همشهری‌آنلاین: مجید سرسنگی یک سال و 4 ماه بعد از تصدی سمت مدیرعاملی خانه هنرمندان نشستی خبری برگزار کرد تا هم گزارشی از فعالیت‌های دوره کاری‌اش بدهد و هم برخی ابهامات را درباره خانه هنرمندان و شایعات موجود برطرف سازد.

 به گزارش همشهری آنلاین مجید سرسنگی که خود دانش‌آموخته و استاد تئاتر است، از بودجه کم خانه هنرمندان گفت و افزود:شهرداری به ما 400 میلیون می‌دهد، 300 میلیون درآمد دارد در صورتی که هزینه سالانه ما بالغ به یک میلیارد و 600 میلیون تومان است یعنی سال که شروع شود ما 900 میلیون کسری بودجه داریم.

  مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در تشریح عملکرد یک ساله خانه هنرمندان ایران و با اشاره به این که نزدیک به 85 هزار هنرمند در 12 انجمن و صنف هنری به این نهاد وصل هستند و کارهایشان را در این مجموعه پی می‌گیرند و به تماشا می‌ونهند گفت: این گزارش مربوط به خرداد سال 90 تا خرداد سال 91 است که یک سال بعد از مدیریت بنده در این مجموعه را دربر می‌گیرد.

وی بیان کرد: مادامی که برنامه نداشته باشیم نه دورنمایی داریم و نه مدیریتی را می‌توانیم برآورد کنیم در مورد شیوه اداره مراکز فرهنگی در دنیا توضیح داد: مراکز فرهنگی دنیا یا عمومی هستند و یا به صورت مولف فعالیت می‌کنند و خودشان حرفی برای گفتن دارند. یعنی ترجیح می‌دهند تولیدات خودشان را داشته باشند و به جریان سازی فرهنگی بپردازند و به طور قطع و یقین چه یک عده خوششان بیاید و چه نیاید، خانه هنرمندان در مجموعه نظام جمهوری اسلامی تعریف می‌شود و حرکت خود را بر مبنای کار در یک مجموعه مولف گذاشته است.

سرسنگی با اشاره به مشکلات پیش آمده برای خانه سینما  یادآور شد: به سابقه خانه سینما  و اتفاقات و مقصران آن کاری ندارم اما همان آدم‌هایی که مورد اهانت قرار گرفته‌اند، در این کشور کار کرده‌اند. لذا موضوع خانه سینما ابعاد سیاسی پیدا کرده و متاسفانه در مورد خانه سینما دوستان صدر نشان ندادند، در حالی که موضوع آن قابل حل بود و همچنان نیز هست. چه بسا که دوستان در گفتگو با رییس‌جمهوری از برطرف شدن مشکلات این مجموعه خبر دادند در صورتی که وزیر ارشاد چیز دیگری می‌گوید و این نشان می‌دهد که موضوع از دایره مسایل حقوقی و قانونی خارج شده است.

وی اظهار امیدواری کرد تا در مورد خانه هنرمندان چنین اتفاقی نیفتد و گفت: قطعا باید پاسخگو باشیم. اما اگر عده‌ای بنا بر سلیقه شخصی خود اظهاراتی می‌کنند، من نمی‌توانم جوابگو باشم ولی توجه داشته باشید که تمامی کارهای ما شفاف و مستند است، در حالی که بعضی دوستان بدون آنکه فضای این خانه را بشناسند و دیده باشند، درباره آن می‌نویسند.

سرسنگی خانه هنرمندان ایران را یکی از سالم‌ترین مراکز فرهنگی این کشور دانست و افزود: در پی مطلبی که یکی از روزنامه‌ها منتشر کرده بود، گفتم که مشکلات عمومی جامعه را نباید به گردن یک فضا انداخت. اما متاسفانه ما استاد سیاه‌نمایی هستیم، در حالی که به شخصه معتقدم فضاهای فرهنگی باید سالم باشند بنابراین من در خانه هنرمندان چنین رویه‌ای را پیش گرفتم و معتقدم حوزه فرهنگ عرصه سیاست و اقتصاد نیست.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال استعفا یا برکناری‌اش متذکر شد: بنده نه قصد استعفا دارم و نه حرفی از رفتن مطرح است اما تلاش کردم در خلال صحبت‌هایم حقایق موجود و دغدغه‌هایم را مطرح کنم و فکر می‌کنم در روزگار حاضر پرداختن به مسایل حاضر می‌تواند ما را به شکل جدی کمک کند و باید این مسایل کلان را مطرح کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال تصدی یکی از پست‌های دولتی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، گفت: بنده نه ارتباطات سیاسی دارم و نه قابلیت آن را و تمام دنیا عشق و علاقه‌ام خانه هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر است که آن را با هیچ چیز عوض نخواهم کرد، زیرا این مجموعه برای من جای کوچکی نیست.

سرسنگی بیان کرد: هر کسی باید این احساس را داشته باشد که در کجا می‌تواند مفید واقع شود، پس اصلا برایم مهم و جالب نیست که بخواهم سمتی را بگیرم که نشان دهد رشد کرده‌ام. بنده جزو معدود مدیرانی بودم که در این سال‌ها وارد جریان سیاسی نشدم اما این بدان معنی نیست که آدم سیاسی نیستم، زیرا اعتقاد دارم ورود به چنین عرصه‌هایی به معنای آن است که حق مردم را ضایع کنیم و امیدوارم همچنان تا زمان بازنشستگی در این سمت باقی بمانم.

سرسنگی در پاسخ به سوالی دیگر در مورد اینکه آیا خانه هنرمندان قصد دارد که از آثار هنری در گالری‌های خود و یا سایر گالری‌های تهران خریدی انجام دهد،‌ گفت: این جزو برنامه‌های ما است و خرید آثار هنری را در کارهای خود قرار داده است ولی باید توجه داشت که بودجه آنچنانی نداریم.

بر اساس این گزارش سرسنگی زمانی پای در خانه هنرمندان گذاشت که برابر اطلاعات ما این نهاد با مشکلات زیرساختی در برنامه‌ریزی و بودجه بندی مواجه بود و او سعی و اهتمامی ویژه را صرف کرد تا برخی از زیرساخت‌های برنامه‌ریزی و طبقه‌بندی مالی وحسابداری و ثبت و ضبط اسناد و مکاتبات و دارایی‌های ثابت این مجموعه را انجام دهد.

به گفته یکی از افرادی که از قبل در خانه هنرمندان درگیر کار بود ، بسیاری از آثار ارزشمند موجود در خانه هنرمندان حتی سند و شماره دارایی ثابت نداشتند و شناسنامه‌ای از آن در بخش مالی و حسابداری موجود نبود که با ورود سرسنگی نظام‌نامه‌ای مالی و‌آیین‌نامه ای برای ثبت و ضبط این اسناد ایجاد شد و نوعی انضباط مالی بر مجموعه حکمفرما گردید.

کد خبر 187816
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز