشتری همراه است.

میوه

موضوع نسخه طبیعت امروز اختصاص دارد به تغذیه زنانه. متخصصان تغذیه می‌گویند: تمام زنان در تمام دوره‌های زندگی‌شان باید پنج نوع ماده غذایی که حاوی آهن، کلسیم، منیزیم، ویتامین K، فولات، ویتامین D و اسیدهای چرب امگا-3هستند را در رژیم غذایی خود داشته باشند.

این مواد غذایی در اغلب گیاهان اعم از سبزیجات و میوه‌ها یافت می‌شوند. سبزیجات برگ‌دار جزو نخستین پیشنهادها هستند. سبزیجات برگ‌دار مانند: کلم، اسفناج، بولاغ اوتی، کاهو، کلم برگ و شلغم ازجمله مواد غذایی هستند که حاوی مقدار زیادی ویتامین‌های K، C و بتاکاروتن و مواد معدنی کلسیم، پتاسیم، منگنز، فولات، منیزیم، آهن و فیبر هستند.

اسفناج نیز یک سبزی برگ‌دار است که مقدار بالای آهن موجود در آن سیستم ایمنی بدن را حفاظت کرده و مصرف آن به‌خصوص در طول مدت عادت ماهانه و بارداری با توجه به اینکه کمبود آهن یکی از معمول‌ترین نارسایی‌های غذایی در تمام زنان است و سبب کم‌خونی و کاهش انرژی به‌علت کاهش اکسیژن رسانی به سلول‌ها می‌شود، مؤثر است. برای تأمین ویتامینD،کلسیم و اسیدهای چرب امگا-3مورد نیاز نیز مصرف ماهی به‌ویژه ماهی آزاد یکی از توصیه‌هاست.

پیاز سبزی دیگری است که به‌خاطر اثرات فراوان آن در این دسته از توصیه‌های تغذیه‌ای می‌گنجد. مطالعات علمی نشان می‌دهد مصرف زیاد پیاز به کاهش 25درصدی خطر سرطان سینه و خطر 73درصدی سرطان تخمدان ارتباط دارد.پیشنهاد دیگر مصرف انواع حبوبات است. با توجه به اینکه اکثر حبوبات منبعی غنی از فولات، فیبر، تریپتوفان، پروتئین، آهن، منیزیم و پتاسیم هستند و مصرف آنها سبب کاهش خطر دیابت نوع 2، فشارخون بالا و سرطان سینه می‌شود،توصیه مصرف انواع حبوبات به‌ویژه انواع لوبیاها،گیاه سویا، عدس و نخود در این برنامه غذایی زنانه جایگاه ویژه‌ای دارد.

کد خبر 188398
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز