همشهری آنلاین: مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: پروژه کف سازی میدان امام حسین (ع) و پیاده راه خیابان ۱۷ شهریور تا ۲۰ روز دیگر پایان خواهد یافت.

محمد جواد شوشتری

به گزارش همشهری آنلاین، محمد جواد شوشتری درباره طرح مورد نظر این پروژه افزود: در میدان امام حسین (ع) دو برج نور احداث می‌شود که روی آن را اسامی ائمه به خط کوفی پوشانده است. کناره‌های آن نیز سازه‌های شمسه روی فلز نصب می‌شود.

وی افزود: حد فاصل میدان امام حسین (ع) تا میدان شهدا و درواقع طول خیابان ۱۷ شهریور نیز به پیاده راه تبدیل شده و تمام کناره‌های این مسیر فضای سبز و آبنما قرار داده می‌شود. فضای سبزی که در این مسیر ایجاد می‌شود، سه برابر فضای سبز سابق وسعت دارد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی اظهار کرد: در طول مسیر پیاده راه، آب خوری‌هایی به شکل سقاخانه قرار اده می‌شود. البته باید در نظر داشت که اینجا یک خیابان است، بخشی از شبستان یک حرم نیست که بخواهیم به طرح جنبه تقدس بدهیم. همچنین احداث آبنما در میدان نیز طرح دیگری است که به دلیل قرار داشتن شفت مترو در این مکان، هنوز تصمیم گیری قطعی در مورد آن نشده و در حال مطالعه است.

شوشتری با بیان اینکه طی فراخوانی، المان شهدا نیز انتخاب و ساخته خواهد شد تا در میدان شهدا قرار داده شود گفت: مسجد «خیر» با مساحت ۵۰۰ متر که در حال حاضر در حاشیه خیابان ۱۷ شهریور قرار دارد، بعد از تبدیل شدن این خیابان به پیاده راه، فضای آن به ۱۵۰۰ متر افزایش یافته و گنبد و گلدسته‌اش نیز جنب پیاده راه قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به جداره‌های موجود در میدان امام حسین (ع) و ناهمخوانی آن با طرح در دست اجرا گفت: تغییر معماری اطراف میدان یکی از تصمیماتی است که به اجرا درخواهد آمد اما تا نهایی شدن این تصمیم، جداره‌هایی فلزی منقوش در حاشیه میدان قرار خواهد گرفت تا اغتشاش بصری موجود را محصور کند.

تغییر کاربری مغازه های میدان امام حسین

مدیرعامل سازمان زیباسازی با تاکید براینکه در فاز اول این پروژه، کف سازی، ایجاد پیاده راه و همچنین فضای سبز به اجرا درخواهد آمد اظهار داشت: در زمان اجرای طرح، تاسیسات موجود در مسیر همچون آب، برق، مخابرات و... نیز نوسازی شده است. همچنین داکت کشی نیز انجام شده تا در صورت نیاز برای تاسیسات مورد استفاده قرارگیرد.

شوشتری در ادامه به مغازه‌های موجود در مسیر خیابان ۱۷ شهریور اشاره کرد و گفت: ۳۸۹ باب مغازه در این خیابان قرار دارد که ۳۸ باب آن کار فروش خودرو، ۱۲ باب فروش موتورسیکلت و ۸ باب آن خدمات جانبی اتومبیل را انجام می‌دهند و بقیه مغازه‌ها نیز در زمینه‌های دیگری فعالیت می‌کنند. زمینه فعالیت این مغازه‌ها نیز برای هماهنگی با فضای پیاده راه، که قرار است به مکانی فرهنگی تبدیل شود، تغییر خواهد کرد.

وی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل را عهده دار این مسئولیت اعلام کرد و افزود: صاحبان تمامی مغازه‌ها فرم‌هایی پر کرده و تقریبا همگی شان موافق با این مساله هستند. طی جلساتی با مجمع امور صنفی، این مجمع اعلام نموده با تغییر کاربری این مغازه‌ها موافق است و به غیر از قهوه خانه، هر کاربری دیگری مجاز به فعالیت در این پیاده راه خواهد بود.

شوشتری افزود: وقتی خیابان می‌خواهد به پیاده راه تبدیل شود، باید چند سال از عمرش بگذرد تا آن تغییر کاربری که مدنظراست رخ دهد. باید بتوانیم بستر تغییر مغازه‌ها را به کتابفروشی، CD فروشی، صنایع دستی و امور خدماتی موردنیاز و معتبر فراهم کنیم. دراین پیاده راه باید مشاغلی فعالیت کنند که بیشتر مردم با آن سر و کار دارند. بعضی شغل‌ها خاص است مثل موتور سیکلت فروشی یا نمایشگاه ماشین که تنها درصد کمی از مردم به این مغازه‌ها مراجعه می‌کنند.

وی افزود: با آغاز این پروژه، برخی مغازه داران نیز تغییراتی در کاربری خود ایجاد کرده‌اند به عنوان مثال، یکی از نمایشگاه‌های خودرو به داروخانه تبدیل شده است.

بخشودگی عوارض شهرداری و مالیات سال جاری مغازه‌های ۱۷ شهریور

مدیرعامل سازمان زیبا سازی همچنین به دستور شهردار تهران در خصوص بخشودگی عوارض سال جاری مغازه‌های این خیابان اشاره کرد و افزود: عوارض نوسازی، پسماند و.. سال جاری از این مغازه‌ها دریافت نخواهد شد. همچنین طی نامه‌ای به اداره امور مالیاتی از آن‌ها تقاضا کرده‌ایم به دلیل نداشتن کسب و کار این مغازه‌ها به دلیل انجام عملیات عمرانی، امسال از آن‌ها مالیاتی دریافت نکند.

وی شهروندان بومی و ساکن این خیابان، کاسبان و شهروندان عبوری و گذری را ۳ گروه مخاطبان این پروژه دانست و افزود: ساکنان این محدوده از اجرای این طرح رضایت دارند چراکه آلودگی صوتی، تردد خودرو‌ها و دود را از اینجا خواهیم برد. اما به عنوان مثال تاکسی تلفنی که بخش وسیعی از خیابان را برای پارک خودرو‌هایش اشغال کرده، از اجرای این طرح ناراضی است.

شوشتری در ادامه با بیان اینکه تبدیل شدن این خیابان به پیاده راه، امکان عبور همراه با مکث را که پیش از این در این مسیر ممکن نبود، برای شهروندان فراهم و معبری امن ایجاد خواهد کرد، در خصوص طرح‌های ترافیکی این پیاده راه گفت: درطول پیاده راه، سرویس رفت و آمد قرار خواهد گرفت و این گونه نیست که به قول یکی از روزنامه‌ها، شهروندان مجبور به «پیاده روی زورکی» باشند. ایستگاه متروی میدان امام حسین (ع) و میدان شهدا نیز دردو طرف این مسیر قرار دارد و به راحتی امکان تردد برای شهروندان فراهم خواهد شد.

شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی و مترو استفاده خواهند کرد

وی با اشاره به اینکه طرح مطالعاتی ترافیکی این پروژه، بهمن ماه سال گذشته آغاز شد تصریح کرد: قاعدتا با تبدیل شدن خیابان به پیاده راه، مسیر برای عبور خودرو‌ها تنگ خواهد شد. ما معتقدیم مردم تا جاییکه مِی توانند باید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند. مترو برای همین احداث شده است. خط ۶ مترو نیز که در آینده احداث می‌شود، از زیر همین پیاده راه عبور خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی افزود: هم اکنون برای تسهیل تردد شهروندان در این معبر، ون مستقر است و به صورت رایگان شهروندان را جا به جا خواهد کرد. ترافیک ناشی از این پروژه و مسدود کردن خیابان نیز در روزهای ابتدایی مشکل ساز بود اما خدا را شکر اکنون وضعیت عادی دارد. سردار رحیمی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز این وضوع را تایید می‌کنند. همچنین قطع شدن کابل برق ۶۳۰ کیلوولت در این خیابان و عملیات رفع مشکل آن، مسدودشدن بخشی از این مسیر را موجب شده است.

شوشتری اظهار کرد: در خصوص مغازه‌هایی که در این مسیر نیاز به بارانداز دارند، ساعتی از شبانه روز را برای تخلیه و بارگیری به آن‌ها اجازه تردد خواهیم داد. زیرسنگ فرش‌های نصب شده در پیاده راه نیز، مش کار گذاشته شده که توان عبور خودرو را داشته باشد. رینگ میدان امام حسین (ع) نیز برای عبور خودروهای امداد و اضطرار در نظر گرفته شده است. زیر گذر میدان نیز که چندی پیش برای عبور خودرو‌ها با ۱۵ متر افزایش، تا ۲۵ متر تعریض شد و از امروز به طور کامل زبر بار ترافیکی رفت.

نگاه اعضای شورای شهر به پروژه مثبت است

وی به جلسه مثبت روز گذشته خود با حضور شهردار تهران و معاون حمل و نقل و ترافیک با اعضای شورای اسلامی شهر تهران اشاره کرد و گفت: دغدغه‌های شورا بیشتر در خصوص بحث‌های ترافیک بود که مهندس تشکری هاشمی به تدابیر و مطالعات ترافیکی اشاره کردند. عمدتا اعضای شورا با این پروژه موافق بودند. در بخش‌هایی نیز پیشنهادهایی داشتند که انشاا.. سعی می‌کنیم آن‌ها را عملی کنیم. اما اینکه بگویند این پروژه به درد نمی‌خورد و تعطیلش کنید، چنین چیزی نیست.

شوشتری انتخاب این خیابان برای تبدیل شدن به پیاده راه را عمده‌ترین دغدغه کمیسیون عمران شورا دانست و اظهار کرد: به خاطر تغییراتی که قرار بود در میدان امام حسین (ع) و میدان شهدا ایجاد کنیم، اینگونه تصمیم گرفته شد که کار به یکباره انجام شود و این طرح نیز به اجرا درآید تا شهروندان نیز دوبار، درگیر اجرای پروژه نشوند.

کد خبر 187918
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز