مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۱
۰ نفر

بازار تهران از اصلی‌ترین جاذبه‌های فرهنگی تاریخی تهران است. غیر از بازار، وجود اماکن تاریخی دیگری چون کاخ گلستان، شمس‌العماره، دارالفنون، کوچه مروی و... موجب شده است تا منطقه12تهران دارای مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری پایتخت باشد.

پیاده راه - تهران

 گردشگران خارجی بسیاری هستند که هنگام ورود به تهران، بازار را یکی از مهم‌ترین مقاصد خود قرار می‌دهند. بازار و جاذبه‌های اطرافش تا همین چندسال پیش نه فقط جذاب‌ترین دیدنی‌ها برای گردشگران خارجی بلکه خطرناک‌ترین آنها نیز بودند. شاهد این مدعا نیز حضور درهم خودروهای ریز و درشت در خیابان‌های اطراف بازار، به‌خصوص در خیابان 15خرداد بود که البته چرخی‌ها هم در میان این خودروها وول می‌خوردند. در چنین آشفته بازاری گردشگران از بازار بازدید می‌کردند. اما بازار فقط برای فرنگی‌ها جاذبه ندارد. این مجموعه عظیم تاریخی، فرهنگی و اقتصادی موجب شده است تا روزانه حدود دومیلیون نفر جمعیت در آن تردد داشته باشند. البته غیراز وجود گردشگران خارجی و مشتریان داخلی بازار، باید آسیب‌های اجتماعی نیز به مجموعه مشکلات بازار اضافه می‌شدند. همه اینها اوضاع بافت تاریخی شهر بود که تا همین دو سه سال قبل وجود داشت.

زمانی که شهرداری تهران تصمیم گرفت در این محدوده پیاده‌راه بسازد زمزمه‌های مخالف زیادی از گوشه و کنار شنیده شد اما حالا همه موافق هستند که اجرایی شدن این طرح و ساخت پیاده‌راه در اطراف بازار منافعی برای بازار به همراه داشته است. احداث پیاده‌راه در اطراف بازار موجب شده است تمام شهروندانی که برای خرید به بازار تهران می‌آیند، فرصتی داشته باشند تا ضمن خرید، روی نیمکت‌های تعبیه شده در این پیاده‌راه‌ها بنشینند و استراحت کنند. همین استراحت کوتاه و موقت، آن هم در آرامش خیال، موجب می‌شود تا شهروندان به هویت تاریخی پایتخت نیز توجه کنند. در چنین شرایطی می‌توان از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد.

در این زمینه نیز دو نهاد مهم و تأثیرگذار باید دست به‌کار شوند و همکاری‌ها را آغاز کنند. احداث پیاده‌راه‌ها در اطراف بازار تهران موجب شده است تا شهرداری بتواند با اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی، جمعیت حاضر در این منطقه بازار را در ساعات شبانگاهی نیز افزایش دهد. این یکی از مشکلاتی است که شهرداری منطقه12از سال‌ها قبل از آن رنج برده است و حالا مسئولان باید از ظرفیتی که خودشان ایجاد کرده‌اند، استفاده کنند.

حضور شهروندان در برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی اطراف بازار تهران، ضمن آشنایی بیشتر شهروندان با تاریخ و هویت پایتخت، کاهش آسیب‌های اجتماعی را نیز به‌دنبال خواهد داشت. اما از سوی دیگر اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری تهران نیز باید دست به‌کار شود. حالا که مدیریت شهری با احداث پیاده‌راه، معابر اطراف بازار را ساماندهی کرده است، می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که گردشگران داخلی و خارجی پایتخت در ساعات شبانگاهی نیز بتوانند از مجموعه تاریخی کاخ موزه گلستان بازدید کنند.

این اتفاق نیز می‌تواند تأثیر بسیار خوبی در آشنایی شهروندان و گردشگران خارجی با هویت و فرهنگ و تمدن ایرانی داشته باشد. در همین ارتباط مدیریت شهری تهران اقدام به برگزاری تورهای تهرانگردی کرده است که می‌تواند گام نخست همکاری‌های مشترک بین شهرداری تهران و اداره کل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران باشد.

کد خبر 179800

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز